سلامت نیوز :رییس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به افزایش حدود 60 درصدی اعتبارات سلامت در بودجه سال جاری، گفت: با توجه به افزایش اعتبارات حوزه سلامت، سرانه درمان در سال جاری باید بین 15 تا 20 هزار تومان در نظر گرفته شود.

دكتر سید شهاب‌الدین صدر در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به سرانه درمان 8 هزار و 500 تومانی در سال گذشته، گفت: براساس محاسبات انجام شده نظرمان آن بود كه سرانه درمان باید 13 تا 15 هزار تومان باشد كه البته با افزایش اعتبارات حوزه سلامت در سال جاری، رقم سرانه درمان باید بین 15 تا 20 هزار تومان در نظر گرفته شود؛ چرا كه اعتبارات آن به اندازه كافی افزایش یافته است.

وی تاكید كرد: در صورتی كه سرانه درمان غیرواقعی در نظر گرفته شود در روند فعالیت بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی اختلال ایجاد می‌كند. بر این اساس لازم است سرانه درمان واقعی شود و پول بیمارستان‌های دولتی پرداخت شود.

 اعتبارات حوزه سلامت به 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

 دست وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر برای واقعی شدن سرانه و تعرفه‌های درمان باز شد

صدر با اشاره به بودجه حدود 16 هزار میلیارد تومانی حوزه سلامت در سال جاری و افزایش 50 تا 60 درصدی آن نسبت به سال گذشته، افزود: این اقدام دست وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را باز می‌كند تا سرانه و تعرفه‌های درمان را واقعی در نظر بگیرند؛ چرا كه با افزایش تعرفه‌ها همتراز با افزایش اعتبارات، بار هزینه‌ها به مردم تحمیل نمی‌شود.

 امسال سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به 50 درصد كاهش می‌یابد

رییس كل سازمان نظام پزشكی ادامه داد: از این نظر برای افزایش اعتبارات حوزه سلامت اهمیت قائل بودیم كه براساس اهداف برنامه پنجم توسعه سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت باید به 30 درصد كاهش یابد. هر چند اكنون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت حدود60 درصد است اما افزایش اعتبارات سلامت و تقویت بیمه‌ها سبب می‌شود تا پایان امسال سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت حدود 10 درصد كاهش یافته و به حدود 50 درصد برسد. در مجموع با این روند تا چهار سال اول برنامه پنجم توسعه، بار هزینه‌های پرداختی مردم در حوزه سلامت به 30 درصد كاهش می‌یابد.

 لزوم واقعی شدن سرانه و تعرفه‌های درمان 90

 پیشنهاد رشد كلی 13 درصدی برای تعرفه‌های درمان سال جاری


وی با تاكید بر لزوم واقعی شدن تعرفه‌های درمان دولتی و خصوصی گفت: برای تعیین تعرفه‌های درمان 90 كارشناسی‌های خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته است. امیدواریم نتیجه كارشناسی‌های مشترك در شورای عالی بیمه تصویب و سپس به تصویب هیات وزیران برسد. كارگروه تعیین تعرفه‌ها ارقامی را برای رشد تعرفه‌های درمان در سال جاری اعلام كرده اما از آنجا كه هنوز نهایی نشده، امیدواریم این میزان رشد مقداری واقعی‌تر شده و بسته‌ای كه برای رشد كلی تعرفه‌های درمان در نظر گرفته می‌شود مشكلات بخش‌های تحت فشار را برطرف كند.

رییس كل سازمان نظام پزشكی در پایان گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی برای رشد تعرفه‌ای در سال جاری افزایش كلی 13 درصد بود. اكنون شورای عالی بیمه افزایش 7 درصدی برای تعرفه‌های درمان غیردولتی و 9 درصدی برای تعرفه‌های درمان دولتی عنوان كرده است. اگر این عدد برای افزایش كلی تعرفه‌ها به بیش از 10 درصد افزایش یابد مشكلات بیمارستان‌ها تا حدودی برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha