سلامت نیوز :رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه پزشکان خانواده و نظام ارجاع در شهرها باید ارزشیابی و اصلاح شود.

به گزارش ایسنا ، دکتر شریعتی در اجلاس مدیران گروه‌های بهداشت خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: پزشک خانواده همان پزشک PhD است با این تفاوت که بسیاری از توصیه‌ها به مقررات تبدیل شده و رهبری تیم سلامت خانواده، جامعیت خدمات و مسئولیت سلامت فرد، خانواده و اجتماع نیز به عنوان سه اولویت پیشگیری و اجرای برنامه سلامت کشوری مطرح هستند.

وی با اشاره به اهمیت تبدیل پرداخت «وقت مزدی» به سرانه تصریح کرد: وقت مزدی موجب می‌شود افراد سرویس دهی مناسبی نداشته باشند اما با پرداخت سرانه‌ای، افراد در ارتقای سلامت قرار می‌گیرند.

شریعتی در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت برنامه‌های پزشک خانواده، تیم سلامت و نظام ارجاع اظهار داشت: تامین پزشک و ماما، افزایش دسترسی به خدمات درمانی، کم توجهی و پیشگیری، موفق نبودن کامل نظام ارجاع و کمبود انگیزه و توان علمی و اجرایی پزشکان و مدیران از مهمترین دلایل موفقیت یا موفق نشدن برنامه‌های پزشک خانواده، تیم سلامت و نظام ارجاع است.

وی خاطرنشان کرد: انجام اقداماتی برای اصلاح و تکمیل برنامه‌های اجرایی، برنامه‌ریزی برای افزایش توان علمی و اجرایی پزشکان، انگیزه پزشکان و مدیران استانی، نظام پایش و ارزشیابی، وضع قانون و مقررات لازم، اصلاح و ادغام برنامه‌های سلامت در برنامه پزشک خانواده و کم کردن بار درمانی و هدایت تیم به طرف پیشگیری از مهمترین مشکلات بهداشت خانواده است.

شریعتی ادامه داد: رفتار، وضع مقررات، سازماندهی، پرداخت و تامین مالی از مهمترین کنترل کننده‌ها هستند.

وی در خصوص پزشک خانواده و نظام ارجاع تصریح کرد: پزشک خانواده مسئول هماهنگی و هدایت تیم ارائه دهنده خدمات سلامت اعم از خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه تحت پوشش خود است.

به گفته شریعتی، ارتقای سطح سلامت، کاهش هزینه‌های مردم، پوشش بیمه‌ای، ارائه خدمات مراقبتی، ارائه مشاوره به مردم و رایگان بودن خدمات پزشک خانواده از مهم ترین نتایج اجرای طرح پزشک خانواده است.

قائم مقام معاون بهداشتی و رییس مرکز مدیریت شبکه خاطرنشان کرد: پزشک عمومی با دوره آموزشی کوتاه مدت در روستاها و شهرهای زیر20 هزار نفر، پزشک عمومی با mph پزشک خانواده در شهرهای بزرگ غیردانشگاهی و متخصص پزشک خانواده در شهرهای دانشگاهی باید توسعه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha