چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 278013

اگرچه لاک های ناخن ظاهری زیبا و دوست داشتنی به ناخن ها می بخشند، اما توجه داشته باشید که ناخن ها نیز نیازمند تنفس هستند. استفاده مداوم از لاک ناخن، حتی محصولات غیر سمی، می تواند موجب تضعیف ناخن ها شود.

17 نکته برای تقویت ناخن‌ها

سلامت نیوز: اگرچه لاک های ناخن ظاهری زیبا و دوست داشتنی به ناخن ها می بخشند، اما توجه داشته باشید که ناخن ها نیز نیازمند تنفس هستند. استفاده مداوم از لاک ناخن، حتی محصولات غیر سمی، می تواند موجب تضعیف ناخن ها شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، قدرت و ظاهر زیبای ناخن های شما ممکن است نشانه ای از سلامت کلی بدنتان باشد. با این وجود، استفاده بیش از حد از برخی محصولات، تغذیه ضعیف، و بسیاری انتخاب های سبک زندگی شایع دیگر می توانند همگی بر سلامت و شادابی ناخن ها تاثیرگذار باشند.

به گزارش "هلث لاین"، ناخن های ضعیف، شکننده یا نرم ممکن است به یک بیماری زمینه ای مانند بیماری کلیوی، بیماری کبدی یا سوریازیس که نیازمند درمان هستند، اشاره داشته باشند.

با این وجود، روش رفتار فرد با ناخن های خود نیز می تواند اثر مستقیمی بر سلامت و قدرت آنها داشته باشد. در ادامه با برخی نکات و ترفندهای کلی برای تقویت و حفظ سلامت ناخن ها بیشتر آشنا می شویم.


مصرف مکمل بیوتین

بیوتین که به نام های ویتامین B7 و ویتامین H نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است، از این رو، در بدن ذخیره نمی شود و باید نسبت به مصرف میزان کافی از آن اطمینان حاصل شود.

بیوتین می تواند به تقویت مو و ناخن ها و همچنین عملکرد درست سیستم عصبی کمک می کند. این ماده مغذی در مواد غذایی مانند ماهی ساردین، تخم مرغ پخته، و حبوبات وجود دارد و همچنین مکمل های بیوتین نیز در دسترس هستند. پیش از مصرف مکمل بیوتین با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.


کاهش تماس با آب

تماس بیش از حد با آب می تواند موجب ضعف و شکنندگی ناخن ها شود. استفاده از دستکش هنگام شستشوی ظروف و بیرون نگه داشتن دست ها هنگام نشستن در وان حمام می تواند میزان تماس ناخن ها با آب را کاهش دهد.

بی تردید، همواره امکان پرهیز از تماس با آب وجود ندارد، اما می توان میزان آن را به حداقل رساند.


تامین آب مورد نیاز بدن

نوشیدن آب به میزان کافی برای حفظ سلامت انسان ضروری است و سلامت ناخن ها نیز از این شرایط مستثنی نیست. بدون رطوبت کافی، ناخن ها شکننده شده و به راحتی پوسته پوسته می شوند. نوشیدن آب کافی به حفظ رطوبت و قوی باقی ماندن ناخن ها کمک می کند.


توجه به رژیم غذایی

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع و همچنین مصرف یک مولتی ویتامین با مواد معدنی می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت و قدرت ناخن ها داشته باشد. یک رژیم غذایی که با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مواجه است می تواند بر سلامت کل بدن، از جمله ناخن ها تاثیرگذار باشد.


توجه به محصولات مورد استفاده

بسیاری از لاک های ناخن یا محصولات مرتبط با ناخن حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که می توانند موجب تضعیف ناخن ها شوند. شما باید از لاک پاک کن های حاوی استون پرهیز کنید زیرا می توانند به ناخن ها آسیب برسانند.

از لاک های ناخن غیر سمی استفاده کنید و لاک پاک کن های فاقد استون را انتخاب کنید.


پرهیز از ناخن های ژلی یا اکریلیک

در شرایطی که ناخن های مصنوعی جایگزینی ساده برای افرادی هستند که با مشکلات رشد ناخن مواجه هستند، استفاده مکرر از آنها می تواند موجب پوسته پوسته شدن و تضعیف ناخن ها شود. اگر نیازمند استفاده از ناخن های مصنوعی هستید به طور مداوم این کار را انجام ندهید.


پرهیز از استفاده مداوم از لاک ناخن

اگرچه لاک های ناخن ظاهری زیبا و دوست داشتنی به ناخن ها می بخشند، اما توجه داشته باشید که ناخن ها نیز نیازمند تنفس هستند. استفاده مداوم از لاک ناخن، حتی محصولات غیر سمی، می تواند موجب تضعیف ناخن ها شود.


کوتاه نگه داشتن ناخن ها

احتمال شکستن یا گیر کردن ناخن های بلند نسبت به ناخن های کوتاه بیشتر است. کوتاه نگه داشتن ناخن ها می تواند از ترک خوردگی و شکافتن ناخن ها پیشگیری کند که این شرایط به حفظ قدرت آنها کمک می کند.


عدم استفاده از ناخن ها برای انجام کارهای مختلف

استفاده از ناخن ها به عنوان یک ابزار می تواند به شکستگی یا ترک خوردگی آنها منجر شود که این شرایط نیز به تضعیف ناخن ها منجر می شود. به جای استفاده از نوک انگشتان و ناخن ها برای باز کردن در نوشابه می توانید از کف دست و بالشتک های انگشتان استفاده کنید یا از یک گیره کاغذ برای دسترسی به یک فضای کوچک استفاده کنید.


استفاده از یک لوسیون مرطوب کننده

پس از پاک کردن لاک ناخن یا اگر فکر می کنید به میزان کافی آب مصرف نکرده اید، از یک کرم برای مرطوب نگه داشتن ناخن ها استفاده کنید. پس از هر بار شستشوی دست ها می توانید این کار را انجام دهید.


پرهیز از محصولات خشک کننده

اگر از محصولات ضد عفونی کننده دست استفاده می کنید، تلاش کنید این محصولات با ناخن ها کمتر در تماس باشند و از زیاده روی در استفاده از آنها نیز پرهیز کنید. استفاده مداوم از محصولات ضدعفونی کننده دست می تواند برای ناخن ها ویرانگر باشد زیرا این محصولات موجب خشکی ناخن ها و دست ها می شوند که شکنندگی ناخن ها را در پی دارد.


تغییر روش استفاده از سوهان ناخن

سوهان کشیدن ناخن ها با حرکت رفت و برگشت همانند یک اره می تواند به واقع موجب تضعیف ناخن ها شود. هنگام استفاده از سوهان ناخن آن را تنها در یک جهت حرکت دهید و به کناره های ناخن زیاد سخت نگیرید زیرا سوهان کشیدن بیش از حد می تواند موجب تضعیف ناخن ها شود.


احتیاط هنگام استفاده از محصولات پاک کننده

هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه خود هستید از دستکش های لاستیکی استفاده کنید. بسیاری از محصولات یا دستمال های پاک کننده حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند موجب تضعیف ناخن ها شوند. دستکش از تماس مستقیم ناخن ها با مواد شیمیایی جلوگیری می کنند.


استفاده از شامپوی مناسب

اگر از شامپویی استفاده می کنید که موجب خشکی پوست سر می شود یا برای از بین بردن چربی پوست سر طراحی شده است، ممکن است این محصول موجب خشکی ناخن ها نیز شده و به ضعف و شکنندگی آنها منجر شود. در صورت مواجهه با این شرایط شامپوی خود را تغییر داده و طی چند هفته نتایج حاصل را بررسی کنید.


مصرف پروتئین

زمانی که موضوع ناخن هایی سالم مطرح می شود، پروتئین عنصری کلیدی است. کمبود پروتئین می تواند از رشد قوی ناخن ها جلوگیری کند.

با مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین، مانند گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، و لوبیاها می توانید میزان پروتئین دریافتی خود از رژیم غذایی را افزایش دهید.


بررسی داروها

برخی داروها، به ویژه داروهای ادرارآور، می توانند موجب کم آبی بدن و البته ناخن های انسان شوند.

اگر با ضعف ناخن های خود مواجه هستید، باید با پزشک خود درباره امکان تغییر دوز مصرفی دارو یا جایگزینی آن برای پرهیز از این اثر منفی صحبت کنید.


صحبت با پزشک

اگر روش های مختلف را برای چند هفته امتحان کرده و متوجه تغییری در شرایط ناخن ها خود نشدید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک می تواند شرایط ناخن ها را به دقت بررسی کرده و در صورت نیاز درمان مناسب تقویت کننده ناخن را تجویز کند.


به ناخن های خود توجه داشته باشید

وضعیت ناخن ها می تواند پیام های مختلفی را درباره شرایط سلامت بدن به ما ارسال کنند و ضعف و شکنندگی آنها ممکن است به یک بیماری زمینه ای اشاره داشته باشد. خوشبختانه، روش های مختلفی برای کمک به تقویت ناخن ها و بهبود شرایط آنها وجود دارند.

اما اگر روش های درمانی مختلف را امتحان کرده و به نتیجه مطلوب دست نیافتید، برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است شرایطی زمینه ای موجب نازک یا شکنندگی ناخن های شما شده باشد و ناخن ها تنها با درمان دلیل زمینه ای بار دیگر توانایی افزایش قدرت و سلامت خود را خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha