سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: برنامه‌های تنظیم خانواده و سلامت مادران، کودکان و نوجوانان در ارتقای شاخص‌های سلامت خانواده دارای بیشترین سهم است.

به گزارش ایسنا ، دکتر محمد اسماعیل مطلق در اجلاس مدیران گروه‌های بهداشت خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی استان، وضعیت بهداشت کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: برنامه‌های تنظیم خانواده به طور مستقیم مرگ مادران را کاهش و به طورغیر مستقیم سلامت کودکان را ارتقا می‌دهد.

وی ادامه داد: سلامت و سطح تحصیلات مادران میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال را کاهش می‌دهد.

دکتر مطلق با تاکید بر پوشش تنظیم خانواده تصریح کرد: آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج و زایمان و مراقبت تا 40 روز بعد از زایمان برای کاهش سقط جنین باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سلامتی یک حالت آسودگی و خوب بودن از نظر اجتماعی و روانی است، اظهار داشت: عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی از مهم‌ترین مواردی هستند که بر سلامتی تاثیر دارند به طوری که می‌توان گفت مشکلات روحی و روانی فرد بر جسم او نیز تاثیرگذاراست.

به گفته وی، طبق اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، بهره‌مندی از بالاترین استانداردهای قابل دسترس سلامت، یکی از اساسی‌ترین حقوق انسان‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، اعتقادات سیاسی، شرایط اقتصادی یا موقعیت اجتماعی است.

دکتر مطلق با بیان این که هیچ کس نباید از دستیابی به سلامت بی‌بهره باشد و این امر تنها با اجرای عدالت امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: برخورداری از خدمات سلامت به طور یکسان در افرادی که نیاز یکسان به سلامت دارند به عنوان سلامت افقی و احتمال برخورداری بیشتر از خدمات سلامت برای کسانی که نیاز بیشتر به این خدمات دارند به عنوان سلامت عمودی باید در خدمت سلامت قرار بگیرند.

وی در خصوص اهداف برنامه پنجم توسعه گفت: کاهش میزان مرگ و میر نوزادان به کمتر از 8 در هزار تولد زنده، کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به میزان 15 درصد، افزایش کودکان با درجه تکاملی مطلوب در بدو مدرسه به میزان 15 درصد، افزایش بهره مندی جمعیت از مراقبت‌های اولیه سلامت به میزان صد درصد، کاهش نسبت مرگ و میر مادران به 16 در صد هزار تولد زنده، کاهش میانگین وزنی مرگ و میر مادران باردار در 8 استان بالاتر به میزان 20 درصد، افزایش میزان رضایتمندی زوجین از روابط زناشویی به میزان 10 درصد و کاهش نسبت میانگین میزان باروری کلی در 3 استان به میزان 30 درصد از مهم ترین اهداف بهداشتی برنامه پنجم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha