شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

رییس سازمان حج و زیارت از بازگشت نزدیک به ۳۰ هزار حاجی ایرانی تا پایان روز جمعه یکم شهریورماه به کشور خبر داد که ۳۳.۸ درصد کل حجاج ایرانی را تشکیل می دهند.

جان باختن ۱۴ ایرانی در سفر حج

سلامت نیوز:  رییس سازمان حج و زیارت از بازگشت نزدیک به ۳۰ هزار حاجی ایرانی تا پایان روز جمعه یکم شهریورماه به کشور خبر داد که ۳۳.۸ درصد کل حجاج ایرانی را تشکیل می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، «علی رضا رشیدیان» شامگاه جمعه در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه در مکه مکرمه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین « سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد، گفت: ۱۲۳ پرواز تا پایان امروز برای بازگشت حجاج به کشور انجام شد که در مجموع ۲۹ هزار و ۹۲۲ زائر بیت الله الحرام به میهن  بازگشتند.

وی افزود: پس از تاخیری که در پروازهای روز نخست به دلیل بروز اختلال در اعزام اتوبوسهای حامل زائران به فرودگاه های جده و مدینه رخ داده بود، در حال حاضر، پروازها طبق برنامه انجام می شود و از روند مقبولی برخوردار است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین ابراز امیدواری کرد: عربستان سعودی با افزایش پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای بازگرداندن حجاج در هفته پیش رو موافقت کند.

امسال بیش از۸۸ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی مناسک حج تمتع را در سرزمین وحی به جای آوردند و مطابق برنامه، قرار است تمامی آنها تا ۱۷ شهریور توسط هواپیماهای ایران ایر به کشور برگردند.

** عملیات بازگشت حجاج از ۲۵ مرداد – ۸ روز پیش- آغاز شده است.

 «کامران اکبری» مسئول حمل و نقل عملیات حج نیز در این نشست گفت که عملیات بازگشت حجاج تاکنون در ۶ ایستگاه پروازی از مجموع ۱۹ ایستگاه پروازی کشور به پایان رسیده و در دو ایستگاه دیگر نیز تا روز دوشنبه هفته جاری به پایان می رسید.

وی همچنین از کاهش بار حجاج در سال جاری نسبت به سالهای قبل خبر داد و افزود:  بر خلاف گذشته، هواپیماها در انتقال بار حجاج در برگشت تاکنون با مشکلی روبرو نشده اند.

** وضعیت حجاج در سرزمین وحی

رییس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست، شرایط حجاج را در مکه و مدینه مطلوب ارزیابی کرد واظهارداشت: با توجه به روند اعزام کاروانهای حجاج از مکه مکرمه به سوی ایران یا مدینه، تا پایان امشب، ۴۵ هزار و ۴۹۵ زائر در قالب ۳۲۳ کاروان در مکه مکرمه و ۹ هزار و ۳۱۳ زائر در قالب ۶۶ کاروان در مدینه منوره مستقر می شوند.

رشیدیان افزود: روند خدمات رسانی به حجاج ایرانی در شهرهای مکه و مدینه همچنان با قوت دنبال می شود و شرایط اقامتی آنان، مطلوب است.

وی همچنین از انجام شش میلیون فرصت جابجایی با اتوبوس برای زائران ایرانی در داخل مکه مکرمه در سال جاری خبر داد و سرانه هر زائر را در این زمینه ۶/۳ سفر بیان کرد.

وی، زیارت دوره ای به منظور بازدید حجاج ایرانی از اماکن تاریخی شهرهای مکه و مدینه را از برنامه های فرهنگی ایام اقامت آنان در این شهرها اعلام کرد و اظهارداشت: تاکنون نزدیک به ۶۱ هزار زائر در قالب ۴۱۸ کاروان در زیارت دوره  مدینه منوره و ۸۲ هزار زائر در قالب ۵۵۸ کاروان در زیارت دوره مکه مکرمه شرکت کرده اند.

*درگذشت ۱۴ زائر ایرانی در مکه و مدینه

رییس سازمان حج و زیارت در این نشست با اعلام خبر درگذشت ۱۴ زائر ایرانی در مکه و مدینه از تیرماه گذشته تاکنون گفت: تازه ترین متوفی، یک مرد حدود ۷۰ ساله بود که دو روز پیش بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان نور مکه بدرود حیات گفت.

وی افزود: تاکنون پیکر ۸ تن از زائران متوفی به ایران منتقل شده و سه نفر نیز به درخواست خانواده هایشان در شهرهای مکه و مدینه به خاک سپرده شده اند. پیکر آخرین متوفی نیز به ایران انتقال خواهد یافت.

رشیدیان گفت: در حال حاضر، ۱۴ زائر ایرانی در بیمارستانهای عربستان و ۲۴ نفر نیز در بیمارستان حجاج ایران در مکه مکرمه بستری هستند.

رییس سازمان حج و زیارت یادآورشد: از زمان ورود زائران ایرانی به عربستان در ۱۷ تیرماه تاکنون در مجموع ۲۶۴ هزار و ۲۶۲ مورد ویزیت در مکه و ۱۶ هزار و ۵۵۰ ویزیت توسط پزشکان ایرانی در مدینه منوره انجام شده است.

وی افزود: کمبود دارو برای درمان بیماران در درمانگاههای ایران وجود ندارد و اقدامات لازم برای تامین آنها صورت گرفته است.

در ادامه این نشست، مسئولان بخشهای مختلف ستاد حج و زیارت از جمله بخشهای بازرسی، معاونت فرهنگی، امور کنسولی، ستاد مکه و مرکز پزشکی حج و زیارت گزارشهایی را از اقدامات انجام شده در حوزه خود ارایه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در آغاز این نشست از اقدام مسئولان بعثه و ستاد حج و زیارت در عیادت از بیماران ایرانی بستری در بیمارستان سعودی نور در مکه مکرمه قدردانی کرد.

وی گفت: هر چه انسان از افراد ناتوان، آسیب دیده و افتاده دلجویی کند و احوال آنها را بپرسد، کار خوبی انجام داده است و اگر این اقدام به صورت جمعی صورت گیرد، پیام بهتری به مخاطبان منتقل می کند.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین تاکید کرد که کار بررسی گزارشها در باره نقاط مثبت و منفی حج امسال و بررسی راهکارهای پیشنهادی به منظور بهبود عملیات حج تمتع در سال آینده در جلسات آتی شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه ادامه خواهد یافت.

اعضای این شورا را مسئولان بخشهای مختلف بعثه مقام معظم رهبری،  سازمان حج و زیارت، هیات پزشکی حج جمعیت هلال احمر و بخش کنسولی وزارت امور خارجه تشکیل می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha