ابتلا به سرطان دلایل مختلفی دارد اما یکی از اختلال‌های رایج مشکلات زمینه‌ای مساعد برای ابتلا به این بیماری است.

اگر دچار اختلال خواب هستید، گوش به زنگ باشید

سلامت نیوز:ابتلا به سرطان دلایل مختلفی دارد اما یکی از اختلال‌های رایج مشکلات زمینه‌ای مساعد برای ابتلا به این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهند میزان ابتلا به سرطان در بانوانی که دچار مشکل آپنه تنفسی هنگام خواب هستند بیشتر از سایر بانوان است.


مطالعه‌های پیشین هم ارتباط بین آپنه خواب و ابتلا به سرطان را نشان داده بود و حال دانشمندان در جدیدترین مطالعه دریافتند ابتلا به اختلال آپنه تنفسی هنگام خواب می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان دربانوان شود.


این مطالعه روی حدود ۲۰ هزار بزرگسال در ۳۳ مرکز پزشکی در سراسر اروپا مبتلا به آپنه تنفسی شدید انجام و در مجله تنفس اروپا منتشرشده است؛ از میان داوطلبان حداقل ۲ درصد دارای سابقه ابتلا به یکی از انواع سرطان بوده اند. 

کارشناسان دانشگاه گوتنبرگ سوئد که این مطالعه را انجام داده اند عوامل مختلفی برای ابتلای افراد به سرطان و ارتباط آن با آپنه تنفسی نام برده‌اند.
از جمله این مسائل، وجود اضافه وزن در بیشتر افراد مبتلا به آپنه تفسی خواب است؛  اضافه وزن با ایجاد تجمع چربی در بدن، کم تحرکی، افزایش تقسیم سلولی و مواردی از این دست از جمله دلایل ابتلای افراد به سرطان است.


به گفته کارشناسان آپنه تنفسی می‌تواند زمینه ساز سرطان شود، اما مبتلایان به سرطان که سابقه آپنه تنفسی ندارد معمولاً در طول بیماری و پس از آن دچار این مشکل در زمان خواب نمی‌شوند.


آپنه تفنسی خواب OSA به حالتی گفته می‌شود که فرد در زمان خواب دچار وقفه‌های کوتاه و با تکرار زیاد تنفسی می‌شود؛ این وضعیت به دلیل ناتوانی عضله‌های گلو برای باز نگه داشتن راه هوایی به وجود می‌آید. 

شکل دیگری از آپنه تنفسی به نام آپنه خواب مرکزی وجود دارد که به دلیل ناموفق بودن سیگنال‌های مغزی روی می‌دهد؛ از بین دو نوع آپنه، نوع OSA بین افراد شایع‌تر است.


افزون بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، آپنه خواب سبب ایجاد افسردگی در افراد می‌شود و کارشناسان توصیه می‌کنند افراد دچار آپنه انسدادی برای شناسایی علت بروز، کنترل و درمان آن به متخصص مراجعه کنند.


این اختلال با ایجاد بی نظمی درخواب، سبب سبک شدن خواب و در نتیجه کاهش میزان تمرکز و سطح هوشیاری درزمان بیداری افراد می‌شود. در زمان بروز اختلال آپنه خواب، میزان اکسیژن دریافتی مغز و بدن کاهش می‌یابد که می‌تواند سبب افت ضریب هوشی، افزایش فشارخون، ابتلا به بیماری‌های قلبی، ضعف حافظه، اختلال درخلق وخو و آسیب دیدن عضله قلب در دراز مدت شود.


بنابر آمار‌ها تنها درکشور آمریکا ۲۰ درصد از بزرگسالان دچار اختلال آپنه خواب هستند. بنا بر یکی از نظریه‌های علمی درباره آپنه انسدادی تنفسی، این مشکل سبب دریافت میزان ناکافی اکسیژن به وسیله بدن می‌شود که در نتیجه آن دگرگونی‌هایی در رگ‌های خونی و سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید که وضعیتی مناسب برای رشد تومور‌های سرطانی است.


سبک زندگی افراد از جمله مصرف مواد دخانی، سن، شاخص توده بدنی BMI، دارا بودن رژیم خوراکی ناسالم هم در بروز این مشکل اثرگذار است. کارشناسان ارتباط گسترده‌ای بین زنان دچار اختلال آپنه تنفسی خواب و ابتلا آنها به سرطان هایی چون سرطان پوست ملانوما، سرطان سینه و رحم شناسایی کرده اند. 

بنابر این مطالعه دانشمندان به بانوان دچار این اختلال توصیه می‌کنند افزون بر مراجعه به پزشک برای رفع مشکل آپنه، به انجام معاینه‌های دوره‌ای، دادن آزمایش خون و ماموگرافی بپردازند تا در صورت ابتلا به سرطان در مراحل اولیه بیماری شناسایی شود.
به گفته دانشمندان به احتمال فراوان ترکیبی از هورمون‌های زنانه و استرس ناشی از هیپوکسی شبانه در زمان بروز OSA سبب کاهش توان سیستم ایمنی بدن و ابتلا به سرطان می‌شود.


منبع:Medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha