چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 278376

محققان آمریکایی یک سیستم مبتنی بر تلفن همراه ابداع کرده‌اند که می‌تواند یک نوع ویروس خطرناک به نام«نوروویروس» را که عامل ایجاد بیماری‌های گوارشی مسری است فورا در محل تشخیص دهد.

تشخیص یک ویروس خطرناک آبزی با تلفن همراه

سلامت نیوز:محققان آمریکایی یک سیستم مبتنی بر تلفن همراه ابداع کرده‌اند که می‌تواند یک نوع ویروس خطرناک به نام«نوروویروس» را که عامل ایجاد بیماری‌های گوارشی مسری است فورا در محل تشخیص دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،، نوروویروس یا ویروس نورواک که با نام ویروس استفراغ زمستان هم شناخته می‌شود، عامل ایجاد کننده بیماری‌های گوارشی مسری است و باعث التهاب معده و دیواره روده بزرگ می‌شود، این ویروس با اینکه شباهتی با آنفولانزا ندارد اما بعضی افراد آن را با نام آنفولانزای معده می شناسند.


 به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس،برای شناسایی آب آلوده به این ویروس از روش های مختلفی استفاده می شود. اما روش ابداعی محققان دانشگاه «آریزونا» در آمریکا سریع تر و کم هزینه تر است.


تا امروز شناسایی نورو ویروس در آب یا غذا مستلزم بررسی دقیق نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های تخصصی بوده است و این کار چندین ساعت طول می‌کشید اما این سیستم جدید که توسط محققان دانشگاه آریزونا ابداع شده است از یک تراشه کاغذی کوچک که بر روی آن مجاری ریز سیال تعبیه شده است، استفاده می کند.

این سیستم همچنین از یک اپ استفاده می کند که بر روی یک تلفن هوشمند مجهز به لنزهای ارزان قیمت میکروسکوپ و منبع نور ال.ایی.دی نصب می شود. این مجموعه با دریافت نمونه آب می‌تواند وجود یا عدم وجود نورو ویروس را مشخص کند.


کاربران برای استفاده از این سیستم باید یک قطره آب را در ابتدای مجاری تراشه بریزند و این آب در حین حرکت در یک مسیر آغشته به دانه‌های پلی استایرن فلورسنت و آنتی بادی‌های خاص نورو ویروس، نشانه هایی دال بر آلودگی یا عدم آلودگی را نشان خواهد داد.


مزیت مهم این سیستم عدم نیاز آن به حضور هر گونه متخصص پزشکی و مهندس است و افراد عادی هم می توانند از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha