تحقیقات جدید نشان می دهند که میزان سرطان در زنان دارای علائم ظاهری آپنه شدید بالاتر است.

سرطان در زنان مبتلا به آپنه خواب شدید، شایع تر است

سلامت نیوز:  تحقیقات جدید نشان می دهند که میزان سرطان در زنان دارای علائم ظاهری آپنه شدید بالاتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، مطالعات اخیر داده های مربوط به ۲۰۰۰۰ بزرگسال مبتلا به آپنه خواب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. حدود ۲٪ از شرکت کنندگان در تاریخ پزشکی خود تشخیص سرطان نیز داده بودند.

در حالی که این یافته ها اثبات نمی کنند که آپنه خواب باعث سرطان می شود، اما به نظر می رسد که پیوند مشخصی در زنان وجود داشته باشد. منطقی است که فرض کنیم که آپنه خواب یک عامل خطر برای سرطان است یا اینکه هر دو بیماری دارای فاکتورهای خطر مشترک، از جمله اضافه وزن هستند.

آپنه انسدادی خواب (OSA) یا آپنه خواب، شرایطی است که فرد در هنگام خواب دچار وقفه های کوتاه و مکرر در تنفس می شود. این وضعیت از عدم توانایی عضلات گلو در باز نگه داشتن راه هوایی ناشی می شود.

شکل دیگری از آپنه به نام آپنه خواب مرکزی وجود دارد که به دلیل عدم موفقیت در سیگنالینگ مغزی رخ می دهد. از بین دو نوع آپنه ، OSA تقریباً رایج تر است.

ترکیب اکسیژن کم و اختلال در خواب باعث فشار خون بالا، بیماری های قلبی، مشکلات حافظه و اختلال در خلق و خو می شود.

وضعیت آپنه خواب در بین عموم مردم کاملاً شناخته شده است و همراه با خروپف، خستگی روزانه و خطر بالای بیماری قلبی عروقی به ویژه در مردان است.

دانشمندان چندین نظریه برای ارتباط بین OSA و سرطان پیشنهاد داده اند. یک نظریه تأکید می کند که دو شرط عوامل خطر مشترک مانند سن و چاقی مشترک هستند.

نظریه دیگر این است که هیپوکسی متناوب – شرایطی که بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند – و قطعه قطعه خواب، که هر دو در OSA اتفاق می افتد، همچنین ممکن است پیوند سرطان را توضیح دهد.

این نوع پیوند می تواند تغییراتی در ایجاد رگ های خونی، عملکرد سیستم ایمنی و محیط بافت تومورها ایجاد کند.

نتایج حاکی از آن است که خطر ابتلا به سرطان در زنان با علائم شدید آپنه خواب دو تا سه برابر بیشتر است.

احتمالاً ترکیبی از هورمونهای جنسی زنانه و استرس ناشی از هیپوکسی شبانه در OSA باعث شروع سرطان یا کاهش دفاعی سیستم ایمنی بدن می شود.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha