یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 27819
سلامت نیوز :پزشكان در یك آزمایش جدید دریافته‌اند سلنیوم كه یكی از منابع غنی آن مغز خشكبار است در پیشگیری از سرطان تاثیری ندارد.

به گزارش ایسنا، این پزشكان تاكید كردند در حال حاضر هیچ مدرك مستدلی وجود ندارد كه تایید كند مصرف دوز بالای سلنیوم بعنوان یك مكمل معمول رژیم غذایی می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری كند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سلنیوم یك ماده معدنی است كه وجود آن در بدن انسانها ضروری است و در خاك و سنگ‌ها نیز یافت می‌شود در حالی كه دوز توصیه شده برای مصرف روزانه این مكمل برای افراد بالغ بین 30 تا 55 میكروگرم درروز متغیر است.

این پزشكان خاطرنشان كردند كه برخی از شركتهای تولید كننده این مكمل ادعا می‌كنند كه مصرف دوز بیشتر سلنیوم مزایای سلامتی بیشتری ‌خواهد داشت و در پیشگیری از سرطان نیز موثر است.

دكتر ماركو ونیستی یكی از متخصصان در این بازبینی مطالعاتی در دانشگاه مودینا و ریگیوامیلیا در ایتالیا در این رابطه گفت: ما هنوز تصویر دقیقی از چگونگی اثرگذاری سلنیوم بر سلامت انسان در اختیار نداریم.

دكترونیستی و دستیاران وی با هدف تمركز دقیق‌تر روی اثرگذاری سلنیوم به ویژه در مورد سرطان 55 مطالعه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این مطالعات رابطه بین سلنیوم با انواع مختلف سرطان را بررسی كرده بودند. آنها در بیشتر این «مطالعات مشاهد‌ه‌ای» بررسی كردند كه افراد داوطلب هر روز چه مقدار سلنیوم دریافت می‌كنند یا مقدار این عنصر در خون یا ناخن آنها چقدر است و سپس احتمال ابتلا به سرطان در این افراد ظرف دو سال بعد بررسی می‌شود.

در مطالعات مشاهده‌ای معلوم شد كه مصرف این عنصر مقدار بسیار كمی خطر ابتلا به سرطان را بیشتر در مردان كاهش می‌دهد اما از طرفی در آزمایشات بالینی با انتخاب اتفاقی شركت كنندگان معلوم شد كه مصرف سلنیوم تاثیری در كاهش خطر بروز سرطان ندارد.

دكتر وینستی تاكید كرد انجام مطالعات بیشتر مورد نیاز است تا مشخص شود كه دقیقا چه مقدار از دوز روزانه سلنیوم برای سلامت انسان مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha