برای داشتن مو‌هایی زیبا و سلامت در طول عمر، آموزش مراقبت و نگهداری از مو از سنین خردسالی با نظارت و توجه ویژه والدین باید شروع شود.

دانستنی‌های منحصربه‌فرد درباره شیوه نگهداری از موی دختران و پسران خردسال

سلامت نیوز:برای داشتن مو‌هایی زیبا و سلامت در طول عمر، آموزش مراقبت و نگهداری از مو از سنین خردسالی با نظارت و توجه ویژه والدین باید شروع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، والدین به طور معمول از سنین کودکی فرزندان خود، نکات لازم برای حفظ سلامت را به آن‌ها می‌آموزند، از جمله چگونگی حفظ بهداشت شخصی، شست‌وشوی دست‌ها، مسواک زدن، مصرف مواد خوراکی سالم و مواردی از این دست، اما یکی از اصلی‌ترین نکاتی که با آموزش آن، والدین می‌توانند از بروز مشکلات سلامت جسمانی و روانی کودک در سال‌های آینده جلوگیری کنند اهمیت به بهداشت و سلامت مو‌های کودکان است. 


موی انسان در بدو تولد کم‌پشت و نازک است و به تدریج در دوران نوزادی مو‌های سر کودک می‌ریزد و با مو‌های اصلی جایگزین می‌شود. متناسب با ژنتیک، جنسیت و نژاد، نوزادان دارای مو‌هایی با میزان ضخامت، تعداد و رنگ متفاوت می‌شوند.


بیشتر والدین با وسواس به انتخاب بهترین شامپو برای شست‌وشوی موی سر کودک خود می‌پردازند و بهترین و گران‌ترین شامپو‌ها را انتخاب می‌کنند، اما در کنار استفاده از شامپو‌های مختلف، آموزش نگهداری از مو‌های سر هم اهمیت فراوان دارد.


استحمام کودک باید با آرامی و با آب ملایم انجام شود، چنگ زدن مو‌ها و فشار برای شست‌وشوی مو‌ها سبب شکنندگی و کم‌پشتی مو‌های کودک می‌شود. پس از پایان استحمام حتماً باید مو‌ها به طور کامل آب‌کشی شود تا اثری از شامپو روی آنها باقی نماند، زیرا می‌تواند سبب واکنش آلرژیک و ایجاد بثورات جلدی بر پوست بدن کودک شود. 


برخی از والدین از محصولات شیمیایی مانند ژل، موس و انواع اسپری‌ها برای حالت دادن به موی کودکان خود استفاده می‌کنند که می‌تواند سبب آسیب جدی به تار موی کودک و بروز مشکل‌های کم‌پشتی و ریزش مو از همان سنین خردسالی شود.
پس از پایان استحمام به ویژه در فصل‌های گرم سال، بهترین راهکار برای خشک کردن موی کودک، قرار دادن مو‌ها د رحوله و اجازه دادن به مو برای خشک شدن به شیوه طبیعی است؛ استفاده از سشوار و اتوی موی به ویژه با دمای بالا برای خشک کردن و حالت دادن به موی کودک سبب آسیب زدن به تار‌های ظریف و حساس مو و از بین رفتن ریشه مو‌ها می‌شود. 

برخی از کودکان به دلایل ژنتیکی دارای مو‌های فر و مجعد هستند که با نظر پزشک متخصص اطفال، والدین می‌توانند از نرم‌کننده‌های ویژه کودک برای آسانی شانه کردن مو‌های کودک استفاده کنند.


بسیاری از شیوه‌های مراقبتی که والدین برای مراقبت از تار‌های موی کودک خود انجام می‌دهند به مو‌های آن‌ها آسیب می‌رساند و به تدریج در طول سال‌ها سبب ایجاد آسیب به مو و بروز مشکل‌های مختلف می‌شود.


بستن مو‌ها با کش سر، بلند کردن بیش از اندازه موی سر دختران، بافت محکم مو‌ها، تیغ زدن بخش‌هایی از موی سر پسران برای ایجاد مدل‌های موی فانتزی و استفاده از گیره‌های فلزی برای بستن مو‌ها می‌تواند سبب کم‌پشتی و ایجاد مناطق طاس روی سر کودکان شود.


کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند درصورت همراه بردن کودک به استخر برای شنا، حتماً پس از پایان شنا، مو‌های کودک را بشویند و خشک کنند تا مواد شیمیایی به ویژه کلر سبب آسیب به پوست و تار‌های موی کودک نشوند. 


برای شانه کردن کودک از شانه دندانه‌درشت استفاده کنید و هرگز با فشار مو‌ها کودک را نکشید، در صورت ایجاد کُرک و گره روی مو، با استفاده از نرم‌کننده آن را باز کنید یا در نهایت با مراجعه به آرایشگاه موی کودک را کوتاه کنید.


هرگز برای کوتاه کردن موی کودک، او را نترسانید و به اجبار به آرایشگاه نبرید، در زمان کوتاه کردن موی کودک با او صحبت کنید تا دچار استرس و ناراحتی نشود.
در صورتی که مشاهده می‌کنید کودک مو‌های سر خود را می‌کشد این احتمال وجود دارد که دچار اختلال روانی وسواس اجباری کندن موی سر باشد که در این صورت نیاز است به متخصص مراجعه کنید و راهکار‌های درمانی را مورد استفاده قرار دهید.

هنگام خروج کودک از خانه به ویژه اگر مو‌های او بلند است، حتماً مو‌ها را ببندید، زیرا احتمال گیر کردن به اشیای مختلف و بروز آسیب جدی برای کودک وجود دارد.
در صورت مشاهده کم‌پشتی و ریزش موی سر کودک حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید و از تجویز خودسرانه انواع دارو و محلول‌های موضعی بدون آزمایش روی کودک خودداری کنید.


بنا بر جنس موی کودک خود، به میزان استاندارد او را به حمام ببرید، استحمام زودبه‌زود یا دیربه‌دیر می‌تواند سبب آسیب به تار‌های موی کودک شود.
در فصول گرم و سرد به ویژه در زمان سفر‌های تابستانی به کنار دریا حتماً از کلاه برای پوشاندن مو‌های کودک خود استفاده کنید یا روی مو‌های او اسپری ضدآفتاب بزنید تا نور آفتاب به تار‌های موی کودک آسیب نرساند. 


به کودک خود آموزش دهید تا مو‌های سرخود را دوست داشته باشد و از آنها مراقبت کند. آموزش نحوه شانه کردن مو به کودک می‌تواند به او بیاموزد تا به بهداشت و سلامت مو‌های خود اهمیت دهد. یکی از مشکل‌های شایع مربوط به مو در دوران خردسالی، رشد رشک و شپش روی موهای کودک است. این مشکل به دلیل سطح ضعیف بهداشت در محل مدرسه، مهدکودک و سایرمکان‌های عمومی که کودک در آنجا حضور دارد به وجود می‌آید.  برای از بین بردن رشک و شپش راهکارهای درمانی فراوان وجود دارد و نیازمند خونسردی والدین و برخورد منطقی با کودک و مراجعه به متخصص است. ترساندن کودک از بروز مشکلی که برای او پیش آمده است و رفتارهای اطرافیان می‌تواند سبب آسیب روانی به کودک و بروز مشکل و آسیب‌های عاطفی و عصبی در او شود. 


در کنار تمامی موارد، مصرف مواد خوراکی سالم از جمله میوه و سبزیجات تازه، مواد پروتئینی، لبنی، حبوبات و غلات و نوشیدن به میزان کافی آب سبب تقویت تار‌های موی کودک می‌شود. 


بسیاری از مشکل‌های افراد نوجوان و بزرگسال درباره ریزش و کم‌پشتی مو‌ها به نوعی به دوران خردسالی آنها و بی‌توجهی والدین به مراقبت از موها، آموزش ندادن نحوه کنترل استرس، رژیم خوراکی ناسالم و مواردی از این دست در کنار ژنتیک خانوادگی بازمی‌گردد.


منبع: aad

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha