کمتر از ۲۵ روز به آغاز سال تحصیلی باقی مانده و هنوز تکلیف دو مدرسه ابتدایی دخترانه "زیوری" در منطقه ۲ و مدرسه پسرانه "شهدای هسته‌ای" در منطقه ۳ که در تیرماه توسط بنیاد شهید پلمب شده بودند و چند روز پیش به مزایده گذاشته شد روشن نشده است و اولیای دانش آموزان نگران وضعیت تحصیلی فرزندانشان هستند.

کلاف به هم پیچیده مدارس مزایده‌ای و دلواپسی‌های اولیای دانش آموزان

سلامت نیوز:کمتر از ۲۵ روز به آغاز سال تحصیلی باقی مانده و هنوز تکلیف دو مدرسه ابتدایی دخترانه "زیوری" در منطقه ۲ و مدرسه پسرانه "شهدای هسته‌ای" در منطقه ۳ که در تیرماه توسط بنیاد شهید پلمب شده بودند و چند روز پیش به مزایده گذاشته شد روشن نشده است و اولیای دانش آموزان نگران وضعیت تحصیلی فرزندانشان هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق آخرین آمارهای اعلامی، آموزش و پرورش دارای حدود ۱۱۹ مدرسه دارای حکم خلع ید و قلع و قمع بنا و به اصطلاح «قلع و قمعی» در سراسر کشور است که تعیین تکلیف و خرید این مدارس نیازمند اعتبار چندصد میلیارد تومانی است.


هرازچندگاهی اخباری مبنی بر تخلیه یک مدرسه دارای مالک حقیقی یا حقوقی به گوش می‌رسد و برخی مدیران هر ساله مشکلاتی با مالکین پیدا می‌کنند که دریافت حکم تخلیه برای ۱۱ مدرسه تحت مالکیت بنیاد شهید در یکی دو ماه اخیر یک نمونه بارز آن است.


یازدهم تیرماه امسال و در فصل ثبت نام مدارس، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران از احتمال پلمب ۱۱ مدرسه قلع و قمعی دارای مالک حقوقی در تهران (بنیاد شهید) و سرگردانی ۸۰۰۰ دانش آموز در پی این اقدام خبر داد و گفت: متاسفانه دو مدرسه ابتدایی دخترانه "زیوری" در منطقه ۲ و مدرسه پسرانه "شهدای هسته‌ای" در منطقه ۳ پلمب شدند.
به گفته وی بالغ بر ۴۰۰۰ مدرسه در تهران داریم که از این تعداد در حال حاضر ۴۷ مدرسه دارای مالک حقیقی و ۲۳ مدرسه دارای مالک حقوقی و در معرض قلع و قمع قرار دارند.
ثقفی عنوان کرده بود: متأسفانه افزایش نرخ اجاره و فروش املاک موجب شده که فشار برخی مالکان حقیقی به آموزش و پرورش بیش از گذشته شود، اما در این میان متأسفانه شاهدیم که حتی مالکان حقوقی نیز به دنبال تغییر کاربری آموزشی هستند تا ارزش ملک آنها چند برابر شود. به دلیل فشارها چاره‌ای نداریم جز اینکه ۱۱ مدرسه شاهد را در تهران منحل کنیم.


با وجود مشکلات رخ داده و در کشاکش اختلاف میان بنیاد شهید و آموزش‌وپرورش، توافقاتی میان استانداری تهران، بنیاد شهید و آموزش و پرورش برای حل مشکلات مدارس قلع و قمعی حاصل شد و اواسط تیرماه محسنی بندپی استاندار تهران در این باره گفت: در حال حاضر نقدینگی لازم برای خرید مدارس وجود دارد و در حقیقت آموزش و پرورش می‌خواهد این مدارس  را بخرد و بنیاد هم می‌خواهد بفروشد اما باید در مورد نحوه خرید توافقی را ایجاد کنیم. بی تردید با توجه به وجود منابع لازم برای خرید این مدارس بزودی توافق نحوه خرید را ایجاد می‌کنیم تا این مشکل در کمترین زمان ممکن حل شود.
هرچند خانواده هایی که فرزندانشان را در این مدارس ثبت نام کرده‌اند با وعده‌های داده شده از سوی مسؤلین منطقه‌ای و ملی در دو ماه اخیر در بلاتکلیفی بسر بردند و امیدوار بودند با حل مشکلات و توافقات حاصل شده مدرسه به روال قبلی خود ادامه فعالیت دهد اما در سه چهار روز اخیر اولیای دانش آموزان دو مدرسه پلمب شده در تماس باما خبر از درج آگهی فروش و مزایده این مدارس دادند و گفتند که حتی میز ونیمکت‌های مدرسه شهدای هسته‌ای خارج و این ملک در حال تخلیه است.


روز گذشته منصور اردستانی، مدیرکل دفتر حقوقی املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگویی با ایسنا، خبر از مذاکرات و توافقات جدید با بنیاد شهید داد و اعلام کرد که قرارداد اجاره ۱۰ مدرسه امضا شده و دو مدرسه مزایده‌ای نام برده شده در دستور خرید قرار گرفته‌اند و تا ۱۵ شهریور تعیین تکلیف نهایی می‌شوند.
علی رغم تاکید مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش برای حل این مشکل، اما همچنان خانواده‌ها 24 روز مانده به آغاز سال تحصیلی سرگردان‌اند، تعدادی اقدام به دریافت پرونده و ثبت نام در مدارس مجاور کرده‌اند و عده‌ای دیگر هنوز منتظرند.
مادر یکی از دانش آموزان دبستان دخترانه شهید زیوری در این باره می‌گوید: در دو سه ماه اخیر که زمزمه‌های تخلیه مدرسه دخترم به گوش می‌رسید مرتب در دلشوره و نگرانی بودیم، هر روز اخبار را پیگیری می‌کردم و امیدوار شده بودم که مشکل مدرسه حل می‌شود اما شهریور هم گذشت و ما هنوز نمی‌دانیم باید چه کنیم.
وی ادامه داد: چند روز قبل پرونده دخترم را گرفتم و به مدرسه دیگری بردم اما از آنجا که شاغل هستم، مدرسه جدید از محل کار و سکونتم دور است و برای رفت و آمد دخترم از مدرسه به خانه نگرانم. دبستان زیوری به محل کار و سکونتم نزدیک بود و دو سه سالی است که دخترم را با آسودگی در این مدرسه ثبت نام کرده بودم. چندین بار با منطقه تماس گرفتم و آنها هربار چیزی می‌گفتند و جواب قطعی دریافت نکردیم.
این ولی دانش آموز با بیان اینکه دخترم از شنیدن این خبرها، از اینکه دیگر نمی‌تواند به مدرسه قبلی اش برود و نمی‌داند سرنوشتش چه می شود مضطرب شده و تابستان خوبی را تجربه نکرده است می‌گوید: هنوز روپوش مدرسه سفارش ندادیم و ناچار شده‌ایم فرزندمان را به مدرسه‌ای ببریم که شرایطش برای ما دشوار است و دوری راه آزارمان می دهد.


پدر یکی از اولیای دبستان زیوری نیز ضمن گلایه از وعده‌های داده شده و معطل ماندن شان برای ثبت نام سال آینده دخترش که قرار است به کلاس پنجم برود اظهار می‌کند: همان زمان که متوجه شدیم قصد پلمب مدرسه را دارند در اعتراض به این حرکت به همراه تعدادی از اولیا جلوی در مدرسه جمع شدیم و خواستار توقف این حرکت بودیم. به هرحال نمی‌شود با این مسئله ساده برخورد کرد. موضوع سرنوشت تحصیلی بچه‌ها که چند سال در این مدرسه درس خوانده‌اند در میان است و جدا کردن بچه ها از این محیط و جمع دوستانشان می‌تواند اضطراب آور و ناراحت کننده باشد. ضمن اینکه ثبت نام در مدرسه جدید که از کیفیت آموزش آن اطلاع نداریم نیز یک بعد دیگر این مسئله است. 


مادر یکی دیگر از دختران دبستان زیوری در تماسی با مامی‌گوید که از همان روزهای اول که ماجرا را متوجه شدم قصد دریافت پرونده فرزندم را داشتم اما چون مدرسه را پلمب کردند امکان دریافت پرونده را نداشتم، می‌گوید: بعد هم که مسئولان به ما اعلام کردند مشکل در حال حل شدن است و دیگر نیازی نیست خانواده‌ها اقدامی انجام دهند. خیالمان کمی آسوده شده بود تا اینکه اخیرا بنر مزایده مدرسه را روی در آن دیدم و متوجه شدم دیگر مدرسه ای درکار نیست. حالا کمتر از یک ماه به اول مهر باقی مانده و باید آماده بردن دخترمان به مدرسه جدید دیگری باشیم که تبعات روحی و روانی خودش را دارد؛ ضمن آنکه با مشکلاتی چون بعد مسافت و ... هم روبرو می‌شویم. هنوز امیدواریم آموزش و پرورش کاری کند و مدرسه دوباره باز شود.  چه کسی قرار است پاسخگوی ما باشد؟.

 با وجود آنکه مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش روز گذشته با توجه به بلاتکلیفی خانواده‌ها اعلام کرد که « خانواده‌ها نگران نباشند تا ۱۵ شهریور تکلیف این دو مدرسه را مشخص می‌کنیم؛ فعلا وارد توافق شدیم و نتیجه نهایی را قطعا تا نیمه شهریور اعلام می‌کنیم. اکنون این دو ملک در دستور خرید قرار گرفته‌اند. احتمال ضعیفی وجود دارد که آموزش و پرورش نتواند این دو ملک را خریداری کند اما در هر صورت اگر این اتفاق رخ نداد، آموزش و پرورش وظیفه دارد که فضای جایگزین مناسب را برای ثبت نام دانش آموزان این دو مدرسه درنظر گرفته و آنها را در مدارس مجاور ساماندهی کند» باز هم نمی‌توان از نتیجه قطعی این توافقات مطمئن بود.
پیگیری‌های خبرنگار ما از آموزش و پرروش شهر تهران نیز منتج به نتیجه نشد و یکی از مسئولان این اداره کل در واکنش به وضعیت تحصیلی دانش آموزان این دومدرسه گفت که «پاسخ به این سوال را باید از استانداری تهران دریافت کنید». هر چند از آموزش و پرورش شهر تهران انتظار می‌رود با توجه به فرصت اندک باقی مانده به آغاز سال تحصیلی؛ پاسخگوی نگرانی اولیای این دانش آموزان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha