سید جلال ملکی ، دراین باره اظهار کرد:‌ مانور آتش‌نشانی دو شب گذشته در بازار تهران برگزار شد؛ این مانورها اقداماتی موثر جهت آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به حادثه‌ها است؛ متاسفانه حین انجام این مانور نیز هم شاهد تخلفاتی از سوی کسبه بودیم که در زمینه حفظ ایمنی اختلالاتی را ایجاد می‌کند.

هشدار آتش‌نشانی درباره گذاشتن اجناس در راهروی پاساژها

سلامت نیوز:سید جلال ملکی ، دراین باره اظهار کرد:‌ مانور آتش‌نشانی دو شب گذشته در بازار تهران برگزار شد؛ این مانورها اقداماتی موثر جهت آمادگی بیشتر برای پاسخگویی به حادثه‌ها است؛ متاسفانه حین انجام این مانور نیز هم شاهد تخلفاتی از سوی کسبه بودیم که در زمینه حفظ ایمنی اختلالاتی را ایجاد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،وی در ادامه به یکی از موارد این تخلف‌ها که نگهداری اجناس در راهروهای پاساژها و بازارچه‌ها است اشاره کرد و گفت:‌ یکی از ضوابط اصلی در حوزه ایمنی عدم نگهداری اجناس در محل تردد افراد است، در واقع یکی از دستورالعمل‌های اصلی حوزه ایمنی این است که اجناس نباید در محل تردد افراد، راهروها و راه‌پله ‌ها چیده شود. در دستورالعمل‌هایی که از سوی سازمان ‌آتش‌نشانی هم به پاساژها ارائه می‌شود نیز به این موضوع اشاره شده است.

ملکی ادامه داد: این اقدام علاوه بر اینکه ریسک خطر را حین وقوع حادثه افزایش می‌دهد، موجب می‌شود تا زمان امدادرسانی افزایش یابد. اکثر این اجناس در کارتن‌هایی دسته بندی می‌شود که قابل اشتعال است، بنابراین به محض اینکه آتش‌سوزی در یک محدوده اتفاق بیفتد در مدت زمان کوتاهی گسترش پیدا می‌کند و راه هم مسدود می‌شود، بنابراین اگر فردی در ساختمان حضور داشته باشد در محل محبوس می‌شود و ممکن است که نتواند راه خروج را پیدا کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ضمن گلایه از بی توجهی برخی کسبه بازار تهران به نکات ایمنی اظهار کرد: برخی پاساژهای بازار تهران عرض بسیار کمی دارد و تردد در آن دشوار است، زمانی که حادثه اتفاق بیفتد این عرض کم و چیدن اجناس در راهروها دست به دست هم می‌دهند و به سادگی خطر ساز می‌شوند. طی هفته‌های گذشته هم آتش‌سوزی در یکی از پاساژهای بازار رخ داد که پس از آن حدود ۳۰کارگر راه خروج را پیدا نکرده بودند و در محل محبوس شده بودند.

وی افزود: در محدوده بازار تهران فرهنگ ایمنی وجود ندارد، این در حالی است که بسیاری از کسبه بازار در ساختمان‌ها و برج‌هایی زندگی می‌کنند که تاییدیه ایمنی دارد، اما زمانی که نوبت به رعایت ایمنی در بازار می‌شود مدعی می‌شوند که این مغازه‌ها تا به امروز دوام آورده و از این پس نیز دوام خواهد آورد.

وی درباره نحوه بازدید و نظارت بر این پاساژها گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به طور تقریبی هر چندماه یک‌بار از این پاساژها بازدید می‌کند، اما هر چقدر هم که سازمان آتش‌نشانی بر این موارد نظارت داشته باشد باز هم خود افراد هستند که باید به برخی نکات ایمنی توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha