یک کارشناس اقتصادی با بیان این که ۱۰ درصد پزشکان از سال ۸۸ تا ۹۳ هیچ گونه مالیاتی نداده اند گفت: ۹۰ درصد پزشکان در این بازه زمانی کمتر از ۵ میلیون تومان مالیات داده اند.

۹۰ درصد پزشکان کمتر از ۵ میلیون تومان در سال مالیات می‌دهند

سلامت نیوز:  یک کارشناس اقتصادی با بیان این که ۱۰ درصد پزشکان از سال ۸۸ تا ۹۳ هیچ گونه مالیاتی نداده اند گفت: ۹۰ درصد پزشکان در این بازه زمانی کمتر از ۵ میلیون تومان مالیات داده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، احمد جانجانی، کارشناس اقتصادی در برنامه پایش، درباره فرارمالیاتی مشاغل پردرآمد نظیر آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها و غیره تصریح کرد: از سال ۸۸ تا ۹۳، بیش از ۲۱ درصد مشاغل مذکور، هیچ مالیاتی پرداخت نکرده اند، ۲۸ درصد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، ۳۰ درصد بین ۵۰۰ تا ۵ میلیون تومان و مابقی نیز بیش از ۵ میلیون تومان مالیات پرداخته اند.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر وضعیت مالیات دهی آموزشگاه های علمی آزاد نیز بررسی شود می توان دریافت که بیش از ۶۵ درصد آنها هیچ گونه مالیاتی تاکنون نداده اند، ۲۲ درصد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰ درصد کمتر از ۵ میلیون تومان و فقط ۷ دهم درصد بیش از ۵ میلیون تومان مالیات پرداخته اند.

وی در خصوص شناسایی اینگونه مشاغل افزود: به هیچ عنوان نمی توان درآمد مشاغلی همچون آموزشگاه ها و آزمایشگاه ها را دقیق بدست آورد. بنابراین باید با استفاده از دستگاه های پوز و صندوق های فروشگاهی بر جریان مالی این مشاغل نظارت داشت. البته باید زیرساخت های نیز آماده شود.

جانجانی با بیان اینکه هرکسی با هر درآمدی باید مالیات آن را پرداخت کند، گفت: معاملاتی نظیر آهن فروشی وجود دارد که از پشت تلفن انجام می شود و به هیچ عنوان نمی توان آن را شناسایی کرد و از آنها مالیات گرفت. بر طبق قانون بانک ها باید گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان را گزارش کنند، که اکثر بانک ها این کار را انجام نمی دهند. بنابراین سازمان امور مالیاتی باید به بانک ها متصل باشند تا به طور دقیق اینگونه حساب را کنترل نمایند.

مالیات پزشکان

این کارشناس اقتصادی در خصوص بنک داران نیز افزود: کمتر از ۳ درصد بنک داران مالیات بیش از ۵ میلیون تومان می پردازند. باید به اداره مالیات جهت گرفتن دقیق مالیات ابزار داد. بدون ابزار نمی توان از آنها نیز انتظار داشت.

وی در خصوص مالیات دادن پزشکان گفت: ۱۰ درصد پزشکان از سال ۸۸ تا ۹۳ هیچ گونه مالیاتی نداده اند و کمتر ۱۲ درصد آنها مالیات بیش از ۵ میلیون تومان را پرداخته اند. به عبارت دیگر ۹۰ درصد پزشکان در این بازه زمانی کمتر از ۵ میلیون تومان مالیات داده اند.

جانجانی در مورد مالیات خدمات آرایشی و بهداشتی و دفاتر اسناد رسمی نیز بیان کرد: تنها نیم درصد مشاغل آرایشی و بهداشتی بیش از ۵ میلیون تومان مالیات می دهند. دفاتر اسناد رسمی هم کمتر از ۶ میلیون تومان مالیات می دهند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۱۱ دستگاه باید با سازمان امور مالیاتی همکاری نمایند، افزود: این دستگاه ها نظیر شرکت پرداخت ملت و داده ورزی ستاد، با سازمان امور مالیاتی همکاری صد در صدی ندارند به همبن دلیل نمی توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به فاکتور فروشی در سایت های فروش اینترنتی گفت: در سایت هایی نظیر دیوار، فاکتور رسمی و کد اقتصادی می فروشند. این خود زمینه ای برای فرار مالیاتی است و باید با اینگونه سایت ها برخورد کرد.

جانجانی افزود: بعضی شرکت ها اقدام به تاسیس شرکت در خارج از کشور می کنند و از شرکت خود در خارج اقدام به خرید مواد اولیه می نمایند. بدین گونه که سفارش خود را مثلا ۵ دلار ثبت می کنند ولی در واقع ماده اولیه را ۱ دلار می خرند. در اینجا ممکن است ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق گیرد که ۴ دلار  سود می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha