سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 278339

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند با استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده می‌توان قابلیت مسیریابی و حرکت افراد کم‌بینا را به میزان ۵۰ درصد و عملکردهای ادراکی آن‌ها را به میزان ۷۰ درصد بهبود داد.

مسیریابی افراد کم‌بینا با عینک واقعیت افزوده

سلامت نیوز:محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند با استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده می‌توان قابلیت مسیریابی و حرکت افراد کم‌بینا را به میزان ۵۰ درصد و عملکردهای ادراکی آن‌ها را به میزان ۷۰ درصد بهبود داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فناوری‌های فعلی که برای بهبود دید افراد کم‌بینا به‌کار می‌رود، از فناوری واقعیت مجازی بهره می‌برند و دارای محدودیت‌های زیادی هستند. علاوه بر این استفاده از آن‌ها دشوار بوده و مستلزم تمرینات پیچیده‌ای است.اما در این تحقیقات که با کمک داوطلبان مبتلا به بیماری ورم رنگیزه‌ای شبکیه انجام گرفت،‌

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس،‌محققان با استفاده از فناوری‌های جدید برای بهبود عملکرد حسی بیماران به جای جایگزینی این عملکردها توانستند عینک واقعیت افزوده را به‌گونه‌ای تغییر دهند که امکان تشخیص موانع موجود در محیط را برای بیماران فراهم کند. ورم رنگیزه‌ای شبکیه نوعی بیماری وراثتی است که موجب از بین رفتن تدریجی شبکیه، نازکی رگ‌های آن، تجمع رنگیزه‌ها و محدود شدن میدان دید بیمار می‌گردد.در آزمایشات اولیه، محققان از بیماران خواستند تا در مسیری حرکت کنند که دارای موانع مختلفی بود و تعداد دفعات برخورد بیماران با موانع و مدت زمان طی کردن مسیر را برای هر بیمار اندازه‌گیری کردند.

سپس همان آزمایش را با استفاده از عینک واقعیت افروده تکرار کردند و مشخص شد با استفاده از این فناوری، برخورد با موانع به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.همچنین از بیماران خواسته شد تا یک گیره چوبی را از میان چندین گیره که در مقابل یک صفحه سیاه رنگ قرار داشتند، شناسایی کرده و بدون دست زدن به سایر گیره‌ها، آن بردارند. در این آزمایش مشخص شد عملکرد بیماران با استفاده از عینک واقعیت افزوده به میزان ۷۰ درصد بهبود می‌یابد.محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند چالش‌های فنی و مالی این فناوری جدید را برطرف کرده و آن را به طور عمومی در اختیار بیماران قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha