شرمنده بودن، خجالتی بودن، ترس و ... از احساساتی هستند که اغلب افراد را از به اشتراک گذاشتن نگرانی‌های مربوط به بهداشت روانی با پزشک باز می‌دارد؛ اما در یک زندگی کامل و مولد، همان‌قدر که سلامتی جسمی شما اهمیت دارد، سلامت روانتان هم مهم است.

علائمی که نشان می‌دهد مدت‌هاست از سلامت روح و روانتان غافلید

سلامت نیوز: شرمنده بودن، خجالتی بودن، ترس و ... از احساساتی هستند که اغلب افراد را از به اشتراک گذاشتن نگرانی‌های مربوط به بهداشت روانی با پزشک باز می‌دارد؛ اما در یک زندگی کامل و مولد، همان‌قدر که سلامتی جسمی شما اهمیت دارد، سلامت روانتان هم مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، همه‌ی ما کم و بیش با سختی‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی دست و پنجه نرم کرده‌ایم و می‌دانیم چگونه کنترل امور را تا حدودی در دست بگیریم؛ اما این موقعیت‌های دشوار می‌توانند باعث شوند به راحتی سلامت روح و روانمان را فراموش کنیم.
توجه به وضعیت سلامت روح و روان و شناختن هیجانات و الگوهای فکری، بدون تردید نوعی قدرت و مهارت است که باید به آن مجهز باشیم. هر مشکلی که درمان نشده رها شود در نهایت بدتر خواهد شد و دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است از اصلاح وضعیت روحی و روانی خود طفره بروند. یکی از شایع‌ترین دلایل این است که بیشتر ما درخواست کمک کردن را علامت ضعف می‌دانیم و فکر می‌کنیم باید خودمان به تنهایی تمام مشکلات را حل کنیم. البته کمبود وقت و مشکلات مالی نیز می‌توانند موانعی بر سر راه درمان‌های روحی و روانی ایجاد کنند. رسیدگی به نیازهای خانواده و اهمیت دادن به مسئولیت‌های جورواجور همگی می‌توانند سبب در اولویت ندانستن سلامت روحی و روانی‌مان شوند.

علائمی که نشان می‌دهند وضعیت روحی و روانی‌تان در معرض خطر است
از روابطتان گرفته تا وضعیت خواب و استراحت و تفریحتان همه و همه چیزهایی هستند که تحت تأثیر سلامت روحی‌اند. فرقی نمی‌کند شما چه شیوه‌ای را برای رسیدگی به سلامت روح و روانتان مناسب بدانید، مراجعه به روانشناس یا بیشتر وقت گذاشتن برای رسیدگی‌های فردی و دیدار با دوستان یا استراحت و سرگرم شدن به مشغولیت‌های مورد علاقه‌تان، به هر حال باید باور کنید که شما لایق این هستید که وضعیت روحی‌تان را در بهترین حالت ممکن نگه دارید. اول بهتر است بدانید چه علائمی نشان می‌دهند که وضعیت روحی و روانی‌تان در معرض خطر است:

زیاد احساس نگرانی یا خشم می‌کنید
کم طاقت شدن یا حساسیت پذیری زیاد می‌تواند به معنی نادیده گرفتن چیزی باشد که از درون آزارتان می‌دهد. تحریک‌پذیری عصبی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی افسردگی یا اضطراب باشد. ضمناً اگر مشکل روحی‌تان مدت‌ها به حال خود رها شود دچار فرسودگی و ناتوانی خواهید شد.

خوب نمی‌خوابید
ارتباط بین سلامت روانی و اختلالات خواب قابل توجه است. همان‌طور که مشکلات روحی می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند، خواب کم و بی‌کیفیت نیز می‌تواند علائم روحی و روانی‌تان را تشدید کند. راه‌هایی برای بهبود الگوهای خوابتان پیدا کنید و اگر موفق نشدید خودتان مشکل خوابتان را برطرف کنید، بهتر است به یک درمانگر مراجعه کنید.

الگوهای تغذیه‌تان تغییر کرده‌اند
هرچند علت تغییر الگوها و عادت‌های غذایی می‌تواند متنوع باشد؛ اما بیماری‌های روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند در اشتها اختلال ایجاد کنند. اگر متوجه شدید اشتهایتان دچار تغییرات قابل توجهی شده و قادر به رفع آن نیستید، حتماً برای ارزیابی از پزشک کمک بخواهید چون ممکن است وضعیت روحی‌تان دچار مشکل شده باشد.

اغلب اوقات نسبت به کارتان بی‌تفاوت هستید
سرخوردگی و بی‌تفاوتی نسبت به کار می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فرسودگی ذهنی باشد. ضمناً افسردگی و اضطراب می‌توانند عملکرد حرفه‌ای را مختل کنند. اگر محیط کارتان سمی باشد می‌تواند به تدریج به سلامت روانتان آسیب بزند؛ اما حتی اگر شما عاشق کارتان باشید باز هم مشکل روحی و روانی می‌تواند در روتین کاری‌تان اختلال ایجاد نماید. پس برای درخواست کمک تردید نداشته باشید.

تنها و گوشه‌گیر شده‌اید
نیاز به گهگاه تنها بودن بخشی از مراقبت‌های فردی است؛ اما اگر می‌بینید اغلب تنهایید و خودتان را از جمع دوستان و خانواده کنار می‌کشید، پس تنهایی‌تان به مرور در حال شدت گرفتن است و ممکن است دچار مشکل روحی باشید.

میل جنسی‌تان تغییر کرده است
میل جنسی می‌تواند تغییرات گسترده‌ای داشته باشد که بستگی به افراد و شرایطشان دارد؛ اما اگر متوجه شده‌اید میل جنسی‌تان به طور ناگهانی ناپدید شده یا الگوهای جنسی نرمالتان تغییر چشمگیری کرده است پس ممکن است نیاز داشته باشید با یک درمانگر مشورت کنید و علت احتمالی را پیدا نمایید. شاید سلامت روانتان در خطر باشد.

علاقه خود را نسبت به چیزهایی که زمانی برایتان مهم بوده از دست داده‌اید
اگر دیگر علاقه‌ای به فعالیت‌هایی که زمانی دوست داشتید ندارید می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فشار روانی باشد. افسردگی و اضطراب می‌توانند زندگی روزمره را از راه‌های گوناگون تحت تأثیر قرار دهند و خستگی و فرسودگی‌های روحی ایجاد کنند. اگر دیگر نمی‌توانید از تجربیات زندگی‌تان لذت ببرید یا حتی نسبت به خودتان حس خوبی ندارید، پس باید بررسی کنید که آیا وضعیت روحی و روانی‌تان سالم است یا نه.

علائم فیزیکی و بدنی دارید که دلیلی برایشان پیدا نمی‌کنید
اگر تمام مدت احساس بدن‌درد می‌کنید و دچار بیماری خاصی هم نیستید، این احتمال وجود دارد که این احساسات ناشی از اضطراب باشند. علائم فیزیکی و بدنی که دلیلی برایشان نمی‌یابید، مانند معده درد و سردرد، اغلب علامت این هستند که تحت استرس زیادی هستید و نمی‌دانید، یا بیشتر از آنچه احساس کنید از درون تحت فشارید. علائمتان را بنویسید تا بتوانید آن‌ها را با پزشک مطرح کنید. این احتمال وجود دارد که نیاز به درمان وضعیت روانی‌تان داشته باشید.

دقت و تمرکزتان مشکل پیدا کرده است
هرچند هر کسی ممکن است گاهی کم دقت و کم تمرکز شود؛ اما مشکلات تمرکزی که مدام تکرار می‌شوند می‌توانند نشان‌دهنده‌ی افت سلامت روانی باشند. اگر نمی‌توانید روی چیزی مثل سابق تمرکز کنید، مخصوصاً در عملکردهای عادی روزانه‌تان، به یک درمانگر مراجعه کنید.

چرا نباید از سلامت روانی خود غافل شوید؟
اگر مدت‌هاست که این علائم را دارید شاید متوجه نباشید که چقدر زندگی‌تان تحت تأثیر این علائم است. خیلی از افراد توجهی به جدی بودن این نشانه‌ها ندارند. اگر مشکلات روحی و روانی چیزی باشد که تمام زندگی‌تان با آن درگیر باشید، ممکن است فکر کنید همه چی نرمال است، پس سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید و نسبت به سلامت روانی‌تان دقیق‌تر باشید.
شرمنده بودن، خجالتی بودن، ترس و ...از احساساتی هستند که اغلب افراد را از به اشتراک گذاشتن نگرانی‌های مربوط به بهداشت روانی‌شان با پزشک باز می‌دارد؛ اما در یک زندگی کامل و مولد، همان‌قدر که سلامتی جسمی شما اهمیت دارد، سلامت روانتان هم مهم است. متأسفانه بیماری روانی هنوز در برخی جوامع با ننگ همراه است.
پیام ما برای شما این است: در صورت بروز علائم بیماری روانی، موارد را با پزشکتان در میان بگذارید. چه با مشکلات عادی مانند اضطراب یا افسردگی روبرو باشید و چه شرایط نادری مانند اسکیزوفرنی، پزشک می‌تواند در ایجاد یک برنامه مراقبتی به شما کمک کند یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.
با صداقت شروع کنید. مطب پزشک یک مکان امن برای به اشتراک گذاشتن ترس‌های شماست و دلایل زیادی برای جدی گرفتن سلامت روان وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بیماری روانی از آنچه فکر می‌کنید شایع‌تر است
در حدود یک نفر از هر شش آمریکایی در هر سال از نوعی از مشکل روانی رنج می‌برد. متأسفانه، بسیاری از افراد به دنبال کمک نیستند.

بیماری روانی بر سلامت جسمی شما تأثیر می‌گذارد
فکر این که سلامت روان از سلامت جسمی جداست آسان است؛ اما یادتان باشد که مغز شما بخشی از بدنتان است. بیماری‌های روانی علت اصلی بسیاری از علائم جسمی است. به عنوان مثال، اگر از بی‌خوابی، تپش قلب یا خستگی رنج می‌برید، پزشکتان افسردگی، اضطراب یا سایر شرایط روانی را هم مدنظر می‌گیرد تا ببیند آیا علت این مشکلات، روانی است یا خیر. برای پی بردن به اهمیت این موضوع، انجمن قلب آمریکا در سال‌های اخیر بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده افسردگی یک عامل خطر در بیماران مبتلا به سندرم حاد عروق کرونر در نظر گرفته شود.

بیماری‌ها یا آسیب‌ها می‌توانند خطر ابتلای شما به مشکلات روانی را افزایش دهند
درست همان‌طور که بیماری روانی می‌تواند باعث ایجاد علائم جسمی در بدن شما شود، برخی بیماری‌ها و مشکلات جسمی نیز می‌توانند خطر ابتلا به بیماری روانی را افزایش دهند. این در مورد بیماری‌های مزمن مانند سرطان، مولتیپل اسکلروزیس، دیابت، سکته مغزی، صرع، پارکینسون و موارد دیگر صادق است. در مورد تروما، می‌توان صدمات به سر را ذکر کرد. خبر خوب این که پزشکان از این ارتباط‌ها آگاه و مراقب بیمارانشان هستند.

تشخیص زودرس بسیار کمک‌کننده است
مانند اکثر شرایط پزشکی، تشخیص زودرس، معمولاً منجر به نتایج بهتری می‌شود. دریافت کمک‌های لازم به موقع می‌تواند به شما در جلوگیری از بدتر شدن علائم بیماری روانی کمک کند. از طرف دیگر، درمان می‌تواند به شما کمک کند که از اثرات منفی این علائم در زندگی‌تان جلوگیری کنید؛ از روابط پرتنش گرفته تا مشکل در کار و امور مالی.

اغلب در خانواده‌ها موروثی است!
تاریخچه سلامت خانواده‌تان به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری روانی در شما کمک می‌کند. از آنجا که بیماری‌های روانی هم ممکن است در افراد زیادی از اعضای یک خانواده اتفاق بیفتد، همان‌طور که در مورد بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و سایر بیماری‌ها اطلاعات خانواده‌تان را جمع‌آوری می‌کنید در مورد بیماری‌های روانی هم تحقیق کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha