چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 277999

صبح با فریاد مردم از خواب بیدار شدم که دائم فریاد می‌زدند[...]، وقتی از همسرم پرسیدم که مساله چیست؟ به من گفت: «عده‌ای از مردم و دوستداران محیط زیست به خاطر کشتن سگ‌های ولگرد، در جلوی شهرداری تجمع کرده‌اند و با دخالت پلیس کار به خشونت کشیده شده و حالا شبکه‌های اجتماعی پر از فیلم‌های این اتفاق است».

اعتراض به سگ‌ کشی با اسید در کهریزک

سلامت نیوز: صبح با فریاد مردم از خواب بیدار شدم که دائم فریاد می‌زدند[...]، وقتی از همسرم پرسیدم که مساله چیست؟ به من گفت: «عده‌ای از مردم و دوستداران محیط زیست به خاطر کشتن سگ‌های ولگرد، در جلوی شهرداری تجمع کرده‌اند و با دخالت پلیس کار به خشونت کشیده شده و حالا شبکه‌های اجتماعی پر از فیلم‌های این اتفاق است».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،هنوز صحبت‌های او تمام نشده بود که ناخودآگاه به یاد فیلم چند سال پیش که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، افتادم، عده‌ای برای کشتن سگ‌های ولگرد به آنها اسید تزریق می‌کردند و به خاطر دارم که چند روز به خاطر دیدن این فیلم حال مساعدی نداشتم و به تبع جامعه‌ای نیز متاثر از این اتفاق بود و رسانه‌ها دائم در مورد برخورد با افرادی که این اتفاق غیرانسانی را رقم زده‌اند صحبت به میان می‌آوردند.

طولی نکشید که متوجه شدیم ظاهرا همان اتفاق این بار در کهریزک رخ داده و باعث واکنش شدید و درگیری و به تبع بازداشت چند نفر در این رابطه شده‌ است هر چند که شهردار کهریزک، انتساب این کلیپ به شهرداری کهریزک را تکذیب کرد، اما آنچه که در این رابطه حقیقت دارد رفتار غیرانسانی عده‌ای در مقابل حیواناتی همچون سگ‌های ولگرد است که با انتشار فیلم‌های آن در فضای مجازی می‌تواند هر بار جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مسئولان شهرداری می‌گویند که فیلم متعلق به سال ۹۶ بوده اما این اتفاق چند سال قبل‌‌تر از سال ۹۶ نیز رخ داده و برخی از پیمانکاران به‌دلیل هزینه‌های نگهداری از سگ‌های ولگرد ممکن است که به کشتار آنها با اسید و اسلحه‌های گرم دست بزنند، امری که تاکنون از سوی دوستداران محیط زیست تایید و از سوی مسئولان شهرداری تکذیب شده است.

با پرس‌وجو متوجه شده‌ایم که پلیس چند تن از معترضان به کشتار سگ‌ها را بازداشت و تحویل مقامات قضائی شده‌اند، همین امر موجب واکنش غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران شد و او در توئیتی اعلام کرد که فیلم کشتار سگ‌ها متعلق به 2 سال قبل است، وی همچنین افزود:

شهرداری بنا به مسئولیت اجتماعی خود در مراقبت از محیط زندگی شهروندان موظف به کنترل حیوانات در سطح شهر است. بی‌‌‌شک به هیچ‌پیمانکار و مسئولی اجازه نمی‌دهیم، بر خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی با خلایق خدا برخورد کند و پیمانکاری که سابقه خطایی بزرگ داشت، خلع ید شد و با مسئولان و مسببان برخورد قاطع شد. ما همچنین پیگیر بازداشت‌ تعدادی از معترضان که جلوی شهرداری معترض بودند، هستیم.

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد در توئیتی نوشت: «مباد بهنگام جمع زکات از حیوانات، شب هنگام به آغل‌شان بروید! مباد میان مادران و بچه‌هایشان جدایی بیفکنید! مباد.. رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دلمشغولی مرفهان بی‌درد ندانیم.»

لزوم ارائه گزارش به مردم

سخنگوی شورای شهر تهران نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: انتظار می‌رود شهرداری تهران نیز با توجه به حساسیت موضوع و مسائل پیش آمده در اسرع وقت نسبت به بررسی دقیق ماجرا و گزارش جزییات موضوع به شهروندان و نمایندگان آنها در شورا اقدام کند.

اعطا افزود: افرادی که نسبت به این اقدام مدیریت شهری سابق واکنش نشان دادند، البته حق اعتراض دارند و کسی نافی حق آنها به اعتراض شهروندی در این خصوص نیست، اما باید این حق را متقابلا برای مدیریت شهری قائل شد که توضیح بدهد و انتظار می‌رود که معترضان نیز در آرامش کامل به این توضیحات توجه کنند و نهایتا نسبت به راستی آزمایی توضیحات اقدام کنند.

با خاطیان برخورد می‌کنیم

پیروز حناچی، شهردار تهران در توئیتر نوشت: ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، براساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توأمان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری می‌دانم. از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پیگیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.

یک عضو شورای شهر تهران نیز با تایید صحبت‌های شهردار به «آرمان ملی» می‌گوید: هنوز نمی‌دانیم که این فیلم متعلق به چند سال قبل است یا چند روز پیش، اما آنچه که اهمیت دارد باید با این افراد قراردادی بسته نشود و قانون با آنها برخورد نماید.

زهرا نژاد بهرام خاطر نشان کرد: این فیلم و رفتار غیرانسانی با حیواناتی همچون سگ‌ها قلب همه ما را جریحه‌دار کرده و قطعا در صورت مشاهده از این قبیل رفتار با خاطیان آن برخورد خواهیم کرد. شورای شهر در حال پیگیری است تا به اصل موضوع پی‌ببرد و در این راه با هیچ‌کسی تعارف نداریم. طبق توافق با پیمانکاران باید سگ‌های ولگرد شهر در یک مرکز، نگهداری شوند و هیچ‌کسی حق کشتن آنها را ندارد، چه برسد به آنکه فیلم کشتار بی‌رحمانه‌ آنها را هم در فضای مجازی منتشر نماید.

استانداری پیگیری آزادی دستگیرشدگان

معاون امنیتی استاندار و دبیر شورای تامین استان تهران گفت: پیگیری برای آزادی دستگیرشدگان از مقابل شهرداری پایتخت در جریان تجمع اعتراضی برای حمایت از حقوق حیوانات جریان دارد. حمیدرضا گودرزی یادآور شد:

در این تجمع گروهی از مردم به‌عنوان جمعیت حامی حقوق حیوانات حضور داشتند و اعتراض آنان نیز یک موضوع بسیار حائز اهمیت است. وی اظهارداشت: پرونده افراد بازداشت‌شده در دست رسیدگی است و امیدواریم فردا آزاد شوند و جای نگرانی نیست. معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: مسئولان استان تهران و مراجع قضایی موضوع مورد مطالبه مردم را پیگیری می‌کنند و حتماً نتیجه اقدامات به نظر رسانه‌ها خواهد رسید.

حیوان آزاری؛ بداخلاقی اجتماعی

در ادامه به سراغ دبیر انجمن حمایت از حقوق حیوانات رفتیم و او نیز با ابراز نگرانی از تداوم این اتفاق‌ها در جامعه به «آرمان ملی» می‌گوید: حیوان آزاری یکی از انواع بداخلاقی اجتماعی است که باید ریشه‌های این رفتار را در پس زمینه‌های اخلاقی جامعه جست‌وجو کرد. دکتر رضا جوالچی می‌افزاید:

در شرایطی که براساس آمار موجود شاهد افزایش بزهکاری اجتماعی در زمینه‌های گوناگون هستیم، حیوان آزاری نیز به‌عنوان یکی از این بداخلاقی‌های اجتماعی ظهور و بروز می‌کند. نظیر چنین صحنه‌هایی را بار‌ها و به شکل‌های مختلف در جامعه شاهد بوده‌ایم که در این زمینه می‌توان به کشتن سگ‌های ولگرد و نبود قانونی مشخص برای مقابله با حیوان آزاری اشاره کرد.

واقعیت این است که تا وقتی حیوان آزاری به ضد ارزش تبدیل نشود و برای مقابله با آن قانون مشخصی نداشته باشیم، این صحنه‌های دلخراش هر روز بیشتر شده و تکرار می‌شود. وی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند برخورد ریشه‌ای با حیوان‌آزاری به جای برخورد احساسی هستیم خاطرنشان می‌کند: هرچند واکنش‌های خوبی در نزد افکار عمومی، رسانه‌ها و... به این حیوان‌آزاری‌ها صورت گرفته ولی متاسفانه خبری از مجازات متخلفان نیست.

تاکنون قانون روشنی برای مقابله با حیوان آزاری تصویب نشده و مظاهر حیوان‌آزاری در سطح شهر‌ها تقلیل پیدا نکرده است، پس بنابراین هر روز و هر ساعت باید منتظر چنین فیلم‌هایی باشیم.

در صورت عدم مقابله ریشه‌ای با این‌گونه حوادث، بیم آن را داریم که انتشار این‌گونه فیلم‌ها و افزایش خبرهایی از این دست منجر به ریخته شدن قبح حیوان‌آزاری شود.

از بین رفتن قباحت حیوان آزاری در کنار عدم حل ریشه‌ای مسأله حیوان آزاری در یک بستر فرهنگی نادرست می‌تواند فاجعه بار باشد و باعث شود عده‌ای بی‌فرهنگ صرفا برای خودنمایی و کسب شهرت (به هر شکلی) اقدام به ابداع روش‌های مختلف حیوان آزاری کنند و فیلم آن را در سطوح مختلف تکثیر کنند. رضا جوالچی برای برخورد ریشه‌ای با این حوادث به ضرورت تدوین چهار موضوع اشاره می‌کند و می‌افزاید:

تدوین قانون حمایت از حیوانات و برخورد قضائی موثر با حیوان آزاران، ترویج فرهنگ مقابله با حیوان آزاری و گسترش این تفکر که حیوان آزاری نظیر دزدی، دروغگویی و انسان آزاری یک ضد ارزش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha