شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 278130

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با«شهروند»: در سه‌سال گذشته مطالبات سازمان‌هایی که در این شرایط می‌توانند به ما کمک کنند پرداخت نشده و همین هم عاملی است تا این سازمان‌ها به کمک نیایند حریق عصر دیروز با کمک بالگردهای هلال احمر و ارتش خاموش شد.

٣٠٠ هکتار خاکستر شد

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با«شهروند»: در سه‌سال گذشته مطالبات سازمان‌هایی که در این شرایط می‌توانند به ما کمک کنند پرداخت نشده و همین هم عاملی است تا این سازمان‌ها به کمک نیایند حریق عصر دیروز با کمک بالگردهای هلال احمر و ارتش خاموش شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، آتش به این راحتی‌ها دست از سر جنگل‌های ارسباران برنمی‌دارد. حالا چهار روز شده که بخش‌هایی از جنگل‌های ارسباران در مناطقی از روستا‌های خانقاه، مردانقم و کلوانق در بخش منجوان شهرستان خداآفرین طعمه حریق شده و آتش درحال پیش‌روی است. راه دشوار است و امکانات کم.

باد هم عاملی شده تا آتش مسافر بخش‌های دیگری از جنگل شود وهمچنان نگرانی‌ها را برای یکی از مهمترین جنگل‌های کشور بیشتر کند. جنگلی که یونسکو بیش از ٧٠‌هزار هکتار از زمین‌هایش را به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به ثبت
رسانده است.


این آتش اما نخستین آتش تابستان امسال نبوده. جنگل ٢٥ بار در دو ماه گذشته آتش گرفته، اما قدرت آتش فعلی بیش از بقیه بوده است. روز گذشته حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی از کمبود امکانات گلایه کرده و گفته هنوز یک بالگرد برای خاموشی این جنگل‌ها نیامده است.

«جنگل‌های ارسباران جزو میراث ملی ماست، نمیدانم چرا تهران به این موضوع توجه نمیکند. یک سری امکانات ابتدایی مانند بسکت بالگرد که ۲۰۰‌میلیون قیمت دارد را هم نداریم!» او گفته پیش از این چند مظنون به آتش زدن جنگل‌ها را بازداشت کرده و تحویل مراجع قضائی داده‌اند، اما برخورد جدی نشده است.

بعد از آن هم مهر نوشت که محدوده‌ درگیر در آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران شهرستان خداآفرین بوده: «حدود ۳۰۰ هکتار در آتش سوخت و البته دلیل این آتش‌سوزی خطای نیروی انسانی بود که در این خصوص دو نفر نیز دستگیر شده‌اند.»

هرچند هنوز از چند و چون دستگیری این افراد اطلاعی در دست نیست، اما می‌دانیم آتش هنوز مهار نشده و کمک‌ها هم نرسیده‌اند. سرهنگ علی عباس نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم به «شهروند» می‌گوید «در این چهار روز که منطق درگیر آتش است چندبار آتش را مهار کردیم و دوباره شعله‌ور شده چرا که منطقه صعب‌العبور و باد هم با سرعت در جریان است.» او می‌گوید تعداد نیروها کم است و محیط‌بانان در هر نقطه حاضر نیستند مقابل آتش بایستند.

عباس‌نژاد همچنین به دلایل نرسیدن نیرو و امکانات می‌پردازد و می‌گوید: «در سه‌سال گذشته دولت و سایر بخش‌های متولی مطالبات سازمان‌هایی که در این شرایط می‌توانند به ما کمک کنند را پرداخت نکرده‌اند و همین هم عاملی است تا ارتش، سپاه، هوانیروز و ... به کمک نیایند. ما بارها گفته‌ایم که پرداخت مطالبات سازمان‌های یاری‌دهنده هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. چرا که حالا ما باید چندین برابر هزینه برای احیای جنگل‌های از دست رفته‌مان داشته باشیم.»

او می‌گوید شاید حدود ٨ تا ١٠‌سال طول بکشد تا بتوان این جنگل‌ها را دوباره احیا کرد و این نکته نگرانی بسیاری از فعالان را در پی داشته است. عباس‌نژاد همچنین به نقدهای موجود درباره برخورد دستگاه قضا با عوامل آتش‌سوزی پرداخته و می‌گوید اگر ثابت شود آتش‌سوزی کاملا عمدی بوده ٢ تا ١٠سال حبس دارد.

وی می‌گوید: «مسأله اینجاست که بسیاری از آتش‌سوزی‌ها غیرعمد و به دلیل سهل‌انگاری رخ می‌دهد.» انتقادهای عباس نژاد از نرسیدن کمک ها در حالی است که پنجشنبه بارها خبرهایی درباره ارسال بالگرد از نهادهای مختلف مانند ارتش شنیده می شد و ارتش و هلال احمر هم دیروز عصر خبر از اعزام بالگردها دادند.

در نهایت در آخرین ساعات عصر دیروز مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد که آتش با حضور و تلاش تمامی عوامل و به کمک بالگرد‌های هلال احمر و ارتش خاموش شده است. گویا هلی کوپترهای مجهز به سیستم اطفای حریق هلال احمر، صبح دیروز از کرمانشاه به تبریز اعزام شده اند وبالگردهای ارتش هم بعد از دستور مستقیم وزیر دفاع عصر دیروز خودشان را به حادثه رسانده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha