دلال‌ها با بازار گوشت قرمز خداحافظی می‌کنند. براساس آن‌چه رئیس شورای تامین دام کشور اعلام کرده، طرح عرضه مستقیم گوشت قرمز توسط تولیدکنندگان از امروز در کشور آغاز خواهد شد.

عرضه گوشت قرمز ٧٠‌هزار تومانی

سلامت نیوز: دلال‌ها  با بازار گوشت قرمز خداحافظی می‌کنند. براساس آن‌چه رئیس شورای تامین دام کشور اعلام کرده، طرح عرضه مستقیم گوشت قرمز توسط تولیدکنندگان از امروز در کشور آغاز خواهد شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،این طرح که به گفته منصور پوریان  تحت نظارت  وزارت کشاورزی و ستاد تنظیم بازار است،  تولیدکنندگان با تشکیل زنجیره، کشتار و بسته‌بندی گوشت تولیدی خود را برعهده خواهند گرفت. آن‌گونه که به نظر می‌رسد قرار است با حذف دلال‌ها  قیمت مصرف‌کننده گوشت قرمز بازار  به کیلویی ٧٠‌هزار تومان برسد.


هرچند فعالان صنفی صنعت دامپروری نسبت به اجرای این طرح ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، اما کاهش حدود ٢٥‌هزار تومانی گوشت قرمز در بازار را چندان دور از انتظار نمی‌دانند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که  قیمت دام سنگین از حدود ٤١‌هزار تومان در ابتدای‌ سال به ٣٢‌هزار تومان کاهش پیدا کرده، اما خبری از کاهش قیمت در بازار  نیست و مصرف‌کنندگان گوشت را به همان قیمت ٩٥‌هزار تومان خریداری می‌کنند.


رئیس شورای تامین دام کشور دلال‌ها را در زمینه گران ماندن گوشت قرمز مقصر می‌داند و گفته است  که  واسطه‌ها برای تامین سود خود اجازه کاهش قیمت و واقعی شدن آن را در بازار مصرف نمی‌دهند.


بررسی‌های قیمت نشان می‌دهد در صورت خرید هر کیلو دام سنگین به قیمت ٣٢‌هزار تومان از دامدار، قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت گوساله به ٧٠ تا ٧٥‌هزار تومان می‌رسد.


خبری از گرانی گوشت و مرغ  در محرم نیست
هرچند مسئولان شورای تامین امور دام در آستانه محرم از طرح عرضه مستقیم گوشت و کاهش قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند. اما همه ساله در آستانه محرم و افزایش تقاضا در بازار قیمت گوشت قرمز افزایش ١٠ تا ١٥‌درصدی را تجربه می‌کند. البته فعالان صنفی می‌گویند با توجه به انباشتگی که در دام وجود دارد، امسال قیمت‌ها تحت کنترل خواهد بود. دامداران دراین‌باره می‌گویند که میزان تولید دام بیش از نیاز بازار است و به همین دلیل قیمت گوشت گوساله در ایام محرم تغییر چندانی نخواهد داشت.


دام روی دست دامدار ماند
«به دنبال طرح‌هایی که در مرزهای کشور اجرایی شد، دیگر امکان قاچاق دام به خارج از ایران وجود ندارد و عرضه بیش از تقاضاست و با نوعی انباشتگی در صنعت دامپروری مواجه هستیم.» این موضوع را فعالان صنعت دامپروری می‌گویند و توضیح می‌دهند مدت زمان پرواربندی دام سنگین حدود یک‌سال است  و بعد از آن نه‌تنها وزن آن بیشتر نمی‌شود، بلکه امکان کاهش وزن هم در آن وجود دارد.

بنابراین دامدارها سعی می‌کنند بعد از این مدت حتما دام‌های خود را بفروشند. اما در حاضر به دلیل کاهش قدرت معیشت خانوار و کمتر شدن سرانه مصرف گوشت قرمز، بسیاری از دام‌ها روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و همین مسأله به افت حدود ١٠‌هزار تومان قیمت هر کیلو دام منجر شده است. 


مرغ ارزان شد
قیمت مرغ  هم در بازار که از مرز ١٥‌هزار تومان گذر کرده بود، به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، در چند روز آینده به نرخ مصوب نزدیک خواهد شد.

مهدی یوسف خانی با بیان این‌که هیچ‌گونه مشکلی در تامین و عرضه نهاده دامی وجود ندارد، ادامه داد: «قیمت ۸۵۰۰ تومان برای مرغ زنده که از سوی دستگاه‌های ذیربط تعیین‌ شده، قیمت مناسب و قابل قبولی است که در زمان تعیین قیمت، کارشناسان و نمایندگان مرغداری‌ها رضایت خود را اعلام کردند و حضور داشتند.»او ادامه می‌دهد:

«اما به دلیل آن‌که مرغداران در سه ماه ابتدایی ‌سال متضرر شدند، اصرار داشتند برای جبران ضرر گذشته، در دو ماه اخیر مرغ خود را ۲‌هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه کنند که این اتفاق جبران ضرر گذشته شد و این اتفاق درحالی رخ داد که عرضه کم بود و مرغدار توانست نظر خود را عملی کند.»


یوسف خانی بیان کرد: «قیمت، بیش از هر فاکتور دیگری متاثر از میزان عرضه و تقاضاست و از دو سه روز گذشته میزان تولید افزایش و قیمت مرغ کاهش‌ یافته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha