تا به حال فکر کرده‌اید روزهایتان را چطور می‌گذرانید؟ مثلاً فهرستی از فعالیت‌های مختلف در طول روز تهیه کنید و روزها را با هم مقایسه کنید و تصمیم بگیرید شیوه زندگی تان را تغییر دهید.

ایرانی‌ها روزشان را چطور می‌گذرانند؟

سلامت نیوز:تا به حال فکر کرده‌اید روزهایتان را چطور می‌گذرانید؟ مثلاً فهرستی از فعالیت‌های مختلف در طول روز تهیه کنید و روزها را با هم مقایسه کنید و تصمیم بگیرید شیوه زندگی تان را تغییر دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،کاری که برای همه ما لازم است و شاید متوجه شویم جای چه کارهایی در روزهایمان کم است و چه کارهایی اضافه هستند و نمی‌گذارند به آنچه می‌خواهیم برسیم. اگر چنین فهرستی را تا به حال ننوشته‌اید به تازگی چنین فهرستی درباره فعالیت‌های ایرانیان در طول شبانه روز منتشر شده که کم و بیش شبیه زندگی همه ماست.

چقدر می‌خوابیم؟ چقدر کار می‌کنیم؟

این فهرست را ایرنا هفته پیش منتشر کرد. البته چند سال پیش هم یک موسسه کانادایی تحقیقاتی درباره چگونگی وقت گذراندن ایرانی‌ها در طی ۲۴ ساعت شبانه روز انجام داده بود و نتایجش را منتشر کرد.

براساس جدولی که ایرنا منتشر کرده و جدیدتر است ایرانی‌ها در طول شبانه روز ۱۳ ساعت و ۲۲ دقیقه را به خواب و استراحت و مراقبت‌های شخصی می‌گذرانند.

رتبه دوم متعلق به خانه داری است. یعنی ما ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه از ۲۴ ساعت را به کارهای خانه می‌پردازیم. بعد از آن فعالیت‌های کاری وقت مان را به مدت ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه می‌گیرد. استفاده از رسانه‌های جمعی هم ۲ ساعت و ۷ دقیقه در طول شبانه روز وقت‌مان را می‌گیرد. رتبه بعدی متعلق به مشارکت‌های اجتماعی است. ما یک ساعت و ۳ دقیقه را به این کار می‌پردازیم.

فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی و فعالیت‌های داوطبانه و خیریه در آخر این فهرست قرار دارند و به ترتیب ۴۶، ۱۵ و ۲ دقیقه در طول ۲۴ ساعت به آنها می‌پردازیم. این فهرست بخشی از مشکلات زندگی ما را هم نشان می‌دهد مشکلاتی مثل پایین بودن راندمان کاری یا تفریح و فعالیت‌های فرهنگی‌مان.

خودمان را مقایسه کنیم

بد نیست برای اینکه ببینیم چقدر کارمان درست است و چقدر لازم است فعالیت‌هایمان را در ۲۴ ساعت روز تغییر دهیم نگاهی به بقیه دنیا بیندازیم.

اول سراغ خواب و استراحت برویم. مردم دنیا به‌طور متوسط بین ۶ تا ۸ ساعت از شبانه‌روز را می‌خوابند که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل تعیین‌کننده میزان خواب مردم یک کشور، سرانه تولید ناخالص داخلی آن کشور است.

تولید ناخالص داخلی یکی از معیارهای اندازه‌گیری در اقتصاد است که در برگیرنده مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی است که در طی یک دوره یک ساله در یک کشور تولید می‌شود. مردم نیوزیلند با متوسط ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه و مردم ژاپن با متوسط ۶ ساعت و ۲۰ دقیقه، به ترتیب پرخواب‌ترین و کم‌خواب‌ترین مردم جهان هستند.

مردم هلند، فنلاند، استرالیا، بریتانیا، بلژیک و ایرلند بیش از هفت و نیم ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند. تولید ناخالص داخلی این کشورها بین ۴۰ تا ۷۰ هزار دلار به ازای هر فرد است. مردم لوکزامبورگ که تولید ناخالص داخلی آنها بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار به ازای هر فرد است، روزانه نزدیک به ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه را در خواب به سر می‌برند.

مردم ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان سعودی زمانی بین ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه تا ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه را به خواب اختصاص می‌دهند. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشورها حدود ۳۵ تا ۵۵ هزار دلار در سال است. مردم کشورهای جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا که تولید ناخالص داخلی آنها به ازای هر نفر کمتر از ۳۰ هزار دلار است اغلب کمتر از ۷ ساعت در طی شبانه روز می‌خوابند.

البته مؤسسه غیرانتفاعی بنیاد ملی خواب اعلام کرده است که افراد به طور متوسط باید بین ۷ تا ۹ ساعت در طی شبانه‌روز بخوابند چرا که کم‌خوابی سلامت بدن انسان را به خطر می‌اندازد. محققان هم می‌گویند آنهایی که بین ۶ و نیم تا ۷ و نیم ساعت در طول شب می‌خوابند، عمری طولانی تر، شادتر و با عملکرد کاری بهتر دارند.

مساله بعدی میزان کار روزانه است که برای ما ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه است در صورتی که در مثلا در مکزیک روزی ۱ر۶ ساعت کار می‌کنند و بیشترین میزان کار روزانه در دنیا متعلق به آنهاست. بعد از آنها کاستاریکایی‌ها قرار دارند که روزی ۶ ساعت کار می‌کنند. مردم کره جنوبی با ۶ر۵ ساعت و یونانی‌ها با ۵ر۵ ساعت کار در طول روز رتبه‌های بعدی را دارند.

یکی از کمترین سهم‌ها را در زندگی روزمره ما تفریح و فعالیت‌های فرهنگی دارد. کارهایی که نبودشان باعث شده گاهی به ما عنوان‌هایی مثل عصبانی‌ترین و غمگین‌ترین مردم جهان را بدهند افزایش هزینه‌های زندگی و گرانی تاثیر زیادی در کاهش این فعالیت‌ها داشته است در صورتی که مثلا مردم فنلاند، آمریکا، سوئد، دانمارک، نروژ، هنگ کنگ، نیوزیلند، کانادا، استرالیا و فرانسه به طور مثال بیشترین میزان سفرهای تفریحی‌ها در زندگی شان دارند و همین باعث می‌شود مردم شادتری هم باشند.

میزان فعالیت‌های فرهنگی مان هم که مشخص است. ما در کتابخوانی که فعالیت فرهنگی محصوب می‌شود رتبه خوبی نداریم و این را همه مان هم می‌دانیم. آمار سرانه مطالعه ایران ۷۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه محاسبه شده که ۱۵‌دقیقه و ۱۷ثانیه به کتاب، ۲۱ دقیقه و ۳۱ ثانیه برای قرآن و ادعیه، ۳۲ دقیقه و ۳۶ ثانیه روزنامه و پنج دقیقه و ۴۲ثانیه به نشریه‌خوانی اختصاص پیدا کرده است. این آمارها هر دو فضای مجازی و فیزیکی را شامل می‌شد.

مردم هند هر هفته به‌طور متوسط ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه وقت خود را با خواندن سپری می‌کنند و بالاترین آمار کتابخوانی را دارند. بعد از آن تایلندی‌ها قرار دارند که به طور میانگین ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه را صرف خواندن می‌کنند. شهروندان چینی با مطالعه ۸ ساعته در هفته در سومین جایگاه بالاترین سرانه مطالعه کشورها قرار دارند. به این ترتیب متوجه می‌شویم که چقدر از این نظر هم رتبه مان با جهان متفاوت است. اینها بخش‌هایی است که لازم است در زندگی روزمره مان تغییر کنند تا هم راندمان و بازدهی بیشتری داشته باشیم و هم خوشحال‌تر باشیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha