ساحل گیسوم تالش نامی آشناست. مسیری از میان جنگل توسکای قشلاقی به دریا ختم می‌شود و طرح ساحلی آن میزبان روزانه هزاران مسافر است.

تصرف 23 ساله ساحل «گیسوم»

سلامت نیوز: ساحل گیسوم تالش نامی آشناست. مسیری از میان جنگل توسکای قشلاقی به دریا ختم می‌شود و طرح ساحلی آن میزبان روزانه هزاران مسافر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،ساحل گیسوم سال‌هاست از سوی عده‌ای تصرف شده و از آن بهره‌برداری‌های شخصی می‌شود. در همه این سال‌ها تلاش‌ برای باز‌پس‌گیری این ساحل از متصرفان بی‌نتیجه مانده و با وجود سیر مراحل قانونی برای واگذاری طرح به برنده مزایده، در حال حاضر به دلیل مقاومت متصرفان نمی‌توان مزایده را به‌راحتی اجرا کرد.

شهردار تالش که ریاست هیات تغییر و تحول ساحل گیسوم را بر عهده دارد در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: شهرداری تالش اختیار اموال خود را دارد و طرح ساحلی گیسوم جزو اموال این شهرداری محسوب می‌شود. بنابراین، براساس قانون و حکم دیوان عدالت اداری، طرح یادشده باید به برنده مزایده که با شهرداری قرارداد امضا کرده است، واگذار شود.


شهرام غنی‌زاده با اشاره به واگذاری زمین طرح در سال 71 به شهرداری تالش می‌گوید: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی صاحب قانونی این زمین است. تمام اموال موجود داخل طرح هم متعلق به شهرداری تالش است و اگر فرد یا سازمانی ادعایی برای مالکیت آن دارد، می‌تواند از طریق قضایی اقدام کند. البته تاکنون چنین موردی به شهرداری و واحد حقوقی گزارش نشده است.

بهره‌برداری ۲۳ ساله غیرقانونی
نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که این طرح متعلق به شهرداری تالش (هشتپر) است، به همشهری می‌گوید: این ساحل طی 23 سال گذشته در اختیار یکی از کارکنان سازمان قرار داشته است و درآمدهای آن به طور شفاف اعلام نمی‌شود.


محمود شکری ادامه داد: این فرد که به صورت نیروی خدماتی جذب سازمان شهرداری تالش شده، حالا با حکم کارمند اداری سال‌هاست در محل کار خود حضور ندارد و در طرح ساحلی گیسوم و جلسه‌های استانی هم بدون کسب اجازه از مافوق حاضر می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: شرکت تعاونی توسعه و عمران پیشگامان تالش در مزایده قانونی 26 اسفند سال 96 از سوی شهرداری تالش برنده اعلام، اما فشارهای بالادستی موجب بهانه‌تراشی و ایجاد مانع برای واگذاری قانونی شد.


نماینده تالش در مجلس با اشاره به صدور رأی شعبه 9 دیوان عدالت اداری، در 18 مهر سال گذشته، مبنی بر درست بودن مزایده و نامه معاونت پشتیبانی سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور درباره تعلق طرح به شهرداری تالش تصریح می‌کند:

مدیر طرح سابق اجازه تغییر و تحول را به شهردار نمی‌دهد و با وجود امضای قرارداد این شرکت با شهرداری تالش که 21 اسفند سال گذشته انجام شده و سپری شدن 6 ماه از آن، عملا هیچ تغییر و تحولی اتفاق نیفتاده است.این مسئول تاکید می‌کند: برای برخورد قانونی با متعرضان به ساحل گیسوم ایستاده‌ایم.

تلاش‌های ناکام شهرداری تالش
نماینده تالش با اشاره به تلاش‌های شهرداری تالش و سکوت معنادار برخی مسئولان تالش و گیلان می‌گوید: اولین تلاش شهردار برای بازپس‌گیری طرح با بستن در طرح و تهدید ناکام ماند و در دومین تلاش هم نماینده شهردار مورد ضرب و شتم قرار گرفت. تلاش سوم هم، علاوه بر ممانعت، به یک درگیری فیزیکی و رفتارهای زشت و زننده تبدیل شد. مدیر متصرف علاوه بر حضور نداشتن و تحویل ندادن اقدام به ارعاب و وحشت کرد.


وی می‌افزاید: بستگان نسبی و سببی وی که تعدادشان به 7 نفر می‌رسید حدود ساعت 13:30 با مقاومت مقابل شهردار و جلوگیری از انجام صورت جلسه و تطبیق فهرست اموال، ابتدا محسن وقاصی، مدیرعامل شرکت برنده و تحویل‌گیرنده این اموال، را با تهدید به مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند.

سپس با مشاهده اعتراض من به عنوان نماینده شهر و ناظر بر اجرای قانون و شهردار و اعضای شورای شهر اقدام به حمله، فحاشی و توهین کردند. در این میان شهرام غنی‌زاده، شهردار تالش، و بهزاد پورپناه، عضو شورای اسلامی شهر، هم مجروح شدند.

نماینده تالش با بیان این‌که مهاجمان حتی قصد جلوگیری از انتقال فرد مجروح به بیمارستان را داشتند، ادامه می‌دهد: همچنین با حمله به خودرو حامل وی صدمه‌هایی به آن وارد کردند. مهاجمان سپس با سلاح سرد از جمله بیل و آهن ضمن تخریب کانکس نگهبانی و محل حضور هیات تغییر و تحول، صحنه‌های زشت و زننده‌ای در مقابل صدها مسافر که اطلاعی از ماجرا نداشتند، ایجاد کردند. برخی از گردشگران در طرح ساحلی گیسوم از وحشت، فرار را بر قرار ترجیح دادند.

تلاش‌های ناکام برای بازپس‌گیری
محسن وقاصی، مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه و عمران پیشگامان تالش، که به دلیل اصابت مشت و لگد به سرش از ناحیه سر و صورت دچار آسیب شدید شده است هم با اشاره به مزاحمت‌های ایجادشده و جلوگیری از فعالیت شرکتی که 1993 سهامدار دارد به همشهری می‌گوید: این شرکت بر اساس اعلام وزارت کشور برای جذب سرمایه‌های مردمی در سراسر کشور تاسیس شده، اما با وجود داشتن اساسنامه، ثبت قانونی و شرکت در مزایده قانونی از هیچ حمایتی برخوردار نیست.


بهزاد پورپناه، عضو شورای اسلامی شهر تالش، هم گفته‌های شکری، نماینده تالش، را تایید و بیان می‌کند: اموال طرح گیسوم صورت‌برداری شده و شورای شهر تالش پیگیر اعاده اموال شهرداری و مشخص شدن درآمد روزانه این طرح است.

ارزش اموال طرح ساحلی گیسوم طبق صورت‌برداری انجام‌شده به 50 میلیارد تومان می‌رسد که تا ریال آخر آن باید پس گرفته شود. سال‌ها این درآمد پنهان نگه داشته شده بود و شهرداری حقی برای نظارت بر طرح نداشت، اما عزم نمایندگان مردم بالاتر از غوغاسالاران است.


فعلا طرح ساحلی گیسوم در اختیار علی محرمی است. در آخرین تماسی که با وی داشتیم، وی در پاسخ، طی پیامکی، با قدردانی از تماس تلفنی اعلام کرد: «در مرکز استان هستم و نمی‌توانم مصاحبه کنم».

شهردار تالش: طرح ساحلی گیسوم جزو اموال این شهرداری محسوب می‌شود. بنابراین براساس قانون باید به برنده مزایده، که با شهرداری قرارداد امضا کرده است، واگذار شود

مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه و عمران پیشگامان تالش: این شرکت با وجود داشتن اساسنامه، ثبت قانونی و شرکت در مزایده قانونی از هیچ حمایتی برخوردار نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha