اصولا گرم كردن شیر مشكل ندارد اما بیش ازحد گرم كردن توصیه نمی‌شود.

آیا اگر شیر پاستوریزه را بجوشانیم كیفیت آن از بین می‌رود؟

سلامت نیوز-*دكتر گیتی كریم:اصولا گرم كردن شیر مشكل ندارد اما بیش ازحد گرم كردن توصیه نمی‌شود.

 
 آیا جوشاندن روی كلسیم شیر تاثیر دارد؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، جوشاندن شیر تاثیری روی كلسیم آن ندارد. اگر در جایی هستید كه به هیچ وجه دسترسی به شیر پاستوریزه ندارید، شیر را بجوشانید. شیر را روی حرارت هم بزنید، وقتی جوش آمد، حرارت را قطع كنید.

 آیا شیر پاستوریزه از شیر خشك تهیه می‌شود؟
خیر. این باور غلط است. این كار هزینه‌بر است، بنابراین انجام نمی‌شود.
اگر درجایی اتفاقی افتاده باشد و شیر مایع كم باشد، مثلا در بلایای طبیعی، شیر خشك را مثل شیر استفاده می‌كنند. شیر خشك از نظر تغذیه‌ای هیچ تغییری نكرده است. در تولید ماست هم طبق استاندارد، مقداری شیر خشك (به اندازه، نه زیاد) اضافه می‌كنند تا قوام ماست بهتر شود، چون در تهیه ماست، شیر 95 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند و مقداری از آبش را از دست می‌دهد و شیر كم می‌شود.

 منظور از شیر هموژنیزه چیست؟
ما یك عمل روی شیر انجام می‌دهیم كه قبلا انجام نمی‌دادیم، به اسم یكنواخت كردن یا هموژنیزه كردن. در این فرآیند، چربی شیر یكنواخت می‌شود. چربی شیر به صورت گویچه‌های یكنواخت و خیلی ریز درمی‌آید. وقتی شیر را بی‌حركت می‌كنید، یك قسمتش سنگین است كه چرب است. یك قسمت سبك است كه قسمت آبكی آن است. در قدیم چربی شیر بطری هموژنیزه نبود، بنابراین چربی بالا می‌آمد.

 آیا اگر شیر پاستوریزه را دوباره بجوشانیم كیفیت آن از بین می‌رود؟
اگر شیر درسرما مانده به هیچ وجه توصیه به حرارت دوباره نمی‌كنیم.
اصولا گرم كردن شیر مشكل ندارد اما بیش ازحد گرم كردن توصیه نمی‌شود. لزومی ندارد شیر را زیاد حرارت بدهید، چون مواد مغذی‌اش را از دست می‌دهد.

 آیا به ماست ثعلب اضافه می‌كنند كه ماست كش بیاید و ترش نشود؟
ما ماستی داریم به نام ماست هم‌زده كه به آن نمك، سبزیجات و طعم‌دهنده اضافه می‌كنند. باید این ماست را هم بزنیم تا قوام در ماست ایجاد كند.
 اینها خوراكی است و مشكلی ایجاد نمی‌كند. در ماست همزده در كارخانه باید از یك پایدار‌كننده مجاز به مقدار بسیار كم اضافه كنیم.

 شیر كم لاكتوز چرا مصرف می‌شود؟
بعضی از افراد به عدم تحمل لاكتوز مبتلا شده‌اند، چون آنزیم لاكتاز در روده‌شان از بین رفته است. به این افراد مصرف شیر كم لاكتوز توصیه می‌شود.

*متخصص علوم و صنایع شیر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha