یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 27808
سلامت نیوز :خطاهای پزشكی نگران كننده در فرانسه كه به شدت سبب حیرت جامعه پزشكی و بی اعتمادی بیماران به نظام درمانی این كشور شده، بار دیگر برخی مقامهای بهداشتی فرانسه را ناگزیر به واكنش كرده است.
 
در پی بروز دو خطای پزشكی تازه كه در بیمارستان شهرهای لیل و مونتوبان فرانسه رخ داده است یك مقام ارشد وزارت بهداشت فرانسه اعلام كرد 40 درصد از این خطاها می تواند اتفاق نیفتد.
نكته جالب كه بیشتر به طنز شبیه است این است كه در خطاها از نوع فرانسوی، موارد حیرت آوری مانند اشتباه گرفتن بیمار و اشتباه گرفتن محل جراحی نیز دیده شده است.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی روماندی نیوز سوئیس، در این زمینه نوشت: دكتر سدریك گروشكا در پی رسوایی خطاهای پزشكی اخیر در این كشور، اعلام كرد: 40 درصد از خطاهای جدی پزشكی قابل پیشگیری هستند.
بنا بر این گزارش گروشكا با اشاره به بروز 2خطای جدی پزشكی در دو بیمارستان یاد شده افزود:‌ هر روز خطاهای پزشكی جدی و یا اتفاقات ناخوشایند در بیمارستان های فرانسه رخ می دهد كه 40 درصد آنها قابل پیشگیری است.
روماندی نیوز به نقل از این مسئول در وزارت بهداشت فرانسه افزود: یك خطای پزشكی هنگامی خطای جدی تلقی می شود كه به بستری شدن فرد، افزایش زمان بستری شدن، معلولیت و یا مرگ وی منجر شود.
به گفته گروشكا 60 درصد از حوادث ناگوار پزشكی به بروز نارسایی كلیه و یا عوارض جانبی درمان یك بیماری مربوط می شود اما 40 درصد دیگر حوادث و خطاها قابل پیشگیری هستند.
شاید این مقام فرانسوی نخستین فرد مسئول در این كشور باشد كه به دلیل افزایش میزان رسوایی های پزشكی در فرانسه ناگزیر شده است نمونه هایی از خطاهای پزشكان و مراكز درمانی این كشور را بازگو كند.
وی در توضیح این نمونه ها گفت:‌ این خطاها مواردی از جمله اشتباه كردن در میزان دارو، اشتباه كردن در محل و عضو مورد جراحی و یا اشتباه گرفتن بیمار را شامل می شود.
این نقام پزشكی فرانسه همچنین چند توصیه آموزشی نیز به همكاران خود كرده و گفته است:‌ برای جلوگیری از بروز برخی از مشكلات نظیر عفونت ها، می توان قبل از عمل جراحی برای بیمار آنتی بیوتیك و یا داروهای انعقاد خون تجویز كرد. همچنان كه می توان قبل از اقدام به جراحی فهرست افراد و عضوی را كه قرار است مورد جراحی قرار گیرد بار دیگر بررسی كرد.
بر پایه این گزارش، در بیمارستانی در شهر لیل، یك زن باردار با فردی كه در فهرست سقط جنین قرار داشت اشتباه گرفته شد و جنین چهار ماهه خود را از دست داد.
یك زن باردار نیز در هنگام وضع به دنیا آوردن نوزاد شش ماهه اش، در بیمارستانی در مونتوبان تنها رها شد.
پس از مدتها انتشار گزارشهایی در مورد وضع نامناسب بهداشتی در بیمارستانها و مراكز درمانی فرانسه ، فاش شدن خبرهایی از این دست، اعتبار خدمات درمانی و توانمندی متخصصان پزشكی این كشور را زیر سوال برده و آسیبهای جدی به بخش پزشكی در فرایند گردشگری پرسود فرانسه وارد می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha