تخصص کلیه و مجاری ادرار با تأکید بر مصرف حداقل 8 لیوان آب در شبانه‌روز، گفت: افرادی که نمک و پروتئین زیاد مصرف می کنند، در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

مصرف نمک و پروتئین زیاد افراد را مستعد ایجاد سنگ کلیه می‌کند

سلامت نیوز:تخصص کلیه و مجاری ادرار با تأکید بر مصرف حداقل 8 لیوان آب در شبانه‌روز، گفت: افرادی که نمک و پروتئین زیاد مصرف می کنند، در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری سلامت ،مهری مهراد درباره «علل تشکیل سنگ کلیه در بدن»، اظهار کرد: سنگ کلیه یکی از بیماری‌های شایع رشته ارولوژی است.

وی ادامه داد: برای توضیح درباره سنگ کلیه باید به تشکیل سنگ نگاه کنیم؛ وجود آب و املاح در یک نقطه و انسدادی که وجود داشته، لایه های سنگ را تشکیل داده است.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار افزود: برای ایجاد سنگ چند چیز مطرح است؛ از جمله آنها ادرار است که دارای املاح زیادی است؛ به خاطر اینکه املاح از خون فیلتر می شود و باید دفع شود.

مهراد با اشاره به افرادی که مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند، اضافه کرد: کسانی که ادرار خود را نگه می دارند و تخلیه نمی‌کنند، افرادی که حرکت بدنی زیادی ندارند و نشسته‌اند یا کسانی که نمک و پروتئن زیاد می خورند، املاح ادرارشان بیشتر می‌شود و این موارد باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

وی با بیان اینکه هرچه گوشت زیادتری بخوریم ادرار به دلیل بالارفتن اوره غلیظ‌تر می شود، بیان داشت: اگر فرد بی حرکت باشد، یا ادرار خود را ساعت‌های طولانی نگه دارد و یا انسداد ادرار داشته باشد و ادرار دفع نشود، در چنین حالت‌هایی سنگ کلیه ایجاد می شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به راه‌های جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، خاطر نشان کرد: آب خوردن فراوان باعث می‌شود املاح رقیق‌تر شوند؛ یعنی حداقل باید در ۲۴ ساعت ۸ لیوان آب بخوریم؛ البته تأکید می‌کنم که فقط به این میزان باید آب مصرف شود نه قهوه، شیر و چای؛ ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که اگر کافئین مصرف می کنیم بلافاصله روی آن آب مصرف کنیم؛ چراکه مصرف کافئین باعث می شود آب بدن را جذب کرده و ادرار غلیظ‌تر شود.

مهراد درباره «تفاوت دیدگاه در میزان مصرف آب»، تصریح کرد: برخی معتقد هستند که سبزیجات، سالاد، خیار و هندوانه آب زیادی دارند و می توانند معادل مصرف آب عمل کنند، اما باید گفت که آب واقعاً برای بدن لازم است؛ چراکه تمام سلول‌های بدن و مغز همراه با آب بوده و ۷۰ درصد بدن را آب تشکیل می‌دهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha