معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۱۰ سال مبارزه بی‌امان و برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه توسط پلیس باعث شده مقام استفاده شیشه از رتبه دوم پایین آید و امروز در رده سوم و چهارم نشسته است.

هشدار؛ «شیشه‌»ای جدید با قیمت ارزان در راه است

سلامت نیوز:معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۱۰ سال مبارزه بی‌امان و برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه توسط پلیس باعث شده مقام استفاده شیشه از رتبه دوم پایین آید و امروز در رده سوم و چهارم نشسته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، سعید منتظرالمهدی در کنگره بین المللی دانش اعتیاد با بیان اینکه سوء مصرف مواد مخدر به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد که در برهه‌ای برای رفع آلام و دردها و در برهه‌ای برای رفع خلاءهای عاطفی و روانی بوده گفت: بخش اعظمی از روان و زبان مسئولین و دولتمردان معطوف مقابله با پدیده شیوع اعتیاد است، چنان جریان اقتصادی و سودآوری مواد مخدر بالاست که بعید می‌دانم سوداگران مرگ به این راحتی دست از قاچاق مواد مخدر بردارند.


احتمال افزایش تولید تریاک در پی افزایش بارش باران‌ در سال جاری
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: طی دو دهه اخیر شاهد افزایش ۳۳۰۰ درصدی تولید تریاک و زمین کشت در افغانستان بودیم. در سال ۲۰۱۵ سالیانه ۴۵۰۰ تن کشت می‌شد که در سال ۲۰۱۷ به  ۹ هزار تن رسید. همچنین در سال ۲۰۱۸ به سبب کم آبی، کاهش پیدا کرد و طبیعتا امسال با بارانها افزایش پیدا خواهد کرد.
مرگ روزانه ۱۰ تن در ایران بدلیل مصرف موادمخدربه گفته وی، سالیانه ۴۵۰ هزار نفر به سبب سوء مصرف مواد مخدر در دنیا و در ایران روزانه ۱۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی در سال، ۳۶ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.


«تریاک» در رتبه اول و «هروئین» در مقام چهارم مصرف
وی با بیان اینکه تریاک با ۶۷ درصد در جایگاه اول مصرف قرار دارد، گفت: بعد از آن حشیش، گل، ماری جوانا با ۱۲ درصد و در مقام سوم شیشه با ۸ درصد و هروئین با ۷% در مقام چهارم قرار دارد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۱۰ سال مبارزه بی امان و برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه توسط پلیس باعث شده مقام استفاده شیشه از رتبه دوم پایین آید و امروز در رده سوم و چهارم نشسته است.
به گفته منتظرالمهدی طی این سالها شاهد افزایش ۵ درصدی شیوع مواد مخدر در کشور بودیم، این در حالی است که در دنیا شاهد افزایش ۳۰ درصدی شیوع مواد مخدر بوده‌ایم. همچنین در سن ۱۵ تا ۶۴ سال، ۲۷۵ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند که تعداد مصرف کننده در ایران به دو میلیون و ۸۰۰ تن می‌رسد.
هزینه سالانه ۱۶۷ تریلیون تومانی موادمخدر بر کشور
وی ادامه داد: هزینه مواد مخدر طی یکسال در کشور ۱۶۷ تریلیون تومان است، این رقم هزینه‌ای است که بخشی از آن صرف اعتیاد و مصرف، بخشی صرف هزینه دولت برای مبارزه و بخشی دیگر صرف کاهش بهره وری و از کار افتادگی نیروی انسانی می‌شود به عبارت دیگر این رقم معادل  ۴۷ درصد بودجه عمومی کشور و به تعبیری ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی در کشور می‌شود.
وی ادامه داد: بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند.
هشدار؛ شیشه‌ای جدید با قیمت ارزان در راه استوی گفت: دکتر صرامی (یکی از مسئولان ستاد) چندی پیش اظهار کردند که شیشه جدیدی در راه است و در افغانستان شیشه جدیدی با قیمتی پایین تر از قیمت قبل تولید می‌شود و این در آینده برای ما زنگ خطری است لذا باید تلاش کنیم که ذائقه ها به سمت شیشه نروند.
منتظرالمهدی با بیان اینکه ۴۰ درصد مصرف کنندگان حشیش اعلام می‌کنند که این ماده هیچ ضرری برای ندارد گفت: نگرش منفی در افراد سبب شده است مصرف حشیش افزایش یابد.
وی با بیان اینکه امروز با دو پدیده مواجه هستیم افزود: اولین پدیده، پدران غایب در خانواده‌ها است؛ پدران برای به دست آوردن لقمه‌ای نان حلال مجبورند در چند شیفت کار کنند  حال آنکهفرزندان کوچک نیازمند پدر هستند و این خلأ را باید با توانمندسازی و عزتمند کردن مادران در خانواده‌ها جبران کنیم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه افزود: سرطان در دنیا افزایش یافته است، اگر دستگاه‌های ماموگرافی و سونوگرافی بیشتر و رایگان شود بخش اعظمی می توانند به راحتی درتشخیص زودرس این سرطان پیشی بگیرند.
منتظرالمهدی در ادامه گفت: کماکان ایران در درمان در رتبه‌های برتر نسبت به جهان قرار دارد همچنین روش‌های دیگر در حال بازنگری است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha