دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 277938

عدم تحمل لاکتوز عارضه ای است که تخمین زده می شود 30 تا 50 میلیون بزرگسال آمریکایی درگیر آن باشند.

تمام واقعیت ها درباره عدم تحمل لاکتوز!

سلامت نیوز:عدم تحمل لاکتوز عارضه ای است که تخمین زده می شود 30 تا 50 میلیون بزرگسال آمریکایی درگیر آن باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،عدم تحمل لاکتوز یک شبه به وجود نمی آید و با گذشت زمان و افزایش سن، خود را نشان می دهد. هرچند در صورت بروز آسیب به روده ها، ممکن است این عارضه به طور ناگهانی خود را نشان دهد:


لاکتوز یک نوع قند طبیعی است که در محصولات لبنی مانند شیر وجود دارد. این ماده در محصولاتی مانند پنیر و ماست در سطوح پایین تری وجود دارد زیرا پردازش این محصولات، مقادیری از لاکتوز را از بین می برد.


عدم تحمل لاکتوز زمانی ایجاد می شود که بدن قادر به ساخت آنزیم لاکتاز نیست و یا مقادیر کمی از این آنزیم را تولید می کند. لاکتاز وظیفه تجزیه لاکتوز در روده کوچک را دارد. در صورت کافی نبودن آنزیم لاکتاز، لاکتوز در روده باقی مانده و علائم ناراحت کننده گوارشی ایجاد می کند.
آنزیم لاکتاز در بدو تولد در بیشترین مقادیر تولید می شود و به نوزادان امکان می دهد شیر مادر را به راحتی هضم کنند. با افزایش سن، به دلیل تنوع بیشتر در رژیم غذایی، مقادیر کمتری از این آنزیم تولید می شود. این یعنی حتی اگر در تمام زندگی شیر مصرف کنید، ممکن است در بزرگسالی دچار عدم تحمل لاکتوز شوید.


اگرچه بسیاری از افراد به دلیل کاهش تولید لاکتاز، دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند اما ممکن است بعد از جراحی روده، عفونت های روده کوچک مانند ویروس ها، باکتری ها و انگل ها و همچنین بیماری های روده ای مانند بیماری سلیاک یا کرون، این عارضه ایجاد شود.

علائم چیست؟
بسته به میزان تولید لاکتاز که در بدن فرد تولید می شود، علائم عدم تحمل لاکتوز در افراد مختلف متفاوت است. علائم رایج عبارتند از نفخ شکم، گرفتگی شکم، اسهال و حالت تهوع. این علائم معمولا بین سی دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف فراورده های حاوی شیر ایجاد می شود.
از آنجا که علائم عدم تحمل لاکتوز مشابه سایر بیماری های روده است، شما برای تشخیص این بیماری نیاز به مراجعه به پزشک دارید.

سه نوع اصلی عدم تحمل لاکتوز وجود دارد:
عدم تحمل لاکتوز اولیه: این عارضه در نتیجه کاهش تولید آنزیم لاکتاز با افزایش سن است.
عدم تحمل لاکتوز ثانویه: این نوع عدم تحمل به احتمال زیاد ناگهان ظاهر می شود و به دلیل بیماری یا صدمه به روده کوچک است. بیماری سلیاک، بیماریهای التهابی روده، جراحی روده یا حتی ناراحتی شدید معده ممکن است باعث عدم تحمل لاکتوز شود. با این حال خبر خوب این است که با گذشت زمان، با درمان بیماری زمینه ای، این نوع عدم تحمل لاکتوز معمولا قابل بهبود است.
عدم تحمل مادرزادی لاکتوز: این نوع عدم تحمل نادر است و نوزادان مبتلا نمی توانند لاکتوز را از لحظه تولد هضم کنند.

درمان عدم تحمل لاکتوز چیست؟
علائم عدم تحمل لاکتوز معمولا با پیروی از یک رژیم غذایی بدون لاکتوز قابل درمان است. این امر مستلزم اجتناب از محصولات حاوی لاکتوز مانند شیر و جایگزین کردن آن با شیر سویا یا شیر بدون لاکتوز است. بسیاری از افراد دریافتند که می توانند محصولاتی مانند پنیر، ماست و کره را تحمل کنند چون مقادیر زیادی از لاکتوز این محصولات، طی فرآوری آنها، حذف می شود.
همچنین داروهایی مانند تیلاکتاز وجود دارد که با غذاهای حاوی لاکتوز مصرف می شوند و نقش آنزیم لاکتاز را برای تجزیه لاکتوز دارند.

منبع:caloriesecrets

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha