مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اگر خودروها، بنزین با اکتان پایین تر استفاده کنند، حداقل 20 درصد آلایندگی بیشتری دارند.

سلامت نیوز : مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اگر خودروها، بنزین با اکتان پایین تر استفاده کنند، حداقل 20 درصد آلایندگی بیشتری دارند.

یوسف رشیدی به خبر آنلاین  گفت: روی در باک بسیاری از خودروهای تولید داخل نوشته شده بنزین اکتان 95. این درحالی است که فقط بنزین سوپر ایران این اکتان را دارد.

طبق اعلام شرکت ملی تولید و پخش فرآورده های نفتی، در روز 11 میلیون لیتر بنزین سوپر در ایران استفاده می شود. این درحالی است که مصرف کل بنزین ایران فراتر از 55 میلیون لیتر است.

رشیدی در این باره گفت: بخش بزرگی از میزان آلایندگی خودروها، به نوع سوخت آنها بستگی دارد. این درحالی است که عمده خودروهای تولید ایران و وارداتی، باید بنزین با اکتان 95 استفاده کنند. اما معمولا این اتفاق نمی افتد. درواقع هرچقدر هم تکنولوژی تولید خودروها بالا باشد، اما از بنزین معمولی استفاده کنند، آلایندگی آنها حداقل 20 درصد افزایش دارد.

او همچنین گفت: اگر همه خودروها از بنزین مناسب با سیستم موتور استفاده کنند، آلودگی هوا تا 20 درصد کم می شود.

به گفته رشیدی این قاعده برای گاز هم وجود دارد: ما CNG را به عنوان سوخت پاک برای خودروهای درون سوز می شناسیم. اما باید همه چیز یک خودروی گازسوز، متناسب باشد؛ از سیستم موتور و احتراق تا کاتالیست درون اگزوز. اما همان کاتالیستی که برای بنزین استفاده می شود، برای گاز هم استفاده می کنند. به همین دلیل خروجی خودروهای گازسوز هم آلاینده است. هرچند که به اندازه بنزین و گازوییل سرطان زا نیستند.

نکته اینکه تا پیش از افزایش قیمت بنزین سوپر به 800 تومان، مصرف این نوع بنزین در ایران روزانه 2 میلیون لیتر بود، اما اکنون در جهشی بزرگ، به روزانه 11 میلیون لیتر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha