بر اساس بخشنامه جدید صندوق تامین اجتماعی، در صورتی كه دفترچه بیمه شدگان تامین اجتماعی زودتر از 4 تا 6 ماه تمام شود، تمدید دفترچه در شعب تامین اجتماعی امكان پذیر نیست.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، دفترچه‌های درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی معمولا با 15 برگ صادر می‌شود كه نباید در مدت زمان كمتر ازچهار ماه به اتمام برسد.
چنانچه دفترچه بیمه شده ای در مدت زمان كمتر از 4 ماه تمام شود، باید مطابق ضوابط و مقررات خاص صندوق تامین ‌اجتماعی برای بیمه‌شده دفترچه درمانی صادر ‌شود.
البته، صندوق تامین اجتماعی فروردین ماه سال جاری اعلام كرد، دفترچه‌های درمانی 24 برگی برای كاركنان صندوق تامین‌اجتماعی و همچنین مستمری‌بگیر اصلی، همسر، پدر و مادر مستمری‌بگیر درصورت تحت‌ تكفل بودن و فرزندی كه بنا به تشخیص كمیسیون پزشكی ازكارافتاده كلی باشد، صادر می‌شود كه این دفترچه‌ها نیز نباید زودتر از 6 ماه به اتمام برسد.
صندوق تامین اجتماعی در استان تهران 32 شعبه و حدود 40 كارگزاری دارد كه برای بیمه و تعویض دفترچه‌های بیمه اقدام می‌كنند اما این شعب همه روزه شلوغ است و مردم از نحوه كار كاركنان شعب و صف‌های طولانی برای تعویض دفترچه‌ها گلایه مند هستند.
مرد سی ساله كه دفترچه بیمه فرزندش زودتر از 4 ماه به اتمام رسیده است، به خبرنگار ایرنا می گوید: فرزندم به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری شده و از آنجا كه دفترچه اش تمام شده است، پزشك معالج یا باید در دفترچه جدید نسخه بنویسد یا اینكه بصورت آزاد داروهای وی را تهیه كنم.
حسین جمالو می افزاید: با مراجعه به تامین اجتماعی با ازدحام جمعیت مواجه شده ام كه همه برای تمدید دفترچه یا تائیدیه به این صندوق مراجعه كرده اند.
وی اضافه می كند: هرگونه تعلل در صدور دفترچه بیمه جدید می تواند به قیمت جان فرزندم تمام شود زیرا توان تهیه داروی آزاد را ندارم.
خانم جوانی نیز كه برای تمدید دفترچه بیمه مادرش به یكی از كارگزاری‌های صندوق تامین اجتماعی مراجعه كرده بود، از صف های طولانی برای تعویض دفترچه های بیمه شكایت می كند و می گوید: تمدید دفترچه فقط با داشتن تائیدیه از صندوق تامین اجتماعی امكان پذیر است.
زهرا رحیمی ادامه می دهد: مادرم دیسك كمر، فشار خون و ناراحتی قلبی دارد و این امر موجب می شود كه به پزشكان مختلف مراجعه كند.
وی می گوید: گرفتن تائیدیه از صندوق تامین اجتماعی به دلیل تعدد مراجعه كنندگان، زمان زیادی از دوره درمان بیماران را می گیرد كه حتی در برخی موارد، برای درمان و معالجه بسیار دیر می شود.
وی تاكید می كند این در حالی است كه مسوولان باید در شرایط خاص، بیماران نیازمند را همیاری كنند.
مسوول یكی از شعب كارگزاری تامین اجتماعی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: به‌ دلیل اینكه بیماران برای معالجه به چندین پزشك مراجعه می‌كنند و پزشك واحدی ندارند، این امر موجب استفاده‌های بی‌رویه از دفترچه‌های بیمه می‌شود.
وی پیشنهاد می كند برای جلوگیری از هزینه‌های زائد در بخش درمان، به بیماران مزمن و سرطانی دفترچه بیمه مجزا ارائه شود.
بهروزبراتی رییس هیات مدیره صندوق تامین اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، دلیل عدم تمدید دفترچه‌های درمانی را كه زودتر از 4 ماه به اتمام می رسد، جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری عنوان می كند.
وی می گوید: در صورتی كه دفترچه‌های تامین اجتماعی زودتر از 4 ماه به اتمام برسند، شعب این صندوق برای تمدید دفترچه‌ها اقدام نخواهند كرد و بیمه شدگان باید برای تمدید دفترچه به معاونت درمان تامین اجتماعی مراجعه كنند.
وی می افزاید: هم اكنون اگر شخصی، بیماری خاصی نداشته باشد و دفترچه آن در كمتر از 4 ماه به اتمام برسد، برای تمدید دفترچه وی اقدام نخواهد شد.
براتی تصریح می كند:در موارد اورژانسی، چنانچه دفترچه‌ای به اتمام رسیده باشد می‌توان برای بستری كردن بیمار اقدام كرد در غیر این صورت برای ارائه خدمات اقدام نخواهد شد.
حال به نظر می رسد مسوولان صندوق تامین اجتماعی نه تنها باید چاره ای جدی برای صدور دفترچه های تامین اجتماعی ویژه بیماران خاص و مزمن بیندیشند بلكه باید در روند تمدید یا تعویض دفترچه های بیمه شدگان نیز تجدید نظر شود چرا كه نمی توان پذیرفت به دلایل مختلف در دوره درمان بیماری اخلال ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha