شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 278144

سیل نقطه اشتراک استان‌های شمالی در سال 97 و امسال است. تابستان سال گذشته بارش سیل‌آسا و 25 دقیقه‌ای باران، اشکور رودسر را غرق ماتم کرد.

مهار سیل با اقدامات نیم‌بند

سلامت نیوز: سیل نقطه اشتراک استان‌های شمالی در سال 97 و امسال است. تابستان سال گذشته بارش سیل‌آسا و 25 دقیقه‌ای باران، اشکور رودسر را غرق ماتم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،هنوز غم این حادثه فراموش نشده بود که گیلان و غرب مازندران در پاییز با سهمگین‌ترین سیلاب‌ها روبه‌رو شدند. میزان خسارت در رودسر گیلان و رامسر و تنکابن مازندران بیش از سایر نقاط بود.

تلاش‌ها کم و بیش برای زدودن خاطره تلخ این حادثه ادامه داشت که مازندرانی‌ها و گلستانی‌ها با سیل دیگری، سال 97 را به پایان رساندند و با سیل هم سال نو را آغاز کردند. در این رابطه سهم گلستانی‌ها از خسارت بیش از 2 استان دیگر بود. هنوز کل خسارت‌ها جبران نشده و مردم شهرهای آق‌قلا و گمیشان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

استان‌های شمالی پرباران‌ترین نقطه جغرافیایی کشور هستند. ساکنان این سامان همیشه شاهد بارش‌های کم و زیاد بوده‌اند. جاری شدن سیلاب‌، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی شهرها برای آنها تقریبا عادی و قابل پیش‌بینی است، اما این‌که چرا در یکی، 2 دهه اخیر سیل‌ها خسارت‌بار‌تر شده‌اند، دلایل فراوانی دارد که به باور کارشناسان مهم‌ترین علت آن دخل و تصرف در طبیعت است.

تصرف در مناطق جنگلی و مرتعی، ساخت‌و‌ساز‌های بی‌رویه در حاشیه رودخانه‌ها، برداشت غیر اصولی از بستر رودخانه‌ها، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها و روند کند آبخیزداری هم در این رابطه نقش اساسی دارند.

با توجه به وقایع پارسال و امسال، بهسازی و لایروبی بستر رودخانه‌ها به شدت مورد توجه و تاکید مقامات کشوری و استانی ذی‌ربط قرار گرفته تا دیگر شاهد آسیب‌های خانمان‌برانداز نباشیم. این در حالی است که اکنون چیزی به شروع فصل بارندگی، پاییز نمانده است و معلوم نیست آیا با شروع بارندگی باز شاهد سیلاب‌ خواهیم بود یا خیر؛ پرسشی که بررسی عملکرد مسئولان استانی در حوضه‌های آبریز جوابگوی آن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha