پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 278050

از سال‌های بسیار دور این باور در بسیاری افراد وجود داشته که مصرف دمنوش بابونه به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و اگرچه این ادعا هنوز به لحاظ علمی تایید نشده‌ اما باور به آن همچنان می‌تواند برای برخی از مصرف‌کنندگان نتایج سودمندی داشته باشد.

آیا دمنوش بابونه خواب‌آور است؟

سلامت نیوز:از سال‌های بسیار دور این باور در بسیاری افراد وجود داشته که مصرف دمنوش بابونه به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و اگرچه این ادعا هنوز به لحاظ علمی تایید نشده‌ اما باور به آن همچنان می‌تواند برای برخی از مصرف‌کنندگان نتایج سودمندی داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «اریک ژو» از بخش طب خواب دانشکده پزشکی هاروارد گفت: تاکنون مطالعات بسیار محدودی به بررسی تاثیر دمنوش بابونه بر کیفیت خواب پرداخته‌اند و در رابطه با مشکل بی‌خوابی، مشاهدات محدودی از تاثیر این چای وجود دارد.


در همین رابطه در سال ۲۰۱۱ مطالعه‌ای روی تعدادی شرکت‌کننده‌ی مبتلا به بی‌خوابی مزمن انجام گرفت. شرکت‌کنندگان در این مطالعه برای مدت ۲۸ روز، روزانه دو بار از کپسول حاوی عصاره بابونه یا یک شبه‌دارو دریافت کردند.


متخصصان در این بررسی به شواهد قطعی در مورد تاثیر عصاره بابونه بر خواب بهتر دست پیدا نکردند. با وجود اینکه افرادی که از کپسول‌های حاوی بابونه مصرف کرده بودند در مواردی خواب بهتری داشته و دفعات کمتری را در طول شب از خواب بیدار می‌شدند اما این اثربخشی بسیار ناچیز بوده‌ است.
با این حال در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ روی تعدادی مادر که به تازگی زایمان کرده بودند، انجام گرفت مشخص شد نوشیدن روزانه چای بابونه برای مدت دو هفته موجب می‌شود آنان خواب بهتری داشته باشند و علائم افسردگی در آنان کمتر باشد.


همچنین در سال ۲۰۱۷ مطالعه‌ای روی تعدادی شرکت‌کننده میانسال انجام گرفت و مشخص شد افرادی که از دوز بالاتر عصاره بابونه مصرف کرده بودند نسبت به دیگران خواب بهتری داشته‌اند.


اگرچه نتایج متناقض بدست آمده روی اثربخشی چای بابونه مانع از آن شده که محققان از پاسخ قطعی در مورد تاثیر زیست شیمیایی بابونه بر مغز اجتناب کنند اما این ادعا می‌تواند صحیح باشد که باور داشتن به اثربخشی ترکیب یا راهکاری بر کیفیت خواب بهتر می‌تواند به بهتر خوابیدن کمک کند.


کیفیت خواب تحت تاثیر فاکتورهای متعددی از جمله استرس در خانه یا محل کار، کار کردن با گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ پیش از خواب یا حتی استرس‌های فیزیولوژیکی است. همچنین نگرانی از خواب می‌تواند موجب شود ذهن به این موضوع حساس شده و حتی خوابیدن را سخت‌تر کند.
به گزارش لایوساینس، به گفته ژو با باور داشتن به این موضوع که نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه خواب‌آور است می‌توان این اثربخشی را مشاهده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha