رشد یک تومور به اندازه توپ تنیس در مغز زنی که‌ماه نهم بارداری‌اش را می‌گذراند، جان او و فرزندش را به خطر انداخته بود؛ اما جراح جوان بدون اینکه بیمارش متوجه شود در یک جراحی نفسگیر موفق شد تومور را از مغز او خارج کند تا فرزندش در سلامت کامل به دنیا بیاید.

جراحی شگفت‌انگیز برای تولد یک نوزاد

سلامت نیوز:رشد یک تومور به اندازه توپ تنیس در مغز زنی که‌ماه نهم بارداری‌اش را می‌گذراند، جان او و فرزندش را به خطر انداخته بود؛ اما جراح جوان بدون اینکه بیمارش متوجه شود در یک جراحی نفسگیر موفق شد تومور را از مغز او خارج کند تا فرزندش در سلامت کامل به دنیا بیاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،چند روز قبل زن 25ساله‌ای که دچار سردرد شدید شده بود به بیمارستان رسول اکرم(ص) رفت. او که در‌ماه نهم بارداری بود می‌گفت چند روزی است دچار سردردهای شدیدی می‌شود، به حدی که نمی‌تواند درد را تحمل کند. هرچند او گمان می‌کرد این نوع سردرد به‌دلیل شرایط بارداری است اما پزشکان با معاینه او اعلام کردند سردرد هیچ ارتباطی به بارداری او ندارد و فرزند او سالم است.


سردرد امان این زن را بریده بود و شرایطش را سخت کرده بود. به همین دلیل این بار سراغ پزشکان مغز و اعصاب بیمارستان رفت. این بار دکتر علیرضا طبیب خوئی، از جراحان بیمارستان این زن را معاینه کرد. وضعیت زن به‌دلیل شرایط خاصی که داشت باید به دقت بررسی می‌شد.

علائم او مشکوک به‌نظر می‌رسید. به همین دلیل از مغز وی تصویر برداری شد. جراح مغز و اعصاب چیزی را که با چشم می‌دید باور نمی‌کرد. یک تومور بزرگ به اندازه توپ تنیس در بخشی از مغز زن جوان ایجاد شده و شواهد نشان می‌داد که در حال رشد است.

وجود این تومور در مغز این زن ممکن بود به قیمت جان خودش و فرزندش تمام شود و باید هرچه زودتر از مغز او برداشته می‌شد. این در شرایطی بود که بارداری زن محدودیت‌های جدی برای تیم پزشکی ایجاد می‌کرد.

از سویی ممکن بود زن جوان با اطلاع از وجود تومور در مغزش به لحاظ روحی دچار آسیب شود. به همین دلیل پزشکان و خانواده این زن تصمیم گرفتند این ماجرا را از او مخفی کنند و به او گفته شد به‌خاطر وجود یک زائده کوچک روی پیشانی‌اش به بیمارستان منتقل شده است.

جراحی کم نظیر
سرانجام تیمی از متخصصان جراحی مغز و اعصاب و متخصصان زایمان تشکیل و قرار شد با وجود اینکه چند هفته دیگر تا به دنیا آمدن نوزاد زمان بود اما به‌دلیل خطرناک بودن ادامه این وضعیت، نوزاد به دنیا بیاید.

ابتدا تیم پزشکی چند روزی را با شیوه‌های دارویی و کاملا تخصصی تلاش کردند تا ریه‌های جنین رشد کند. وقتی این مرحله به خوبی انجام شد و پزشکان اعلام کردند به دنیا آمدن پیش از موعد خطری برای جنین ندارد اتاق عمل برای به دنیا آمدن او آماده شد.

آن روز خانواده زن باردار به او گفتند قرار است همزمان با زایمان، زائده‌ای که روی پیشانی او است در یک جراحی کوتاه از سرش برداشته شود. او هم که از ماجرا خبر نداشت روی تخت آرام گرفت و پس از تزریق داروی بیهوشی به اتاق عمل منتقل شد.


دقایقی از شروع عمل سزارین نگذشته بود که فرزند زن جوان در سلامت کامل به دنیا آمد؛ اما درست در همان لحظات بود که پزشکان متوجه بالا رفتن فشار در جمجمه او شدند. به این ترتیب تیم جراحی مغز و اعصاب وارد عمل شدند.

پیش از این دکتر طبیب خوئی و اعضای تیم جراحی مغز و اعصاب بیمارستان رسول اکرم جراحی‌های پیچیده و خطرناک زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند؛ اما این بار شرایط پیچیده‌تر بود. به همین دلیل جراحی با احتیاط زیادی آغاز شد.

پزشکان سر زن جوان را شکافتند. تومور در بخش حساسی از مغز جا گرفته بود و درصورتی که اشتباهی رخ می‌داد یا حادثه پیش‌بینی نشده‌ای اتفاق می‌افتاد، این امکان وجود داشت که او دچار آسیب‌های جسمی شود. با وجود این جراحی به خوبی پیش رفت و تومور از مغز بیرون کشیده شد و حدود 3ساعت بعد این جراحی با موفقیت به پایان رسید.

پس از عمل
ساعتی از پایان جراحی می‌گذشت که زن جوان به هوش آمد. او که از آنچه در اتاق عمل گذشته بود اطلاع نداشت سراغ فرزندش را گرفت و چند ساعت بعد توانست به او شیر بدهد. تیم پزشکی آنقدر ماهرانه این جراحی پیچیده را انجام داده بودند که زن جوان تصورش را هم نمی‌کرد چند ساعت قبل چه وضعیتی داشت و توموری به اندازه توپ تنیس از سرش خارج شده است.


دکتر علیرضا طبیب خوئی، که سرپرستی این جراحی را برعهده داشت در این‌باره به همشهری گفت: این توده بزرگ با گسترش از سمت راست مغز به سمت چپ، 3بطن مغز و 2شریان اصلی را درگیر کرده بود. با وجود این با تلاش همکارانم این توده از سر زن جوان خارج شد و او با حال خوب توانست نوزادش را که در انتظار او بود ببیند و به او شیر بدهد.

وی ادامه داد: همزمان با این جراحی در اتاق عمل مجاور گروه چشم‌پزشکی مشغول جراحی مردی میانسال بودند که به‌دلیل نامعلوم یک کلید شکسته وارد چشم راستش شده و از آنجا داخل جمجمه اش شده بود که بلافاصله پس از خارج کردن تومور به اتاق عمل چشم پزشکی رفتم و با همراهی همکارانم کلید شکسته از جمجمه این مرد نیز خارج شد و خوشحالم که هر دو بیمار، این دو جراحی و نوزاد در سلامت کامل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha