رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به این که حذف کودک کار از خیابان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهرها عملی غیر کارشناسی شده و سیاسی است.

جمع‌آوری کودکان کار از خیابان‌ها؛ چقدر واقعیت دارد؟

سلامت نیوز: رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به این که حذف کودک کار از خیابان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهرها عملی غیر کارشناسی شده و سیاسی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سیدحسن موسوی چلک با اشاره به ماده ۸۰ قانون کار، گفت: طبق این ماده قانونی افراد ۱۵ تا ۱۸ سال رسما به عنوان کارگر نوجوان مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. همچنین افراد شاغل در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال می توانند از خدمات بیمه‌ای اشتغال استفاده کنند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷۹ قانون کار تمامی افراد زیر ۱۵ سال از کار منع شده‌اند، افزود: کار نوجوانان باید به گونه‌ای باشد که جسم و روح کودک آسیب نبیند و ساعات کار کمتری نسبت به کارهای عادی داشته باشد.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه بسیاری از کودکان کار به دلیل تامین معاش خانواده به اجبار مشغول به اشتغال می‌شوند، اظهار کرد: نظام تامین اجتماعی ایران نظامی فراگیر نیست و  وقتی که شرایط اقتصادی خوب نباشد احتمال اشتغال کودکان در کشور افزایش پیدا می‌کند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به این که حذف کودک کار از خیابان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: کودکان کار باید از حقوق اولیه خود بهره‌مند شوند. جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهرها عملی غیر کارشناسی شده و سیاسی است.

علی صادقی - معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز با اشاره به این که در حال حاضر شهرداری تهران توانسته با کمک سازمان‌های دولتی و مردم نهاد ۲۱ مرکز پرتو را راه‌اندازی کرده و در این مراکز کودکان بازمانده از تحصیل را ساماندهی کند، افزود: امروزه ۳ هزار کودک کار در تهران زیر نظر مراکز پرتو امکان تحصیل پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به قوانین موجود در حوزه کودکان کار، عنوان کرد: بر اساس قانون کار هر گونه کار کردن برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع است. در بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال کودک می‌تواند فقط به کاری مشغول باشد که از نظر جسمی و روانی آسیب به همراه ندارد، به عبارت دیگر افراد حاضر در این بازه سنی می‌توانند در کارهای سبک مشغول شوند.

صادقی با بیان اینکه معضل کودکان کار ریشه در فقر و عدم وجود اشتغال در کشور دارد، تصریح کرد: بدون شک هیچ کودکی به خواسته خود ترک تحصیل نمی‌کند، مگر این که از مشکلات معیشتی متعدد برخوردار باشد.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی از کودکان به دلیل احساس نیاز و حس مسئولیت پذیری به سمت اشتغال می‌روند، در حالی که ممکن است خانواده این کودک مخالف کار باشد نیز توضیح داد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند فارغ از رسیدگی به وضعیت کودک کار، خانواده او را مورد توجه و حمایت قرار دهند.

صادقی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران قصد دارد در سال ۹۸ با همکاری جهاد دانشگاهی حداقل یک عضو از خانواده کودکان کار را مورد مهارت آموزی قرار دهد، گفت: ۵۰۰ خانواده از کودکان کار در این طرح به صورت آزمایشی حضور خواهند داشت.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به شیوه برخورد شهرداری با کودکان کار، عنوان کرد: شهرداری در نحوه برخورد با کودکان کار تفاوتی میان ایرانی یا افغانی نمی‌گذارد. موضوع کودکان کار در کشور با همکاری و مشارکت مردم در مسیر مطلوب قرار می‌گیرد؛ در حالی که دستگاه‌های مختلف باید با هماهنگی کارها و وظایف خود را پیش برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha