دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 277957

سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص انتقال آب خزر را فرافکنی خواند و با گلایه از اظهارات عیسی کلانتری گفت: کلانتری باید از نمایندگان مجلس عذرخواهی کند و بداند که نمایندگان شمال کشور اجازه انتقال یک قطره آب دریای خزر را نخواهند داد.

سلامت نیوز:سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص انتقال آب خزر را فرافکنی خواند و با گلایه از اظهارات عیسی کلانتری گفت: کلانتری باید از نمایندگان مجلس عذرخواهی کند و بداند که نمایندگان شمال کشور اجازه انتقال یک قطره آب دریای خزر را نخواهند داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این اظهارات، پیرو سخنان اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد مدیریت پسماند در شمال کشور و استفاده کلانتری از ادبیاتی غیرمتعارف درخصوص نمایندگان استان‌های شمالی عنوان شد.

سخنانی که باعث دلخوری نمایندگان و به‌خصوص 31نماینده 3 استان شمالی کشور شد. نمایندگان استان‌های شمالی معتقدند آنچه موجب استفاده کلانتری از این ادبیات و شانه خالی کردن او به‌عنوان ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در موضوع پسماندهای استان‌های ساحلی شده، ‌مخالفت‌ها و موضع‌گیری‌های این نمایندگان در برابر طرح انتقال آب خزر به سمنان است. طرحی که بعد از گذشت چند سال دوباره سال گذشته مطرح شد و کارشناسان متعدد محیط‌زیست آن را خطرناک عنوان کردند.


سال89 وقتی موضوع طرح انتقال آب خزر به سمنان مطرح شد، استادان محیط‌زیست با بررسی عواقب ناشی از اجرای این طرح، با آن مخالفت کردند. حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران، دست زدن به اکوسیستم دریای خزر را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: اجرای این پروژه تأثیراتی منفی نیز بر عرصه‌های جنگلی خواهد گذاشت.

فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر آب و توسعه پایدار نیز در همان زمان اظهار کرد: اگر آب شور خزر برای آبیاری و کشاورزی کاربرد داشت، ‌کشورهای سواحل خزر دست روی دست نمی‌گذاشتند. او این پرسش را نیز مطرح کرد که چرا از شیوه‌های بومی مانند قنات‌ها، آب‌بندها و... برای تامین آب استفاده نمی‌شود؟! بعد از آن کارشناسان دیگر تبعات اجتماعی و سیاسی این طرح را مورد اشاره قرار داده و آن را فاجعه بار اعلام کردند.

تلافی رئیس سازمان محیط‌زیست
اسدالله عباسی، نماینده گیلان و عضو هیأت‌رئیسه مجلس که روز گذشته خواهان عذرخواهی رئیس سازمان محیط‌زیست از نمایندگان شد، در گفت‌وگو با همشهری به دلایل به کاربردن این ادبیات از جانب کلانتری اشاره کرد و گفت:

«از زمانی که نمایندگان شمال در مورد انتقال آب دریای خزر موضع گرفتند، آقای کلانتری قصد فرافکنی و رفتارهای غیرمعمول دارند. ایشان به جای اینکه به فکر برطرف کردن مشکلات و رفع بحران پسماند در شمال کشور باشد، اینگونه فرافکنی می‌کند.  مدیریت پسماند و رفع این بحران در شمال کشور، وظیفه دولت است و نه نمایندگان.

دولت باید لایحه‌ای بیاورد و نمایندگان رأی دهند. وقتی دولت برنامه‌ای برای ساماندهی و مدیریت پسماند شمال کشور ندارد، نمایندگان هم نمی‌توانند کاری برای تأمین اعتبار انجام دهند. رئیس سازمان محیط‌زیست هم تاکنون با نمایندگان استان‌های شمالی، ‌جلسه‌ای درخصوص رفع مشکل پسماند نداشته است.» 

رهاسازی زباله توسط گردشگران در شهرهای شمالی به یکی از جدی‌ترین مشکلات استان‌های شمالی تبدیل شده است. بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در این مناطق اجازه دفن پسماند را نداده و به جای آن انباشت پسماند در نقاط مختلف، ‌شیرابه ایجاد شده از زباله‌ها را وارد سفره‌های آب زیرزمینی و آلوده کردن آنها کرده است.


عباسی تاکید کرد:‌ «مشکلات پسماند در شمال کشور، ‌تالاب‌ها و اکوسیستم دریای خزر را تهدید می‌کند. از دیگر سو رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، بر انتقال آب خزر به سمنان نیز اصرار دارد؛ درحالی‌که با اجرای این طرح، به اکوسیستم خزر آسیب جدی وارد خواهد شد و سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خزر خواهد بود.»
عباسی افزود:‌ «به‌عنوان سخنگوی هیأت‌رئیسه و نماینده شمال کشور می‌گویم کلانتری باید از همکاران من عذرخواهی کند.»
 
کلانتری عملکرد در حوزه پسماند را ارائه دهد
کلانتری در سخنان خود خطاب به نمایندگان استان‌های شمالی، به عدم‌فعالیت و اقدام آنها برای رفع مشکل پسماند اشاره کرده و گفته بود: «‌دولت برای پسماند ۳‌استان گیلان، مازندران و گلستان 3/1میلیارد دلار تصویب کرد و به مجلس فرستاد.

نخستین بار بود که در تاریخ بودجه کشور این اتفاق می‌افتاد، اما این نمایندگانی که در استان تبلیغ می‌کنند هیچ قدمی برنداشتند و این 3/1 میلیارد دلار از بخش محیط‌زیست و پسماند در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان برداشته شد.

با چه مصیبتی در دولت به دستور شخص رئیس‌جمهوری آن را تصویب کردیم، اما عینا به بخش دیگری داده شد و صدای کسی هم در نیامد...»، اما از آنجا که محل برداشت این اعتبار، صندوق توسعه ملی عنوان شده که برداشت از آن، نیازمند اجازه رهبری است، ‌نمایندگان مجلس نیز بر آن ایراد گرفته و اقدامی انجام ندادند.


علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز روز گذشته اعلام کرد:‌ «‌دولت باید اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را برای مدیریت پسماند در کشور در لایحه مربوطه ابتدا از رهبری می‌گرفت و سپس به مجلس ارائه می‌کرد.» او همچنین به توجه مجلس به قانون مدیریت پسماند نیز اشاره کرد. 25تیرماه گذشته و حدود یک ‌ماه قبل نیز مجلس کلیات لایحه ساماندهی مدیریت پسماند را به تصویب رساند.


اما برخلاف آنچه رئیس سازمان محیط‌زیست از بی‌توجهی مجلس به بحث پسماندها گله می‌کند، علی‌محمد شاعری، نماینده نکا و بهشهر به تصویب لایحه‌ای در سال 97برای کمک به مدیریت پسماند‌ها اشاره کرده و به همشهری می‌گوید:‌ «براساس این مصوبه به دولت پیشنهاد دادیم نیم درصد از عوارض گمرکی کالاهای وارداتی را که آلایندگی زیست‌محیطی دارند به مدیریت پسماند در استان‌های شمالی اختصاص دهد اما سازمان محیط‌زیست تاکنون قدمی برای عملیاتی کردن آن برنداشته است.  شاعری همچنین تأکید کرد: ‌«پیشنهاد می‌کنم کلانتری، ‌عملکردش را در بحث مدیریت پسماند به جامعه ارائه دهد.»

 تکلیف رئیس‌جمهور به کلانتری، رفع مشکل پسماندهای شمال است

محمد درویش، فعال و کنشگر محیط‌زیست نیز با اشاره به ادبیات رئیس سازمان محیط‌زیست، آن را مسبوق به سابقه دانست و با بیان اینکه او وقتی عصبانی می‌شود سخنانی را بیان می‌کند که نظام باید تبعات آن را بپردازد، درخصوص رفع مشکلات پسماند در شمال کشور گفت: ‌

«کلانتری نه‌تنها برای رفع مشکل پسماند در شمال کشور تاکنون با نمایندگان آنها جلسه‌ای نداشته، بلکه در زمان بررسی لایحه مدیریت پسماند که همین چندی قبل در مجلس انجام شد نیز نه خود و نه نماینده‌ای از محیط‌زیست حضور نداشت؛ این درحالی است که رئیس‌جمهور در حکم خود به کلانتری، بر رفع مشکل پسماند در شمال کشور تأکید کرده بود.

شمال کشور هم‌اکنون به کارگاه سدسازی تبدیل شده؛ با این بهانه که آب‌های زیرزمینی آلوده شده و نیازمند آب باکیفیت هستیم، اما باید پرسید چرا محیط‌زیست برای حل مشکل پساب‌ها و شیرابه‌های پسماندها کاری نمی‌کند تا کیفیت آب افت نکند، اقدامی که هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از سد‌سازی‌ دارد.» 

او افزود: «در طرح انتقال آب خزر به سمنان همه انتظار دارند محیط‌زیست بیش از اینکه نگران باشد این آب در چه تاریخی به سمنان می‌رسد، ‌نگران باشد که آیا ملاحظات زیست‌محیطی این طرح رعایت شده یا نه. درحالی‌که کلانتری پیوسته در تلاش است سرعت این طرح را افزایش دهد و به هر کسی که مخالف این طرح باشد برچسب ‌نادانی یا احساسی می‌زند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha