وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت خبر داد. این طرح در راستای تقدم درمان سرپایی بر بستری و پیشگیری بر درمان بزودی در سرای محله‌ها و مراکز بهداشت سراسر کشور اجرا خواهد شد.

راه‌اندازی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برای 20 میلیون خانوار

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت خبر داد. این طرح در راستای تقدم درمان سرپایی بر بستری و پیشگیری بر درمان بزودی در سرای محله‌ها و مراکز بهداشت سراسر کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،بر اساس این برنامه در هر خانواده یک سفیر سلامت خانوار(فردی داوطلب با حداقل 8 کلاس سواد خواندن و نوشتن) در دوره‌های آموزش حضوری و مجازی خودمراقبتی شرکت کرده و مسئولیت مراقبت سلامت خود، خانواده و جامعه را برعهده می‌گیرند.

 دکتر سعید نمکی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را از جمله طرح‌های در دست اقدام وزارت بهداشت برشمرد و گفت: از روز اول که سکان وزارت بهداشت را در دست گرفتم قول دادم در جهت اجتماعی شدن سلامت، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را راه‌اندازی کنم چرا که طبق برآوردها 65 تا 85 درصد تمام مراقبت‌ها از جنس خودمراقبتی است و با آموزش خودمراقبتی به مردم می‌توان از 15 تا 35 درصد بیماری‌های مزمن پیشگیری کرد.


او با اشاره به نقش مهم خودمراقبتی در تأمین سلامت، سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها عنوان کرد: سلامت با ایجاد یک معاونت اجتماعی درست نمی‌شود ما برای اجتماعی شدن سلامت از هر خانواده یک نفر را به‌عنوان رابط سلامت آموزش می‌دهیم البته این آموزش‌ها فقط در بحث پیشگیری از بیماری‌ها نیست بلکه رابطین سلامت درمان‌های اولیه را هم آموزش می‌بینند.

برای مثال اگر بچه‌ای در خانواده دچار سوختگی یا برق گرفتگی شد یا یکی از اعضای خانواده از ارتفاع سقوط کرد یا اگر بیمار قلبی در خانه دچار آنفارکتوس قلبی شد حداقل یکی از اعضای خانواده باید بداند چه اقدامات اولیه‌ای را انجام دهند.


وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که سفیران سلامت خانواده، در کجا مباحث مربوط به بهداشت و پیشگیری و درمان‌های اولیه را آموزش می‌بینند، گفت: این آموزش‌ها در سرای محله‌ها و مرکز بهداشت و درمانی محلات و جاهایی که هنوز به‌طور مشخص تعیین نشده‌اند، انجام خواهد شد.

یعنی ما جامعه محور کردن سلامت را باید به‌سمت محله و سپس خانواده ببریم. یعنی سلامت را باید «خانواده محور» کنیم. اگر توانستیم از 20 میلیون خانوار، 20 میلیون داوطلب پیدا کنیم آن وقت دیگر می‌توانیم بگوییم که ز باد و ز طوفان نیاید گزند.


دکتر نمکی با بیان اینکه ایران در بین 23 کشور شرق مدیترانه از نظر مشارکت اجتماعی در حوزه سلامت رتبه اول را دارد، افزود: ما یقین داریم خانواده‌ها از طرح هر خانه یک پایگاه سلامت حمایت خواهند کرد حتی زمانی که برنامه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اجرا شد تردید داشتیم که 20 میلیون جمعیت برای اندازه‌گیری فشار خون‌شان مراجعه کنند اما این اتفاق افتاد.


 به‌گفته وزیر بهداشت، برای آموزش سفیران سلامت خانوار از راهنماهای خودمراقبتی استفاده می‌شود و علاوه بر آموزش‌های حضوری و مجازی در خصوص نحوه استفاده از این راهنماها، سفیران سلامت خانوار در جلسات آموزشی گروهی دوره‌ای متناسب با نیاز و شرایط خود شرکت می‌کنند.


او گفت: با آموزش سفیران سلامت خانوار، مردم در خانه و محل کارشان از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری می‌کنند، بیماری‌های مزمن را مدیریت می‌کنند و از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت می‌کنند.


دکتر نمکی بر این نکته هم تأکید کرد که بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر سوق داده شده‌اند. علاوه بر این در حال حاضر بسیاری از بیماری‌ها درمان قطعی ندارند و نیاز به مراقبت مادام العمر دارند از این جهت نقش مردم در مراقبت از سلامت خود، مدیریت ناخوشی‌های جزئی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روزبه روز در حال افزایش است.


او همچنین اظهار داشت: با راه‌انـــدازی «اینترفیـــس» (رابـــط) خودمراقبتی روی پرونده الکترونیک سلامت، امکان آموزش بر خط سفیران سلامت و دسترسی آنها به پرونده الکترونیک سلامت خانوار خود فراهم می‌شود.


بنا به این گزارش، هم‌اکنون نزدیک به 5 هزار و 600 سفیر سلامت خانوار و 200 هزار سفیر سلامت محله مشغول مراقبت از سلامت خود خانواده و جامعه هستند.


راه‌اندازی 400 خانه بهداشت عشایری
وزیر بهداشت همچنین از راه‌اندازی 400 خانه بهداشت برای عشایر کوچ نشین خبر داد و گفت که 18 خانه بهداشت عشایری در استان فارس راه‌اندازی کرده‌ایم و بزودی تمام عشایر به خانه بهداشت مجهز خواهند شد.


به‌گفته دکتر نمکی، بهورز‌های خانه بهداشت از داخل ایل عشایر انتخاب می‌شوند و آموزش می‌بینند. برای این منظور وزارت بهداشت یک کانکس با پنل خورشیدی که برق یخچال را تأمین کند در اختیار عشایر قرار می‌دهد.


وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آرزوی من این بود که همراه ایل یک بهورز همراه‌شان باشد، افزود: بهورزهای عشایر اقدامات بهداشتی مراقبت از کودکان، واکسیناسیون، کنترل فشار خون زنان باردار و تزریقات را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha