چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 277997

سلامت نوزاد از نخستین ساعات تولد، دغدغه همیشگی والدین است و مراجعه به متخصص اطفال می تواند موجب اطمینان والدین از وضعیت سلامت او باشد.

علایم هشداردهنده برای مراجعه به متخصص اطفال

سلامت نیوز:سلامت نوزاد از نخستین ساعات تولد، دغدغه همیشگی والدین است و مراجعه به متخصص اطفال می تواند موجب اطمینان والدین از وضعیت سلامت او باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،معمولا معاینه ماهانه توسط متخصص اطفال تا سن شش ماهگی توصیه می شود. پس از آن تا یک سالگی نیز هر دو ماه یک بار لازم خواهد بود. اما گاهی والدین با تغییراتی در وضعیت عمومی کودک روبه رو می شوند که می تواند نگران کننده باشد.

سیستم ایمنی بدن شیرخوار هنوز کامل نشده و نه تنها نسبت به بزرگ سالان بلکه در مقایسه با کودکان بزرگ تر نیز ضعیف تر است. از همین رو در برابر بیماری های معمولی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ناراحتی های گوارشی آسیب پذیرتر خواهد بود و نیاز فوری به معاینه توسط متخصص دارد.علایمی که باید کودک هرچه سریع تر توسط متخصص معاینه شود:


 اسهال بیش از 12 ساعت
 وارد شدن شیء داخل بینی، گوش، دهان یا دستگاه تناسلی. در این شرایط نباید سعی کنید که خودتان آن شی ء  را از بدن کودک بیرون آورید.
 سوختگی در سطحی بزرگ تر از انگشت شست، به خصوص اگر با تاول همراه باشد. این حالت حتی ممکن است در پی آفتاب سوختگی نیز ایجاد شود.


تب؛ همیشه در صورت افزایش دمای بدن که بیش از دو روز طول بکشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد. درباره  شیرخواران کمتر از سه ماه دمای بیش از 38 درجه سانتی گراد و بیشتر از آن دمای 38.5 درجه سانتی گراد.


 بروز علایم نگران کننده غیر معمولی
 گریه های مداوم و شدید، بروز لکه های قرمز روی پوست، جوش های غیرمعمول پوستی همراه با تب
استفراغ طی 12 ساعت یا استفراغ با علایمی مانند تب و قرمزی پوست
گریه های غیر معمولی که با اقدامات معمول والدین تسکین نیابد و به نظر آن ها عجیب باشد.
استفراغ یا مدفوع همراه با خون
سرفه های خشک و مشکل در تنفس
 علایم نشان دهنده کاهش آب بدن
فرو رفتن ملاج سر، خشکی لب ها، کمتر از شش بار خیس شدن پوشک یا ادرار تیره و با بوی تند، فرورفتگی چشم ها، خستگی و کاهش قدرت عضلات
 بروز علایم التهاب پرده های مننژ مغز یا مننژیت
فرورفتگی ملاج سر، احساس خواب آلودگی غیر معمول یا نداشتن واکنش، کاهش قدرت عضلات، لکه های قرمز رنگ مایل به بنفش که در صورت فشار دادن از بین نرود، تحمل نکردن نورهای شدید، خشکی گردن
 علایمی که تداوم آن ها تا 24 ساعت نیاز به مشورت با متخصص خواهد داشت
تحریک پذیری شدید و بی سابقه کودک همراه با بد اخلاقی و تغییرات خلقی بی دلیل
قرمز شدن، اشک ریزش یا حالت چسبنده بودن مخاط چشم. این علایم می تواند نشان دهنده بیماری های عفونی چشم باشد. این بیماری ها بسیار مسری است و نیاز به درمان فوری خواهد داشت.

 ترشحات غیر عادی از گوش، چشم، ناف
بیضه ها یا واژن
کاهش اشتها


 چه زمانی تماس با اورژانس ضرورت دارد؟
اگر کودک هوشیاری خود را از دست دهد یا هیچ قدرتی برای تحرک نداشته باشد.
کودک به سختی نفس بکشد یا به شکل غیر عادی تند تند تنفس کند به خصوص اگر پوست صورت و لب ها کبود شوند.
تشنج برای نخستین بار که بیش از یک دقیقه طول بکشدو طی آن کودک هوشیاری خود را از دست بدهد، حالت طبیعی چشم ها تغییر کند و اندام های بدن قفل شود. تشنج در بیشتر موارد ناشی از تب بالاست.


بلعیدن ترکیبات سمی یا مضر مانند شوینده ها، خوردن  داروهای بزرگ سالان و... در این شرایط باید بسته ماده بلعیده شده را به مراکز درمانی برد.
جراحت و بریدگی یا خون ریزی شدید، عمیق یا نیاز به بخیه پزشکی. در این حالت باید روی جراحت را با باند یا پارچه تمیزی بست و عضو را بالا نگه داشت تا کودک به مرکز درمانی برسد.


سقوط جدی و شکستگی اندام
 ورم شدید روی سر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha