دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 278230

ایسکمی روده در واقع بر اثر هر اختلالی که سبب می‌شود خون کافی به دستگاه گوارش نرسد ایجاد می‌شود.

بررسی راهکار‌های درمانی ایسکمی روده

سلامت نیوز:ایسکمی روده در واقع بر اثر هر اختلالی که سبب می‌شود خون کافی به دستگاه گوارش نرسد ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، ایسکمی روده‌ای می‌تواند سبب درد در روده‌های فرد شود و درست در زمانی رخ می دهد که جریان خون به روده به دلیل انسداد رگ‌های خونی کم شده باشد. حال امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی راهکار‌های درمانی ایسکمی روده بپردازد.

ایسکمی روده چیست؟سندرم‌های ایسکمی روده‌ای در زمانی ایجاد می‌شوند که جریان خون به روده به دلیل انسداد رگ‌های خونی کم شده است و اگر جریان خون به روده به علت مسدود شدن در یک شریان کم شود، ایسکمی روده‌ای در شرایط مختلف ایجاد می‌شود؛ که این امر بر روی روده بزرگ و کوچک تاثیر می‌گذارد.
در اغلب موارد سندرم‌های ایسکمیک روده‌ای به علت آترواسکلروز که یعنی پلاک و ماده چربی در دیواره‌های رگ‌های خونی ایجاد شده است روی می‌دهد که سبب تنگ شدن یا انسداد عروق خواهد شد.


چنین شرایطی به دلیل وجود لخته‌های خون یا آنوریسم یعنی بزرگ شدن یا انحنای غیر طبیعی در عروق حاصل می‌شود.
معمولا پس از سن ۶۰ سالگی سندرم‌های ایسکمیک روده‌ای شایع‌تر هستند و با وجود این در هر سنی ممکن است رخ دهند.
ایسکمی روده‌ای می‌تواند سبب درد روده نیز شود که در نتیجه با کم شدن جریان خون به روده، بافت روده آسیب می‌بیند.

ایسکمی روده در واقع بر اثر هر اختلالی که سبب می‌شود خون کافی به دستگاه گوارش نرسد ایجاد می‌شود.
توانایی پزشک در تشخیص این بیماری و شناخت علائم اولیه بسیار تاثیر گذار است به گونه‌ای که مشارکت بین پزشک و بیمار در درمان بسیار حائز اهمیت است، شناخت علایم اولیه و عوامل خطر بیماری توسط بیماران، سبب افزایش توانایی پزشک در تشخیص و مدیریت مناسب بیماری خواهد شد.


درمان ایسکمی روده

درمان ایسکمی روده شامل بازگرداندن جریان خون کافی به مجاری گوارشی شما است؛ گزینه‌های درمان ایسکمی روده بسته به علت و شدت بیماری ایسکمی روده در شما متفاوت خواهند بود.
درمان ایسکمی روده ناشی از ترومبوز ورید مزانتریکاگر روده‌های شما دچار آسیب نشده باشند، برای درمان ایسکمی روده شما می‌توانید به مدت ۳ تا ۶ ماه دارو‌های ضد انعقاد خون مصرف کنید.
اگر تست‌ها نشان دهنده وجود یک اختلال انقعاد خون باشند، شما باید دارو‌ها را برای تمام عمر ادامه دهید؛ دارو‌های ضد انعقاد خون از تشکیل لخته جلوگیری می‌کنند.
اگر بخش‌هایی از روده شما در اثر ایسکمی روده دچار آسیب شده باشد، شما برای برداشتن بخش آسیب دیده به جراحی نیاز دارید.


درمان ایسکمی سرخرگ مزانتریک حاد

در این نوع از ایسکمی روده، جراحی برای برداشتن لخته خونی، رفع انسداد سرخرگ و یا ترمیم یا برداشتن بخش آسیب دیده روده انجام می‌شود.
تجویز آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌هایی برای پیشگیری از تشکیل لخته، حل کردن لخته‌ها  یا گشاد کردن عروق نیز برای درمان ایسکمی مزانتریک حاد به کار می‌روند.

زمانی که آنژیوگرافی برای تشخیص مشکل به کار گرفته می‌شود، به طور هم زمان لخته خونی برداشته شده  یا سرخرگ مسدود شده به کمک آنژیوپلاستی باز می‌شود.
آنژیوپلاستی بدین ترتیب انجام می‌شود که از یک بالن باد شده متصل به انتهای یک کاتاتر استفاده می‌شود تا رسوبات چربی را فشرده کرده سرخرگ را بکشد و راه وسیع تری را برای عبور خون باز کند.


یک لوله فنر مانند به نام استنت نیز ممکن است برای کمک به باز نگه داشتن رگ در مجرای آن قرار داده شود.


درمان ایسکمی روده مزانتریک مزمن

در این نوع از ایسکمی روده نیز هدف از درمان بازگرداندن جریان خون به روده است.
پزشک ممکن است سرخرگ مسدود را دور بزند و یا با استفاده از آنژیوپلاستی یا قرار دادن استنت سرخرگ را گشاد کند.


 درمان ایسکمی روده بزرگ

در ایسکمی روده بزرگ، پزشک برای درمان یا پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.
پزشک همچنین می‌تواند بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند نارسایی احتقانی قلب  یا بی نظمی ضربان قلب را درمان کند.

در برخی موارد لازم است برای درمان ایسکمی روده مصرف دارو‌هایی که عروق خونی شما را تنگ می‌کنند، مانند دارو‌های میگرن، دارو‌های هورمونی و برخی از دارو‌های قلب را متوقف کنید.


ایسکمی روده بزرگ ممکن است به خودی خود درمان شود.
اگر روده بزرگ بر اثر ایسکمی آسیب دیده باشد، شما به کمک جراحی می‌توانید بافت مرده را بردارید  یا انسداد موجود در یکی از سرخرگ‌های روده‌ای را برطرف کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha