دکتر مهدی شادنوش گفت: در حال حاضر در مرحله صدور حواله الکترنیکی برای داروهای پیوند و داروهای بیماران خاص هستیم که در تهران به طور کامل برای داروهای پیوند اجرایی شده و در زمینه برخی بیماری‌های خاص مانند ام اس و سرطان نیز در حال تکمیل است.

جزییات تحویل داروهای بیماران خاص در درب منزل‌شان

سلامت نیوز: دکتر مهدی شادنوش گفت: در حال حاضر در مرحله صدور حواله الکترنیکی برای داروهای پیوند و داروهای بیماران خاص هستیم که در تهران به طور کامل برای داروهای پیوند اجرایی شده و در زمینه برخی بیماری‌های خاص مانند ام اس و سرطان نیز در حال تکمیل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، وی افزود: در گام اول روالِ کار به این صورت خواهد بود که بعد از تجویز نوع دارو و میزان آن از سوی پزشک، ‌ بیمار به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مربوطه مراجعه می‌کند و اطلاعاتش در سامانه‌ای ثبت می‌شود. سپس نزدیک‌ترین داروخانه به محل زندگی یا کار بیماران تعیین می‌شود و می‌توانند از آن داروخانه، داروهایشان را دریافت کنند.

شادنوش ادامه داد: حال اگر دارو یا میزان آن دچار تغییر شود، صرفا با مراجعه بیمار به مسئول فنی داروخانه مربوطه، امکان تغییر در سامانه وجود دارد که بعد از تایید کارشناس مربوطه در دانشگاه، دستور جدید پزشک قابلیت اجرایی خواهد داشت.

این اقدام به ما کمک می‌کند که بدانیم در هر زمانی، در هر نقطه از کشور، چه بیمار خاصی با چه کد ملی، با چه دارو و به چه میزانی نیازمند دارو است و این باعث می‌شود که بتوانیم وضعیت دارو را مدیریت کنیم. به‌ویژه در شرایطی که به سختی امکان دسترسی به این داروها وجود دارد، با این اقدام می‌توانیم پیش‌بینی‌های لازم برای میزان مورد نیازمان را داشته باشیم و داروی مورد نیاز را تامین کنیم.

رییس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین گفت: در عین حال با این اقدام دارو حتما به دست نیازمند واقعی‌اش می‌رسد. همچنین با توجه به اینکه قیمت داروهای خاص در کشور ما از کشورهای همسایه بسیار پایین‌تر است و بسیاری از اوقات این داروها قاچاق معکوس می‌شوند، با این اقدام مدیریت مناسبی در بازار این داروها اتفاق می‌افتد و از قاچاق آن جلوگیری می‌شود.

شادنوش با بیان اینکه بعد از اینکه حواله الکترونیکی تکمیل شد و دانستیم که هر بیمار، با چه کد ملی و در چه آدرسی نیازمند چه میزان دارو است، گام بعدی امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: در گام دوم دارو را درب منزل به بیماران تحویل می‌دهیم. کسانی هم که باید داروهایشان را در مراکز درمانی تزریق کنند، آن‌ها را در مراکز درمانی قرار دهیم تا بیمار به آنجا مراجعه کند و کارش را انجام دهد.

رییس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه در تهران گام اول یعنی صدور حواله الکترونیک تقریبا تا دهم شهریور ماه کامل خواهد شد و گام به گام و استان به استان در سطح کشور کار را گسترش می‌دهیم، اظهار کرد: فکر می‌کنم تا پایان امسال همه کشور تحت پوشش گام اول این برنامه قرار گیرد. بنابراین در گام اول داروها در داروخانه‌های نزدیک به محل سکونت یا کار بیماران توزیع می‌شود. بیمار هم فقط یک بار برای ثبت‌نام اولیه باید به معاونت درمان مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha