یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 278210

در مراجعان به كلینیك‌های درد با بیمارانی مواجه می‌شویم كه درد در ناحیه پهلو یا شكم شبیه دردی كه در بیماری سنگ كلیه اتفاق می‌افتاد را دارند.

دردهایی شبیه درد سنگ كلیه

سلامت نیوز: در مراجعان به كلینیك‌های درد با بیمارانی مواجه می‌شویم كه درد در ناحیه پهلو یا شكم شبیه دردی كه در بیماری سنگ كلیه اتفاق می‌افتاد را دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این بیماران روزها تا هفته‌ها و شاید ماه‌ها را در كلینیك‌های مربوط به كلیه و مجاری ادراری به بررسی و درمان علت بیماری خود پرداخته‌اند و در نهایت با توجه به عدم بهبودی جهت ارائه راهكاری به كلینیك درد مراجعه كرده‌اند. آنچه این بیماران را مشكوك به دردهای كلیوی می‌كند نقطه شروع و انتشار درد است، دردهایی در پهلو با انتشار به قدام شكم و زیر شکم كه شاید همكاران پزشك ما را در بررسی اولیه به وجود مشكلی در كلیه و دستگاه ادراری مشكوك كنند.

در پرونده این بیماران به انجام سونوگرافی و كارهای تشخیصی و حتی درمانی در ناحیه كلیه و مجاری ادراری برمی‌خوریم كه گاهی با توجه به عدم درمان درد چند بار تكرار شده‌اند. در معاینه این بیماران نكته واضحی كه می‌تواند تشخیص اولیه بیماری سنگ كلیه را رد كند ماهیت ثابت این دردها در ناحیه پهلو است، دردهایی كه در ایستادن و نشستن طولانی زیاد می‌شوند و شاید خشكی صبحگاهی را در ناحیه كمر به همراه داشته باشند.


درد در ناحیه مفاصل بین‌مهره‌ای یا اصطلاحا مفاصل فاست شایع‌ترین علت ایجاد دردهایی است كه با دردهای كلیه اشتباه می‌شوند .آسیب و ایجاد التهاب در این مفاصل دردهایی را ایجاد می‌كنند كه گاهی شدت آن از دردهای مربوط به بیرون‌زدگی دیسك بیشتر است. در موارد حاد این درگیری بیمار به یك طرف خم شده و فعالیت‌های روزانه برایش كاملا محدود می‌گردد.

با توجه به این‌كه تشخیص این درد به علت تشابه با دردهای كلیوی به تاخیر می‌افتد بیمار در ناحیه كمر دچار اسپاسم‌هایی ثانویه به درد می‌گردد. وجود این اسپاسم‌ها برشدت این درد می‌افزاید و سیر درمان این بیماری را سخت‌تر می‌كند.


بیماران در كلینیك‌های درد پس از معاینه و تشخیص نهایی تحت درمان‌های مختلفی از درمان دارویی گرفته تا انجام لیزردرمانی و بلوك‌های عصبی یا رادیوفریكونسی در اتاق عمل به صورت سرپایی قرار می‌گیرند.


آنچه در درمان این بیماران حائز اهمیت است، تشخیص به موقع بیماری است. وقوع هرگونه درد در ناحیه پهلو می‌تواند تشخیص‌های مختلفی را به همراه داشته باشد. گرفتن شرح‌‌حال و معاینه دقیق و بررسی همه‌جانبه علت ایجاد درد روشی است كه كلینیك‌های درد را در زمینه تشخیص و درمان از سایر كلینیك‌ها مجزا ساخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha