سلامت نیوز : نتایج یك آزمایش جدید نشان داده است كه درمان با هورون رشد با بروز دیابت نوع دوم در كودكان ارتباط دارد.

 در این آزمایش معلوم شد خطر بروز دیابت نوع دوم در كودكانی كه با هورمون رشد تحت درمان قرار می‌گیرند، هشت و نیم برابر بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروهی از كارشناسان شركت داروسازی «الی لیلی» در بررسی‌های خود دریافته‌اند از بین بیش از 11 هزار كودك كه هورمون رشد دریافت كرده بودند، 11 نفر پس از آغاز درمان به دیابت نوع دوم مبتلا شدند در حالی كه قبل از هورمون درمانی، هیچ یك از آنها به دیابت مبتلا نبودند. همچنین در 26 كودك دیگر نیز توان فرآوری قند خون دچار اختلال شد كه این فرآیند در واقع پیش فاكتوری برای ابتلا به دیابت نوع دوم است.

كودكان در این مطالعه به علت ابتلا به بیماریهای مختلف شامل كمبود هورمون رشد، رشد قدی بسیار كم یا اختلالات ژنتیكی مثل سندرم پرادر – ویلی یا سندرم ترنر تحت درمان با هورمون رشد قرار گرفته بودند.

به گزارش ایسنا، تمام این بیماران در بخشی از پروسه درمان خود هورمون رشد تولید شده توسط شركت «الی لیلی» را دریافت كرده بودند. كارشناسان این شركت كودكان را كه با این هورمون درمان شده بودند تحت معاینه و آزمایش قرار دادند تا از عوارض جانبی احتمالی این دارو مطلع شوند.

طبق آمار انستیتو ملی سلامت در آمریكا، از هر 100 هزار كودك و نوجوان 10 تا 19 ساله هر سال حدود هشت كودك مبتلا به دیابت نوع دوم شناسایی می‌شود. این در حالی است كه در بین كودكانی كه از روش درمان با هورمون رشد استفاده می‌كنند نسبت ابتلا به دیابت نوع دوم 100 نفر از هر صد هزار كودك است.

این یافته در مجله متابولیسم و غددشناسی بالینی به چاپ رسیده است.

این كارشناسان تاكید كردند: ما توصیه می‌كنیم كه نظارت و كنترل بیشتر برروی این تكنیك هورمون درمانی و عوارض احتمالی آن صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha