سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: آمار ابتلا به هپاتیت در میان اهداکنندگان خون کاهش یافته و دلیل آن واکسیناسیون علیه این ویروس توسط وزارت بهداشت بوده است. همچنین انتخاب اهداکنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و افزایش اهداکنندگان مستمر خون در سال‌های اخیر در این زمینه نقش قابل توجهی داشته است.

واکسیناسیون، آمار ابتلا به هپاتیت را کاهش داده است

سلامت نیوز:  سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: آمار ابتلا به هپاتیت در میان اهداکنندگان خون کاهش یافته و دلیل آن واکسیناسیون علیه این ویروس توسط وزارت بهداشت بوده است. همچنین انتخاب اهداکنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و افزایش اهداکنندگان مستمر خون در سال‌های اخیر در این زمینه نقش قابل توجهی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز،  بشیر حاجی بیگی، در گفت و گو با ایرنا افزود: درصد موارد مثبت تاییدی هپاتیت B در خون های اهدایی کشور و در میان اهداکنندگان، در سال ۱۳۸۲ برابر با ۸۰۰ در ۱۰۰ هزار اهدا کننده خون بود که در سال ۱۳۹۷، به ۴۵ در ۱۰۰ هزار اهداکننده خون رسیده و شیب کاهشی پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با اجرای کامل طرح واکسیناسیون هپاتیت B که از مهر ماه امسال اجرا می شود، میزان شیوع این ویروس در میان اهداکنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسد، فاز اول این طرح در مهر سال ۱۳۹۶ شروع شد و ۴۵ درصد موفقیت داشته است.

حاجی بیگی به وضعیت هپاتیت C در میان اهداکنندگان خون اشاره کرد و افزود: درصد موارد مثبت تاییدی هپاتیت C در خون های اهدایی و در میان اهداکنندگان خون در سال ۱۳۸۲ معادل ۱۸۰ مورد در ۱۰۰ هزار اهدای خون بود که در سال گذشته به ۱۷ مورد در ۱۰۰ هزار اهدا رسیده است که این میزان شیوع، گویای شیب کاهشی ابتلا به این ویروس در میان اهداکنندگان خون و ارتقای سلامت و امنیت خون است.
وی گفت: شیب کاهشی هپاتیت B در میان اهداکنندگان خون، ناشی از شروع واکسیناسیون این ویروس در سال ۱۳۷۲ توسط وزارت بهداشت و انتخاب اهداکنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و همچنین، افزایش اهداکنندگان مستمر خون در این سال ها بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش و ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.
وی یادآوری کرد: در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه، کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C مواجه هستیم.
حاجی بیگی تاکید کرد: با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون (با سابقه حداقل ۲بار اهدای خون در سال) استفاده از کیت های غربالگری استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور ایران سرآمد این کشورهاست.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در جامعه عمومی کشور نزدیک به یک و نیم میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند.
وی اضافه کرد: در سراسر جهان ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت های ویروسی B و C هستند و طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون در ایران هپاتیت B در سال ۱۳۹۵ به ۸ مورد از هر ۱۰ هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیت C این آمار در هر ۱۰ هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده به ۳ مورد رسیده است.
حاجی بیگی گفت: در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور کشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده های آن هستند.
وی تاکید کرد: در مورد HIV در طی ۱۰ سال گذشته در اهداکنندگان خون در سراسر کشور ۳ مورد در صد هزار واحد خون اهدایی بوده است.
حاجی بیگی ادامه داد: در حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B در کشور، آمار هپاتیت B رو به کاهش است و این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای عزیزان مصرف کننده خون و فرآورده های آن در کشور به دنبال دارد.
سخنگوی سازمان انتقال خون به مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن اطمینان داد که این سازمان، خون هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می شوند از چرخه انتقال خون خارج می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha