مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کارانه پرستاران از اردیبهشت سال 97 پرداخت نشده است.

کارانه پرستاران از اردیبهشت ۹۷پرداخت نشده است/ شیفت های اجباری در برخی بیمارستان ها

سلامت نیوز: مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کارانه پرستاران از اردیبهشت سال 97 پرداخت نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، محمد حسن عزتی  اظهار داشت: پس از تجمع پرستاران در مقابل استانداری خراسان رضوی  برخی ازمشکلات آنها برطرف شد اما در موضوعاتی نظیر پرداخت کارانه و شیفت های آنها همچنان مسائلی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که اضافه کار پرستاران در پایان هرماه باید به موقع پرداخت  شود، اما اضافه کار مرداد ماه آن ها علی رغم گذشت 6روز از شهریورماه هنوز پرداخت نشده است. از طرفی در موضوع پرداخت کارانه نیز حدود ۱۵ ماه است که مطالبات پرستاران پرداخت نشده و کارانه فروردین ماه سال گذشته آنها به تازگی پرداخت شده است، در حالی که اغلب پرستاران مستاجر بوده و دارای مشکلات متعدد معیشتی می باشند که بی نظمی بیمه ها در پرداخت تعهداتشان در این مساله تاثیرگذار است.

عزتی در مورد شیفت های اجباری که پرستاران از آن گلایه دارند، نیز افزود: این موضوع در برخی از بیمارستان ها به دلیل اینکه نیروهای موجود آنها کمتر از حد استاندارد است ، رخ می دهد و بیمارستان ها به ناچار برای پرستاران شیفت اجباری قرار می دهند. از طرفی بیمارستان ها برای پرستاران زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تا ۱۷۵ساعت و برای پرستاران شرکتی ۱۲۵ساعت می توانند اضافه کاری قرار دهند و البته برخی از پرستاران برای این اضافه کاری ها نیز تقاضا دارند و تعداد آن هایی که با اضافه کاری و شیف های فوق العاده موافق نیستند اندک می باشد.

 وی با بیان اینکه سرانه استاندارد پرستار به تخت بیمارستانی ۱.۸است اما این سرانه در حال حاضر در استان خراسان رضوی در خوشبینانترین حالت ۱می باشد، بیان داشت: ۱۳۰۰۰ کادر پرستاری شامل رشته های اتاق عمل ،هوشبری ،پرستاری ، کمک پرستار و کمک بهیار در بیمارستان های استان خراسان رضوی مشغول هستند که از این تعداد حدود ۸ هزار کادر پرستاری در بخش دولتی فعالیت دارند  و در بیمارستان ها و مراکز غیر دانشگاهی استان نیز حدود ۵ هزار کادر پرستاری مشغول به کار هستند.

عزتی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستار در اکثر بیمارستان ها مشهود است اما متقاضی کار در شهرستان هایی مثل سرخس، تایباد ، درگز و کلات کمتر از سایر شهرستان ها می باشد و در شهرستان هایی نظیر قوچان و کاشمر که دانشکده پرستاری دارند متقاضی کار زیاد می باشد اما پذیرش و استخدام برای این شهرستان ها وجود ندارد،  افزود: بر اساس استانداردهای ابلاغی توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان ،  حداقل به ۶ هزار پرستار در استان نیاز داریم وکمبود پرستار می تواند سبب کاهش میزان رضایتمندی بیماران از خدمات دریافتی در بیمارستان ها شود.

وی ادامه داد: طبق آنچه از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شده امسال ۲۰ هزار پرستار درکل کشور جذب خواهند شد اما هنوز سهمیه استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد از این سهم مشخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha