چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 278026

چه عواملی فرد را مستعد آرتروز می‌کند؟یک عامل، وارد آمدن فشار روی مفصل است. فشار روی مفصل باعث خردگی آن می‌شود. هرچه سن بالاتر برود، میزان این آسیب بیشتر می‌شود.

وقتی آرتروز به جان زانو می‌افتد

سلامت نیوز:چه عواملی فرد را مستعد آرتروز می‌کند؟یک عامل، وارد آمدن فشار روی مفصل است. فشار روی مفصل باعث خردگی آن می‌شود. هرچه سن بالاتر برود، میزان این آسیب بیشتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،افزایش وزن در بروز آرتروز نقش دارد. وقتی فرد روی سطح مسطح راه می‌رود، نیروی وزن به زانو وارد می‌شود .نیروی وزن روی سطح کوچک، چند برابر می‌شود.

موقع بالا و پایین رفتن از پله نیز به زانو فشار می‌آید (هرچه پله بلندتر باشد نیروی بیشتری به زانو وارد می‌شود). اگرکسی افزایش وزن دارد باید اقدام به کاهش وزن کند. تقویت عضلات اطراف زانو هم مقداری از وزن واردشده به مفصل زانو را کمتر می‌کند. از دیگر عوامل خطر آرتروز زانو، بد شکلی مفصل زانو است.


مصرف دخانیات و تغذیه نا سالم چقدر بر آرتروز اثرگذاراست؟
دخانیات می‌تواند آرتروز را تشدید کند. تغذیه برای تقویت عضلات و استخوان‌ها می‌تواند موثر باشد.


آیا مخلوط پودر سنجد و شیر برای پیشگیری از آرتروز موثراست؟
یک‌سری خوراکی از نظر طب سنتی موثر است، اما از نظر علمی ‌نمی‌توان گفت موثر است یا خیر. کپسولی از پودر سنجد درست کرده‌اند و برای آرتروز استفاده می‌شود. شیر هم کلسیم دارد که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.


علائم آرتروز زانو چیست؟
درد، تورم و آب آوردن زانو از علائم آرتروز است. با تجویز مسکن ضدالتهابی هم درد تسکین پیدا می‌کند هم آب مایع کم می‌شود. در آرتروزهای شدید یک استخوان اضافه در اطراف مفصل تشکیل می‌شود که به آن «استئوفیت» می‌گوییم.


استئوفیت باعث می‌شود شکل مفصل هم تغییر کند. تغییرات استئوفیت را در آرتروز ستون فقرات و آرتروز بند انگشت آخر داریم. آرتروز ستون فقرات می‌تواند به تنگی کانال نخاع هم منجر شود.


در جایی که هم پله دارد هم سطح شیب‌دار ازکدام راه بروم؟
هر چه قدم‌ها کوتاه‌تر باشد، در سطح شیب دار فشار کمتری به زانو وارد می‌شود. هرقدر پله‌ها بلندتر باشد فشار بیشتری به زانو وارد می‌شود. به افرادی که آرتروز در یک پایشان بیشتر از پای دیگر است، توصیه می‌شود یک پله یک پله حرکت کنند. اول هم پای سالم و بعد پای ضعیف‌تر را
 بالا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha