محققان می گویند مردم نسبت به افرادی که زیاد سلفی می گیرند نسبت به کسانی که عکس های در حال ژست گرفتن از خود را در شبکه های اجتماعی می فرستند دیدگاه متفی تری دارند و آنها را خوخواه و ناموفق می دانند.

سلفی بگیران خودخواه اند

سلامت نیوز: محققان می گویند مردم نسبت به افرادی که زیاد سلفی می گیرند نسبت به کسانی که عکس های در حال ژست گرفتن از خود را در شبکه های اجتماعی می فرستند دیدگاه متفی تری دارند و آنها را خوخواه و ناموفق می دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان در دانشگاه ایالتی واشنگتن تحقیقی را انجام دادند تا این فرضیه را آزمایش کنند که افرادی که سلفی های زیادی می گیرند و در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر می گذارند نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند خودشیفته تر هستند.

برای انجام این تحقیق، گروهی از دانشجویان مقطع لیسانس در دانشکده ای در دانشگاه نورث وست، درباره پروفایل های اینستاگرام و پست های 30 دانشجوی مقطع لیسانس در دانشکده دیگری نظر دادند. هیچ یک از دانشجویان با کسانی که درباره آنها نظر می دادند آشنا نبودند.

از دانشجویان خواسته شده بود تنها بر اساس تصاویر پست های ارسالی در شبکه های اجتماعی، آنها را با توصیفاتی همچون خودشیفته، دارای حرمت نفس پایین، برون گرایی و موفقیت ارزیابی کنند. محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن  با کمک همکارانی از دانشگاه میسیسیپی جنوبی پاسخ ها را ارزیابی و مشخص کردند چه نوع عکس هایی نظر منفی یا مثبت گرفتند.

در این ارزیابی مشخص شد که افراد به سلفی ها به طور مرتب نظر منفی دادند در حالی که شرکت کنندگان در این تحقیق نسبت به عکس های افراد در حال ژست گرفتن که محققان آنها را عکس های «ژستی» نامیدند نظر مثبت داشتند.

«کریس بری» استاد روان شناسی دانشگاه ایالتی واشنگتن و نویسنده مقاله این تحقیق می گوید: حتی وقتی دو پست دارای محتوای مشابه بودند مثلا تصویر موفقیت های افراد یا عکس های مربوط به سفر را نشان می داد، احساس شرکت کنندگان در تحقیق، نسبت به کسانی که عکس های سلفی پست کرده بودند منفی و نسبت به عکس های ژستی، مثبت بود. این امر نشان می دهد دریافت های دیداری، مستقل از محتوا در  واکنش مثبت یا منفی مردم در رسانه های اجتماعی موثر است.

کسانی که تصاویر غیر سلفی را پست کرده بودند نسبت به سلفی بگیران دارای حرمت نفس بالاتر و ماجراجوتر و نیز کمتر منزوی، بیشتر اجتماعی، قابل اتکا و موفق تصور ­شدند. همچنین شرکت کنندگان، آنها را بیشتر از دیگران دوستان خوبی تصور می کردند.

دانشجویانی که مسن تر به نظر می رسیدند و کسانی که ظاهر جسمی خود را به نمایش گذاشته بودند -مثلا عکس از خود در آینه- نیز با دیدگاه منفی افراد روبرو شدند.

محققان می گویند ممکن است تصور منفی نسبت به عکس های سلفی به این دلیل باشد که شرکت کنندگان به سلفی های کمتری نسبت به عکس های ژستی نظر دادند. همچنین ممکن است عکس های ژستی به نظر بینندگان، طبیعی تر جلوه می کند.

بری می گوید: با آنکه ممکن است انگیزه های مختلفی برای انتشار عکس های سلفی در اینستاگرام وجود داشته باشد اما اینکه مردم چه تصوری نسبت به این عکس ها دارند الگوی مشخص تری دارد. این تحقیق، بخش کوچکی از تصور عمومی درباره این موضوع است؛ با این حال ممکن است به یاد داشتن این تحقیق قبل از اینکه پست بعدی را در شبکه های اجتماعی بفرستید برایتان مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha