در پی حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در نشست روز خزر، یک فعال محیط زیست در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی، ضمن برشمردن نکاتی دردناک، خواستار توضیح شفاف کلانتری در خصوص موارد یاد شده گردید.

آقای کلانتری توضیحی شفاف و با مبنای علمی و تخصصی ارائه دهید

سلامت نیوز:در پی حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در نشست روز خزر، یک فعال محیط زیست در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی، ضمن برشمردن نکاتی دردناک، خواستار توضیح شفاف کلانتری در خصوص موارد یاد شده گردید.

به گزارش سلامت نیوز تابناک متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای کلانتری ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام
احتراما بسیار مایه مسرت و خرسندی بود حضور جنابعالی و سفرای کشور‌های حول دریای خزر در نشست روز خزر در استان مازندران و لذت بخش بود دیدن تصاویر و عکس‌های دسته جمعی ذی نفعان زیست محیطی در قاب یک تصویر، لکن به شخص نمیتوانم این قاب را در کنار سایر قاب‌هایی که از خزر و حواشی خزر هر روز از مقابل چشمانم عبور میدهم قرار دهم.


شادمانی حضار بزرگوار چنان امید بخش بود که از یادمان رفت که مازندران تصفیه خانه فاضلاب شهری تکمیل شده ندارد و فاضلاب ۳ میلیون نفر مازنی، حال با فاصله ۸۰ کیلومتر یا در شهرک‌های ساحلی خزر به خزر میریزد، شاید رقمی در حدود ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ لیتر.


نمیدانم چرا و چطور است که نمیتوانم فراموش کنم که در شهر‌های کوچکی مانند سرخرود و فریدونکنار و محمودآباد و کتالوم رامسر و... زباله‌ها را در ساحل دریا دپو میکنند و هر روز با شیرابه سهمگین دریا را آبیاری میکنند و نمیدانم که نمیدانید، یا نمیخواهید بدانید که آن شیرابه‌ها مستقیما به دریا میریزد.


جناب آقای رییس، مدیر کل محترم منصوب شما، که مانند شوالیه‌ای به ایشان همواره لطف نموده اید، با وجود فجایع اتفاقیه رایج و هر ساله در فریدونکنار و سومدیریت یکپارچه در مناطق حفاظت شده، که مصداق بارز آن  منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و ورود شخص جنابعالی همراه بود یا تبدیل شدن ایستگاه بارانداز زباله‌های محمودآباد به سایت دپو زباله در یک متری ساحل دریا چگونه و بر مبنای کدام شاخص اداره کل نمونه کشور را مدیریت می کند؟  


جناب معاون محترم رییس جمهور، چطور اداره کل محیط زیست زیر مجموعه شما، نگارنده این نامه را بعد از قائله خرس سوادکوه ممنوع الورود به مناطق و اداره محیط زیست میکند، آن هم در دولتی که دایه دار احترام شهروندی و حقوق شهروندی است، مگر ما به غیر از خدمت به محیط زیست و بومیان در دور افتاده‌ترین نقاط کشور کار دیگری انجام داده بودیم؟

از حادثه خرسی صحبت میکنم که اداره کل محیط زیست مازندران از ابتدا خرس را مُرده در نظر گرفته بود و با وجود اطلاع از خونریزی داخلی خرس، با لجاجت فراوان برخی از روسای ادارات آن خرس نیمه جان را به مرکز سمسکنده‌ای کشاند که فاقد هر گونه امکانات امدادی بوده است و سرانجام باعث مرگ خرس شد که شاید اگر زودتر به مرکز درمانی مجهز انتقال پیدا میکرد، این اتفاق شوم برای آن گونه ارزشمند نمی‌افتاد، یا در مورد دیگر، شوکای آسیب دیده‌ای که در دی ماه سال گذشته باز هم به علت سو مدیریت در بحث حفاظت از حیات وحش از دست رفت و کام مرگ را بوسید.  


در مورد اخیر نیز حراست اداره کل مازندران با تماس با سایر فعالین محیط زیست به جای رسیدگی به پرونده‌های تخلفات اداری و زیست محیطی که در استان مازندران کم نیست، با اتهام پراکنی در خصوص پناهندگی اینجانب سوالات مبهمی مطرح میکنند که نمیدانم در کجای قانون کشورمان این موضوعات گنجیده است.  


جناب اقای رئیس، از جنابعالی تقاضامندم تا در خصوص موارد بیان شده لیست عملکرد و خروجی‌های اداره کل محیط زیست مازندران با مستندات را در خصوص ره یافت‌های پسماند به عنوان ناظر اهرم جلوگیری کننده در قانون مدیریت پسماند، موضوع شکار و صید در فریدونکنار و عملکرد این سازمان در این خصوص در سال گذشته که چه آنهمه هزینه و جابه جایی نیرو چه فایده‌ای از نظر عددی داشته است، موضع اداره کل محیط زیست مازندران در خصوص دپو غیر اصولی پسماند در یک متری ساحل محمودآباد و نشت شیرابه به میزان زیاد به دریا و اینکه چرا تاکنون برخورد منجربه جمع آوری صورت نپذیرفته است را برای ما و مردم کشورمان عنوان کنید و اینکه چطور با تمام این سوء مدیریت‌ها از سوی مدیری که در بازه چند ماه اخیر در دولت تدبیر و امید که قانون حقوق شهروندی را به تحریر در اورده و با وجود بیانات گرانقدر مقام معظم رهبری در خصوص حضور پتانسیل جوانان در امورات کشور، با جریان سازی‌های مختلف در پی تخریب فعالین محیط زیست بوده است، جنابعالی احتمالا بدون اطلاع این اداره کل پر چالش را به عنوان اداره کل نمونه کشور انتخاب می نمایید.


در اخر خواهشمندم، در خصوص موارد عنوان شده برای همگان توضیحی شفاف و با مبنای علمی و تخصصی ارائه دهید تا مطلع شویم.
با تشکر 
سهیل اولادزادفعال مستقل محیط زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha