دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 27852
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: آویشن باغی ضدباكتری، ضدقارچ، ضد سرفه و خلط آور قوی است.

محمد صالحی سورمقی در گفت‌‌و‌گو با  فارس  اظهار داشت: مشكلات تنفسی خصوصاً سرفه‌های بدون خلط یا همراه با خلط، تنگی نفس، عوامل میكروبی تنفسی و گوارشی بیماری‌زا در آشفته كردن وضعیت زندگی افراد نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینكه آویشن باغی ضد سرفه و خلط آور قوی است، گفت: آویشن باغی حاوی موادی از جمله تیمول، كارواكرول، فلاون‌ها، ساپونین و تانن است كه تیمول و كارواكرول كه در اسانس گیاه وجود دارد از مهمترین تركیبات گیاه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران بیان داشت: اثر ضدانقباضی ایلئوم و برونش‌ها، از طریق تأثیر مواد مؤثره تیمول و كارواكرول بر ترشح هیستامین و استیل كولین به اثبات رسیده است همچنین فلاون‌های موجود در آویشن باغی همین عمل را با مكانیسمی دیگر انجام می‌دهند.

صالحی سورمقی افزود: خاصیت تحریك ترشحات مخاطی آویشن به وسیله اسانس آویشن به اثبات رسیده است. ساپونین‌های آن نیز این عمل را به خوبی انجام می‌دهند همچنین خاصیت ضدباكتری و ضدقارچی اسانس آویشن، مربوط به تركیبات فنولی آن (به خصوص تیمول و كارواكرول) است.

وی اضافه كرد: اسانس آویشن بر روی طیف وسیعی از میكروارگانیسم‌ها به خصوص نوع تنفسی و عوامل ایجادكننده سرماخوردگی آنها اثرات مؤثری دارد به طوری كه اثر تیمول 25 بار بیشتر از فنول ثبت شده و آثار سمی آن نیز بسیار ناچیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha