دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

«شاید رقبای ما بگویند که کارها در شورای شهر تعطیل شده، اما طبق گزارش در این دو سال هیچ‌کاری تعطیل نشده و فقط آن رویه و رویکرد قبلی تعطیل شده است».

ما شهر را پنهانی نمی‌فروشیم

سلامت نیوز: «شاید رقبای ما بگویند که کارها در شورای شهر تعطیل شده، اما طبق گزارش در این دو سال هیچ‌کاری تعطیل نشده و فقط آن رویه و رویکرد قبلی تعطیل شده است».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اینها بخشی از صحبت‌های رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر در رابطه با دفاع از عملکرد دوسال گذشته شورای شهر پنجم تهران است.

با این حال دوسال از فعالیت منتخبان مردم و لیست امید در شورای شهر پنجم می‌گذرد و شاید اولین سوالی که به اذهان می‌رسد این است که این شورا چه اقداماتی در بهبود وضعیت شهر و رفع مشکلات شهری ۸‌میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر جمعیت انجام داده است و زمانی‌که این سوال از محمود میرلوحی پرسیده می‌شود او به صراحت از برخورد شورا با متخلفان شهری و افرادی که می‌خواستند از بیت‌المال‌ سوء استفاده کنند، خبر می‌دهد و می‌گوید:

در زمان شهرداری آقای نجفی گزارش شد که ۶۷۴ فقره ملک شهرداری تهران در اختیار دیگران است، بعد معلوم شد سه‌هزار و ۸۰۰ ملک است. بازپس‌‌گیری این املاک در دستور کار است و خیلی از این املاک را پس گرفته‌ایم.

ما دارایی‌های شهر را نمی‌فروشیم، از ۱۰۰‌هزار سهمیه طرح ترافیک نهادها ۴۰‌هزار سهمیه کم شده است، ۵۲۵ باغ بزرگ در طول ۱۰ سال اخیر از بین رفته است و اینها تنها بخشی از اقدامات دو‌ساله شهرداری است. از سوی دیگر امروز از ۱۰۰‌هزار سهمیه طرح ترافیک که در اختیار نهادها قرار داشت، ۴۰‌هزار سهمیه کم شده است و اگر روزی آن ۶۰‌هزار سهمیه نیز قطع شود، بدانید شجاعت آن در شورای پنجم وجود دارد.

تصمیمات و برگزاری مناقصه در اتاق شیشه‌ای

رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه وقتی به شورا آمدیم، گفتیم یکسری کارها را انجام می‌دهیم و یکسری کارها را انجام نمی‌دهیم و باید و نبایدهایی در نظر گرفتیم، افزود: بایدها به مطالبات مردم مربوط بود که تا امروز مرتبا سعی کردیم به مطالبات آنها توجه کنیم.

این اتفاق افتاده است و ارتباطی که اکنون شورا با مردم و جامعه دارد، ارتباط قابل اعتمادی است و چیزی از چشم شورا و مردم پنهان نمی‌ماند. اکنون شورای شهر تهران یکی از سازمان‌های شیشه‌ای است و هر کسی ادعا می‌کند سازمان شیشه‌ای است، می‌تواند شورا را با خود مقایسه کند، چون عموم تصمیمات شورا و برگزاری مناقصات علنی است.

اگر می‌گوییم دولتی‌ها باید برای طرح ترافیک هزینه بدهند، این اقدامات عملی می‌شود. وی همچنین می‌افزاید: اکنون انعقاد قراردادها از طریق مناقصه انجام می‌شود. امروز، ما دارایی‌های شهر را نمی‌فروشیم و اگر گفتیم که دنبال منابع پایدار می‌رویم، این امر را محقق خواهیم کرد. در تفریغ بودجه 33 مورد انحراف وجود داشت. به‌عنوان مثال 22‌میلیون متر زمین در شهرک غرب و منطقه 22 که ارزش اقتصادی بالایی داشت، طبق مصوبه برج باغ، گرفته شده بود و امروز حسابرس می‌گوید معلوم نیست که پول آن چه شده است.

چرا در تهران اتوبان نساختیم

شاید یکی از اتفاقات مهم و به نوعی دهان پرکن در عملکرد شورای شهر قبل و شهردار سابق مد نظر قرار گرفت، ساخت اتوبان‌ها و همچنین دریاچه چیتگر بود، که هر کدام از این عوامل با اینکه در زمان بهره برداری باعث جلب نظر مردم می‌شد، اما بعدها مشکلات بسیاری را برای شهر تهران به وجود آورند. رویکرد جاده سازی که ظاهرا شورای شهر پنجم خیلی تمایل چندانی به این موضوع ندارد و این عضو شورای شهر تهران در این رابطه می‌گوید: در کار عمرانی دو نگاه مشخص را می‌توان دید.

یکی ایجاد اتوبان‌ها بود که ما گفتیم رویکرد خودرو محور شکست خورده است. دلیلش این است که وقتی آقای قالیباف شهردار تهران شد، نسبت ماشین به خیابان‌های تهران سه برابر بود و وقتی هم از شهرداری تهران رفت ظرفیت ماشین نسبت به خیابان‌ها شش برابر شد. پس می‌بینیم هرچه خیابان‌ها را افزایش دهیم مساله ترافیک تا مادامی که سیاست بر اساس خودرو باشد، حل نمی‌شود.

ما این سیاست را عوض کردیم. میرلوحی با بیان اینکه حمل‌و‌نقل عمومی و آلودگی هوا دو مطالبه اصلی مردم تهران است، گفت: با اقداماتی که طی دو سال اخیر انجام شده است، سال 97 اولین سالی بود که به‌دلیل آلودگی هوا، مدارس تعطیل نشدند. وقتی می‌گوییم برای ورود به طرح ترافیک، ماشین‌های هیبریدی تا 90‌درصد از تحفیف برخوردارند، نشان‌دهنده تغییر رویکردمان است. وقتی می‌گوییم تغییر رویکرد یعنی اجازه نمی‌دهیم باغ‌ها از بین برود و برای باغ‌ها هزینه می‌کنیم.

مردم را محرم خود دانستیم

در ادامه با چند تن از اعضای شورای شهر تهران تماس گرفتیم و آنها نیز با تایید صحبت‌های میرلوحی و هاشمی، رئیس شورای شهر که روز گذشته (3 شهریور) در رابطه با اولویت‌ها و عملکرد دوسال گذشته در جلسه علنی شورا قرائت نمود، از این عوامل به‌عنوان دستاوردهای مهم دو سال گذشته شورای شهر پنجم یاد کردند.

با این حال یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نیز در رابطه با عملکرد دوساله شورای پنجم به می‌گوید: همان‌طور که روز گذشته رئیس شورای شهر تهران نیز به آن اذعان داشتند، شفافیت شورای شهر در تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات بود. ما مردم را محرم و امین خود در تصمیم‌گیری‌ها دانستیم و هیچ ‌فعالیت‌مان دور از چشم آنها صورت نگرفت.

سید حسن رسولی در ادامه خاطرنشان کرد: در هر جلسه شورای شهر بیش از 40 خبرنگار به‌عنوان چشمان تیزبین جامعه و شهر در جلسات ما حضور داشتند و از این طریق مردم را محرم و امین خود در تصمیم‌گیری‌ها دانستیم و جلسه‌ای غیرعلنی برگزار نکردیم.

شما ببینید انتقادها و مشکلات انعکاس داده شده توسط رسانه‌ها در دوسال گذشته و نسبت به دوره‌های قبل تا چه اندازه کاهش پیدا کرده و این نشان از عملکرد شورای شهر پنجم در دوسال اخیر می‌دهد، اما در اینجا تاکید می‌کنم که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و در دو سال آینده برای رسیدن به اهداف‌مان تلاش می‌کنیم.

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و مشارکت دادن مردم در امور محله‌شان نیز یکی دیگر از اتفاقات موثر در این دوره بود که ما مردم را همیار شورای شهر و شهرداری در رفع مشکلات محله‌شان کردیم و اخبار اتفاقات خوب در آینده نزدیک از محلات تهران بیشتر به گوش خواهد رسید.

وی همچنین با بیان اینکه ما در این دوره به رویکردهای محیط زیستی، مقاوم سازی با توجه به حفظ معماری در مناطق تاریخی شهر، ایمن‌سازی گودهای پرخطر که هر روز از تعداد 2هزار گودپرخطر تهران کاسته می‌شود، توجه ویژه داشتیم، می‌افزاید: در ساماندهی پسماند اقدامات موثری صورت پذیرفت. از سوی دیگر لغو مصوبه برج باغ و تصویب طرح خانه باغ به تایید شورای معماری نیز رسیده و این امر گام بزرگی در راستای حفظ باغات تهران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha