چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 277996

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان اینکه بیماران مبتلا به کبد چرب برای اینکه در آینده دچار بیماری قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی نشوند، باید از همین اکنون اقدام کرده و سیگار خود را خاموش کنند، گفت: چراکه خطرات ناشی از مصرف دخانیات علاوه بر کبد و قلب و عروق، افراد را در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار می‌دهد.

مبتلایان به کبد چرب، سیگار را ترک کنند

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان اینکه بیماران مبتلا به کبد چرب برای اینکه در آینده دچار بیماری قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی نشوند، باید از همین اکنون اقدام کرده و سیگار خود را خاموش کنند، گفت: چراکه خطرات ناشی از مصرف دخانیات علاوه بر کبد و قلب و عروق، افراد را در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدموید علویان نا، به علائم و نشانه‌های بیماری کبد چرب اشاره کرد و گفت: اولا باید توجه کرد که در اکثر موارد در بیماری کبد چرب علامت خاصی وجود ندارد و این بیماری به دنبال انجام آزمایش‌های دوره‌ای و اختلال در آنزیم‌های کبد مشخص می‌شود و یا اینکه در زمان انجام سونوگرافی شکم برای علل دیگر، وجود کبد چرب تشخیص داده می‌شود. البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف بوده و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می‌شود. همچنین گاهی بیماری با سنگ صفراوی همراه است.


وی افزود: البته در برخی موارد علائمی نظیر خستگی و احساس ناراحتی و درد مختصر در قسمت فوقانی و راست شکم (محل کبد) دیده می‌شود. در مواد شدید علائمی مثل درد شکم، تهوع، استفراغ، بزرگی کبد و زردی نیز در فرد به وجود می‌آید. در اکثر بیماران، چاقی و عوارض آن نیز دیده می‌شود. در صورت پیشرفت بیماری به سمت سیروز کبدی، بزرگی طحال، تجمع آب در شکم و اندام‌ها و تغییرات پوست نیز در فرد بروز پیدا می‌کند.


علویان با بیان اینکه بیماری‌های قلبی – عروقی یکی از علل مهم مرگ‌ومیر در بزرگسالان به شمار می‌رود، افزود: باید بدانیم عواملی که موجب چنین بیماری‌هایی می‌شوند از دوران نوجوانی اثرات مخرب خود را آغاز می‌کنند و به مرور زمان و در بزرگسالی فرد را دچار سکته‌های قلبی و مغزی خواهند کرد. در صورت توجه به این علل در سنین پایین‌تر، می‌توان آنها را برطرف کرده و خود را از ابتلا به بیماری قلبی حفظ کرد.


وی همچنین گفت: باید توجه کرد که بیماری زمینه‌ای که سبب آسیب عروق کرونر و در نتیجه سکته قلبی می‌شود، تصلب شرایین یا آتروسکلروز نام دارد. در این بیماری چربی و کلسترول به مرور زمان در دیواره داخلی سرخرگ‌ها رسوب می‌کند و این رسوب سبب می‌شود تا جریان خون در آنها دشوار شود. این رسوب‌ها زمینه‌ساز تشکیل لخته خونی می‌شوند. باید توجه کرد عواملی که سبب بیماری آتروسکلروز می‌شوند، همان استعمال دخانیات، چاقی، بی‌تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، فشار خون بالا، چربی‌های خون بالا، دیابت قندی و عوامل ژنتیکی هستند و همه اینها با علل بروز کبد چرب مشابهت کلی دارند.


این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان اینکه همه افراد با کبد چرب باید از نظر قلبی – عروقی بوسیله الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی قلب و ... توسط متخصص قلب یا داخلی مورد بررسی قرار گیرند، گفت: بیماران با کبد چرب بدانند برای اینکه در آینده دچار بیماری قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی نشوند، باید همین امروز اقدام کنند و سیگار خود را هر چه زودتر خاموش کنند؛ چراکه خطرات ناشی از مصرف دخانیات علاوه بر کبد و قلب و عروق، افراد را در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها نیز قرار می‌دهد. بنابراین افراد باید بدانند که اگر سیگار را ترک کنند، آینده خود را بیمه کرده‌اید.
علویان همچنین اظهار کرد: فشار خون بالا، چربی خون بالا، قند خون بالا و اسید اوریک بالا در افراد مبتلا به کبد چرب شایع‌تر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha