دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 27833
سلامت نیوز :3 میلیون نفر در کشور، مبتلا به دیابت هستند که این بیماری از جمله دلایل ایجاد کبد چرب است.
دکتر محمود اسحاق حسینی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص کبد، گوارش و آندوسکوپی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد:متاسفانه طی سالهای اخیر، بیماری کبد چرب در کشورمان روند رو به رشدی داشته و این بیماری به دو دسته الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود که کبد چرب غیر الکلی در کشور ما شیوع بیشتری دارد.

اسحاق حسینی،با بیان اینکه چاقی، عدم تحرک و چربی خون از جمله عوامل افزایش بیماری کبد چرب است، تصریح کرد:با توجه به روند افزایش چاقی بخصوص در جوانان و نوجوانان، ابتلا به بیماری کبد چرب نیز افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود:سندرم متابولیک و عوامل ژنتیک در ایجاد بیماری کبد چرب موثر بوده و همچنین افزایش میزان چربی های خون بخصوص تری گلیسیریدها، موجب رسوب بیشتر چربی در کبد می شود.

این فوق تخصص کبد، گوارش و آندوسکوپی، عنوان کرد: زمانی که 5 درصد از حجم کبد انسان توسط چربی ها اشتغال شده باشد، شخص مبتلا به بیماری کبد چرب است.

*25 تا 30 درصد مردم کشور، مبتلا به بیماری کبد چرب هستند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه با بیان اینکه عدم تحرک و ورزش کافی و همچنین زندگی شهرنشینی از جمله عوامل موثر در افزایش رسوب چربی در کبد هستند، گفت: هم اکنون 25 تا 30 درصد مردم کشور به نوعی درگیر بیماری کبد چرب هستند.

اسحاق حسینی عنوان کرد:دیابت نیز از جمله دلایل ایجاد بیماری کبد چرب است که هم اکنون نزدیک به 3 میلیون بیمار دیابتی در کشور وجود دارد.

این فوق تخصص کبد،گوارش و آندوسکوپی با اشاره به اینکه بیماری کبد چرب در اکثر موارد علایم خاصی ندارد، گفت:مبتلایان به این بیماری معمولا در حین آزمایش و یا سونوگرافی که برای سایر بیماری ها انجام می دهند، در اثر بالا بودن آنزیم کبدی، متوجه کبد چرب می شوند.

وی در ادامه یادآور شد: 15 تا 20 سال از زمان تشخیص تا بهبود بیماری کبد چرب طول می کشد و با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی، کنترل چربی خون، کاهش وزن، کنترل، دیابت و ورزش منظم، می توان سیر رو به رشد بیماری را کند کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: 20 میلیون نفر از مردم مبتلا به بیماری کبد چرب بوده و بسیاری از این افراد علایم خاصی ندارند.

وی در ادامه گفت:اگر عوامل موثر در این بیماری همچون دیابت و چاقی کنترل نشده و روند افزایشی را طی کند، علایم بیماری تشدید شده و به صورت دردهای شکمی، بی حالی و خستگی بروز می کند که در نهایت کبد بیمار از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد:کنترل عوامل موثر در بیماری کبد چرب، مهمترین راه درمان این بیماری بوده و در کل می توان گفت درمان قطعی برای بیماری کبد چرب، وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha