یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 278529

موضوع حیوان آزاری سابقه‌ای طولانی دارد، از مسابقات خروس جنگی در دهه 40 و 50 گرفته تا مسابقات سنتی گاو بازی در استان گیلان و شرایط اسفبار نگهداری حیوانات در باغ‌ وحش‌ها و امروزه کشتن سگ‌ها آن هم با اسید و اسلحه گرم.

لایحه دولت برای  مبارزه با حیوان آزاری

سلامت نیوز: موضوع حیوان آزاری سابقه‌ای طولانی دارد، از مسابقات خروس جنگی در دهه 40 و 50 گرفته تا مسابقات سنتی گاو بازی در استان گیلان و شرایط اسفبار نگهداری حیوانات در باغ‌ وحش‌ها و امروزه کشتن سگ‌ها آن هم با اسید و اسلحه گرم.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از روزنامه آرمان ملی ،ظاهرا هر بار که موضوع حیوان آزاری در کشور از سوی مردم و دوستداران محیط‌‌زیست مطرح می‌شود تا چند روز اظهار نظرها و برخورد با خاطیان ادامه دارد و بعد سکوت، تا اینکه دوباره فیلمی در فضای مجازی منتشر شود و آن زمان دوباره موضوع مورد پیگیری مسئولان قرار می‌گیرد.

اما ظاهرا این بار دولت پس انتشار فیلم کشتار سگ‌ها در کهریزک و اعتراض مردمی به این اتفاق تلخ و دستگیری چند نفر، قصد دارد که با این موضوع برخورد ریشه‌ای داشته باشد و از هزینه‌های اجتماعی این موضوع در آینده بکاهد.

در همین رابطه روز گذشته (9 شهریور) معاون رئیس جمهور از انتشار پیش‌نویس لایحه مقابله با حیوان‌‌آزاری پس از کسب نظر دستگاه‌های مختلف برای بیان دیدگاه‌ کارشناسان و کنشگران خبر داد و گفت: به معاون مربوطه در شورای علمی معاونت حقوقی دستور دادم که به قید فوریت نظر دستگاه‌های مختلف را احصا کند.

حیوانات را آزار ندهید

لعیا جنیدی، همچنین با بیان اینکه آزار حیوانات در ایران برای دولت نیز نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: حمایت از حیوانات بخشی از اصول اخلاقی و انسانی ما است، علاوه بر این موضوع بخشی از مقررات محیط‌زیستی کشور را نیز شامل می‌شود. دولت در این لایحه به‌دنبال آن است که هیچ‌ رفتار خارج از حدود متعارف نسبت به حیوانات صورت نگیرد و حتی در جاهایی که حیوانات برای سلامت و بهداشت انسان مضر باشند، باید نوع برخورد از آنها معقول صورت بگیرد و نباید به‌صورت آزار با آنها رفتار شود.

قانون چه می‌گوید؟

فعالان حقوق حیوانات از سال 91 در تلاش بوده‌اند تا قانونی در ممنوعیت حیوان آزاری در ایران تصویب شود. پیش‌نویس لایحه منع حیوان آزاری در سال 95 از سوی حامیان حیوانات و کنشگران محیط زیست به هیات دولت تسلیم شد. این پیش‌نویس یک سال بعد با پیگیری وزارت دادگستری با پیشنهاد الحاق پنج تبصره به ماده 679 قانون مجازات اسلامی به مجلس رفت.

در این لایحه آمده بود که شکنجه و آزار حیوانات، ضرب‌و‌جرح، حبس کردن، ناقص کردن اعضا، آزار جنسی، رها کردن حیوانات، انجام آزمایش‌های علمی بدون مجوز یا تعلیم حیوانات برای استفاده نمایشی ممنوع است.

در ماده 679 قانون مجازات اسلامی، تنها کشتن، تلف کردن یا ناقص کردن حیوانات حلال گوشت یا حیواناتی که شکار آنها ممنوع است، جرم‌انگاری شده است. اما با انتشار فیلمی از کشتار سگ‌ها در کهریزک به وسیله اسید این لایحه دوباره بازگشت و حالا دولت قصد دارد با این لایحه برای همیشه موضوع حیوان آزاری را جرم انگاری کند. رئیس پلیس تهران نیز از مردم خواست هرگونه حیوان آزاری را به نیروی انتظامی اطلاع دهند. جامعه‌شناسان می‌گویند ارتباط معناداری میان سوءرفتار در اجتماع با حیوان‌آزاری وجود دارد.

حیوان آزاری در کودکی و جرم در بزرگسالی

پیش‌تر دکتر فربد فدایی، روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه توانبخشی علوم بهزیستی، در خصوص حیوان‌آزاری‌ به «آرمان ملی» گفته بود: در بررسی سوابق افراد مجرم و جنایتکار که مبتلایان به شخصیت ضد اجتماعی هستند، عموما سابقه آزار جانوران وجود دارد. این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه به‌طورکلی یکی از نشانه‌های سوءرفتار نسبت به انسان‌ها تمایل به حیوان‌آزاری است، افزود:

معمولا این رفتار ناخوشایند از دوران کودکی در رفتارهای فرد دیده می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت رابطه نزدیکی بین شیوع حیوان‌آزاری با رفتارهای مجرمانه و کیفری در دوران بزرگسالی وجود دارد. نوعی توانمندی به نام همدلی در رفتار افراد وجود دارد و به این معناست که فرد بتواند احساسات و عواطف انسان‌ها و موجودات دیگر را دریابد و خود را به جای آنها قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha