سلامت نیوز :كارشناس اداره پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: بیش از 70 درصد عارضه‌های پوستی، ناشی از پرتوگیری مردم از تشعشعات ماورای بنفش نور خورشید است.
مهندس علی گورانی  ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: پرتوهای ماوراء‌بنفش بر سلامت انسان تأثیرگذار است و سرطان‌های پوست، سرخی و سوختگی‌های پوست، پیرپوستی، آسیب‌های چشمی، اختلال در عملكرد سیستم‌های ایمنی بدن از عارضه‌های پرتوهای ماوراء‌بنفش به شمار می‌رود.
وی با اشاره به این كه 15 تا 16 درصد سرطان‌های كشور را سرطان‌های پوست تشكیل می‌دهد، افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت افرادی كه پنج بار سابقه آفتاب سوختگی پوست دارند، افراد در خطر سرطان پوست هستند.
كارشناس اداره پرتوها ادامه داد: كشور ما جزء كشورهایی است كه در آن مردم پیرپوستی زودرس قابل توجهی دارند و آسیب‌های چشمی مانند آب مروارید از بیماری‌های شایع در كشور است.
وی با تأكید بر این كه اكثر ایرانیان سابقه پنج بار آفتاب سوختگی پوست را دارند، ابراز داشت 90 درصد تشعشعات ماورای بنفش در ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر اتفاق می‌افتد.
كارشناس اداره پرتوهای وزارت بهداشت گفت: 50 درصد پرتوگیری‌های مردم از تشعشعات ماورای بنفش در سایه اتفاق می‌افتد و همچنین 20 درصد پرتوگیری‌های مردم از تشعشعات ماورای بنفش در پشت شیشه پنجره‌های معمولی اتفاق می‌افتد.
به گفته مهندس گورانی، در كناره‌های سواحد، 120 درصد پرتوگیری و در عمق نیم‌متری از سطح آب، 40 درصد تشعشعات ماورای بنفش جذب بدن می‌شود.
وی درباره روش‌های جلوگیری از تشعشعات ماورای بنفش گفت: افراد می‌توانند برای جلوگیری از قرار گرفتن با این پرتوها از كلاه مناسب، عینك و كرم‌های ضد آفتاب استفاده كنند و باید این نكته را در نظر داشته باشند كه نوع پارچه و بافت پارچه نیز برای جلوگیری از این امر بسیار مؤثر است.
مهندس گورانی در پایان خاطر نشان كرد: پرتوهای ماورای بنفش در اقدامات ضد عفونی مثل گند زدایی سطوح، مواد غذایی، هوا، آب و فاضلاب، كاربری در لامپ‌های فلورسنت فشرده در مقاصد نظامی، دستگاه‌های برنزه كننده پوست و مقاصد درمانی و همچنین در كاربری در پرینتر و اسكنرها موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha