یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 27821
سلامت نیوز :عضو کمیته علمی نهمین کنگره زنان و مامایی ایران گفت : انجام چکاپ های دوره ای ، معاینات پزشکی سالیانه و خودآزمایی افراد بهترین راهکار در کشف زودرس سرطان سینه در بانوان است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی نهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران ،دکتر " مهراندخت عابدینی " افزود: سرطان سینه شایع ترین و به عنوان مهمترین علت مرگ و میر بانوان شناخته می شود که در صورت شناسایی در مراحل اولیه ،بیماری قابل پیشگیری و درمان کامل است.
وی گفت: در سرطان سینه ما با مرحله پیش سرطانی روبرو نیستیم و عموما شناسایی بیماری در مرحله خطرناک آن اتفاق می افتد در حالی که در صورت شناسایی بیماری در مراحل اولیه ، درمان های لازم برای بیمار بسیار سبک تر ، کم هزینه تر و نتیجه بخش تر خواهد بود و در واقع وقتی یک بیمار با مراحل اولیه سرطان سینه مراجعه می کند به سهولت می توان بیمار را معالجه و به طور کامل درمان کرد.
عابدینی اظهار داشت : این در حالی است که کشف بیماری در مراحل پیشرفته نیازمند جراحی های وسیع تر ، استفاده از شیمی درمانی یا رادیوتراپی و در نهایت با خطر مرگ و میر بیمار همراه است .
کارشناس دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود : معاینات خودآزمایی برای بانوان از سن 20 سالگی و معاینات دوره ای ازجانب پزشک حداقل از سن 30 سالگی باید انجام شود .
وی گفت : همچنین انجام تست های غربالگری و ماموگرافی های دوره ای و منظم طبق نظر پزشک از دیگر راهکارهای موثر در تشخیص زودهنگام سرطان سینه است و توصیه می شود بانوانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، توجه بیشتری به سلامت خود داشته باشند و به طور منظم تحت مراقبت های لازم و ماموگرافی در زمان مناسب قرار گیرند.
این کارشناس ، چاقی ، استفاده از هورمون درمانی پس از یائسگی ، رژیم های غذایی پر چرب و همراه با مواد نگه دارنده و مصرف فست فودها را از عوامل افزایش بروز سرطان سینه در جامعه دانست و تاکید کرد: داشتن عادات تغذیه ای سالم و مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان ها شامل میوه و سبزیجات تازه به همراه ورزش و اجتناب از استعمال دخانیات می تواند باعث کاهش ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان های شایع در بانوان شود.
نهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران 17 تا 20 آبان ماه امسال در تهران برگزار می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha